رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: پارسال ۳۵ هزار هکتار کشت قراردادی در فارس انجام شد که امسال این رقم به ۱۶۵ هزار هکتار رسید.

رشد ۵ برابری کشت قراردادی در فارس

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: پارسال ۳۵ هزار هکتار کشت قراردادی در فارس انجام شد که امسال این رقم به ۱۶۵ هزار هکتار رسید.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس،مجتبی دهقان‌پور گفت: این طرح کاملا اختیاری است و با اقدامات ترویجی کشاورزان راغب به انجام آن می‌شوند که محصولاتشان تضمینی با قیمتی مشخص خریداری شود که از زیان کشاورزان و یا نوسان قیمت‌ها جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد: تعهد استان فارس امسال در حوزه کشت قراردادی ۱۶۵ هزار هکتار بوده که اکنون محقق شده و پیش بینی می‌شود تا پایان سال به حدود ۱۷۰ هزار هکتار افزایش پیدا کند.
وی اضافه کرد: فارس با ۲۲ هزار و ۱۷۰ قرارداد در حوزه کشت قراردادی به لحاظ تعداد قرارداد در جایگاه نخست کشور و به لحاظ وسعت در جایگاه دوم قرار دارد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس عدم وجود آمار و اطلاعات دقیق در بخش کشاورزی را یکی از موارد آزاردهنده این حوزه دانست و گفت: سامانه‌ای در سالیان اخیر با عنوان سامانه مکانی داده‌های بخش کشاورزی با نام اختصاری سامکا برای هوشمندسازی اطلاعات بخش کشاورزی در همه حوزه‌ها ایجاد شده و اکنون در فارس برای اولین بار این سامانه اجرایی شده که بخش قابل توجهی از اطلاعات حوزه‌های مختلف کشاورزی استان در این سامانه بارگذاری شده است.
وی افزود: این سامانه خطا در اطلاعات بخش کشاورزی را به شدت کاهش خواهد داد و چالش‌های در این حوزه ازجمله مغایرت داشتن مرز‌های شهرستانی و استانی با تقسیمات کشوری وزارت کشور و مرکز آمار وجود دارد که باید وضعیت آن مشخص شود.

بیشتر بخوانید
توسعه کشت‌های قراردادی، نیاز بخش کشاورزی فارس

دهقان پور اظهار داشت: در زمان حاضر اطلاعات مکانی ۴۵۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان فارس در این سامانه ثبت شده است.
وی اعلام کرد جهاد کشاورزی فارس آمادگی دارد که اطلاعات سایر فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی استان در این سامانه ثبت شود که سامانه‌ای جامع در حوزه اقتصادی فارس وجود داشته باشد