راه حل معضل، استفاده از نظارت هوشمند بر مراکز درمانی و ترک اعتیاد است.در نظارت هوشمند، اصطلاحا یک نظارت ۳۶۰ درجه ای اتفاق می افتد....

پایگاه خبری آینه فارس: به بهانه برنامه بازتاب شبکه فارس و طرح موضوع سامانه نظارتی وجود معتاد متجاهر علاوه بر نشان دادن ناکارآمد بودن شیوه های ترک و همچنین پیچیدگی و سختی کار، نشانه ای از عملکرد ناقص کمپ ها و کلینیک های ترک اعتیاد است.
هر معتادِ متجاهر چندین بار حضور در کمپ را تجربه کرده است.
بخش عمده عملکرد ناقص مراکز درمانی( کمپ ها و کلینیک ها)، محصول نظارت ناکافی بر عملکرد آنهاست.
نظارت فعلی بر کمپ ها به صورت سنتی و با تعداد نفرات محدود انجام می شود و این نوع نظارت و با این تعداد نامتناسب نیرو، بیشتر به یک جوک شبیه هست.
عدم نظارت کافی باعث شده عمده مراکز ترک برای کسب سود بیشتر، بی خیال بسیاری از دستورالعمل ها و شیوه نامه ها شوند و عملا خروجی مناسبی را ارائه ندهند.
خانواده هم بعد از چهار پنج بار اعزام به کمپ، قید عضو معتاد خانواده را می زند و از خانه بیرونش می کند و می شود معتاد متجاهر و هزینه های بسیاری را برای شهر می تراشد.
تخریب فضای بصری و روانی شهر، افزایش سرقت های خرد و انتقال آلودگی ها و …. از پیامدهای حضور معتاد متجاهر در سطح شهر است.
امروزه متاسفانه در کشور و استان خودمان، بدون توجه به این مساله همه همت ها صرف جمع کردن معتادان متجاهر می شود و به خلا موجود هیچ گونه توجهی نمی گردد.
راه حل معضل، استفاده از نظارت هوشمند بر مراکز درمانی و ترک اعتیاد است.
در نظارت هوشمند، اصطلاحا یک نظارت ۳۶۰ درجه ای اتفاق می افتد.
در نظارت ۳۶۰ درجه ای، بوسیله یک سامانه( سامادا) نظر مددجو، خانواده مددجو، رده بالادستی، پایین دستی و هم طراز گرفته می شود و امکان تخلف مراکز به حداقل می رسد و ضمن جبران عدم تناسب نیروی انسانی و تعدد مراکز، کار آنها را بسیار سهل و آسان می نماید.
در سامانه همه خدمات ارائه شده و هزینه های دریافتی ثبت می شود و می تواند پایانی بر سو استفاده عده ای سودجو از خانواده های درگیر اعتیاد باشد.
بازرسی های حضوری ثبت می شود و موارد تذکر داده شده یا تشویق شده ثبت و در سابقه مرکز می ماند.
راه اندازی این سامانه علی رغم به به و چه چه کردن متولیان و اظهار علاقه و اعلام این که آرزوی دیرینه ما بوده است، احتمالا به جهت تعارض با منافع برخی افراد و نبود روحیه و عزم جهادی برای انجام، ماه‌هاست در پیچ و خم های اداری سرگردان است.
محمد جعفر دوستدار
معاون اجتماعی سپاه فجر فارس