مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان از آغاز کاشت کاملینا در سطح ۴۰هکتار از اراضی زراعی این شهرستان خبر داد و گفت: پیش بینی می شود قریب به ۸۰هکتار اراضی زراعی ارسنجان به کشت این گیاه اختصاص یابد

به گزارش پایگاه خبری آینه فارس ، سیدناصر حسینی خرمی اظهار کرد: کاشت کاملینا در این شهرستان از اوایل دی ماه با استفاده از بذر رقم «سهیل» به میزان هشت کیلوگرم در هکتار شروع شده است و پیش بینی می شود از هر هکتار، حدود یک تن دانه روغنی کاملینا برداشت شود.
وی تصریح‌ کرد: کاملینا با انواع کارنده ها و ریز دانه کارها کشت می شود و عملیات برداشت با کمباین غلات و با هد مخصوص کلزا و انجام تنظیمات لازم امکان پذیر است.
حسینی خرمی؛ دوره رشد کوتاه، مقاومت به کم آبی، شوری، سرمای زمستانه و انواع آفات و بیماری ها و عدم ریزش دانه در زمان برداشت را از مزایای کشت کاملینا برشمرد و خاطر نشان کرد: پتانسیل عملکرد در هکتار و درصد بالای روغن در این گیاه در شرایط دیم به اثبات رسیده و گزینه مناسب برای تناوب با غلات می باشد.
به گفته وی؛ کاملینا به خوبی در آب و هوای معتدل و خاک ضعیف رشد می کند و نسبت به گیاهان روغنی دیگر مانند کلزا و گلرنگ به آب کمتری نیاز دارد.
کاملینا با نام علمی Comelina sativa از تیره شب بو (چلیپاییان) یا براسیکاسه با دوره رشد ۸۵ تا ۱۰۰روز است.رنگ بذر کاملینا زرد کمرنگ یا نارنجی قهوه‌ای مایل به زرد و اندازه آن یک چهارم تا یک دوم کلزا است.
این گیاه علفی، دارای ساقه راست بوده که ارتفاع آن به ۳۰ تا ۱۲۰سانتی متر می رسد.