این پیمانه تیتر‌هایی همچون نوسان شاخص کل بورس در اولین روز هفته، واکنش بازار سرمایه به احیای برجام مثبت خواهد بود، سایه سنگین درگیری احتمالی روسیه و اوکراین بر قیمت نفت، آتش‌بس بایدن و ماسک؟ سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا در آفریقا و نوسان دلار در کانال ۲۵ هزار تومان را در بر دارد.

نوسان شاخص کل بورس در اولین روز هفته

در حالی که هفته گذشته سهامداران بازار سرمایه، شاهد افت ۱۷ هزار واحدی شاخص کل بورس و ثبت بازدهی منفی ۱.۳۰ درصدی نماگر بودند، حال در معاملات امروز بورس، شاخص کل با رشد نسبی همراه شده است.

 

واکنش بازار سرمایه به احیای برجام مثبت خواهد بود

صفی‌خانی کارشناس بازار سرمایه گفت: رفع تحریم ها سبب کاهش محدودیت‌های اقتصادی شده و می‌تواند در راستای تأمین مالی، تکنولوژی و یا دسترسی به بازارهای صادراتی را نسبت به پیش افزایش دهد که این رخداد خبر خوبی برای بازار سرمایه و صنایع فعال در آن خواهد بود.

 

برگشت پول به مجردهای بدقول در نهضت ملی مسکن بدون سود است

محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای مردان مجرد بالای ۲۳ سال که قطعا قصد ازدواج دارند، پروژه نهضت ملی مسکن، فرصت بسیار مغتنمی است، اظهار داشت: این پروژه و سیاست‌گذاری معضل تاخیر در ازدواج ناشی از مشکل مسکن را برطرف می‌کند. براساس قانون، واگذاری مسکن در طرح‌های حمایتی به خانوار‌های واجد شرایط انجام می‌شود و به غیر از ۵ گروه مجردی که از ابتدای قانون مستثنی از شرط تاهل بودند، قرار بر این شد که در طرح نهضت ملی مسکن، مردان مجرد بالای ۲۳ سال با هدف تسهیل‌گری در تشکیل خانواده و تحقق ازدواج آسان جزو مشمولان ثبت نام قرار بگیرند. باید توجه داشته باشیم که هنوز خانواده‌های زیادی در صف انتظار یا در اولویت واگذاری مسکن در طرح‌های حمایتی هستند؛ از این‌ روی، تنها مجردانی که به طور قطعی قصد ازدواج تا دو سال آینده را دارند باید در این طرح ثبت نام کنند. به مردان مجرد بالای ۲۳ سال این فرجه و فرصت داده شده که در مدت زمان ۲ سال متاهل شوند و بتوانند از امتیازات طرح نهضت ملی مسکن برخوردار شوند.

مجردان باید تعهد دهند اگر در زمانی که پروژه و واحد مورد نظر آماده به تحویل شد، متاهل نبوده باشند، واجد شرایط نیستند و واحد از آن‌ها گرفته می‌شود و به واجد شرایط دیگر تحویل داده خواهد شد. معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این که آیا واحد از افراد گرفته می‌شود یا پول زمین از آن‌ها اخذ خواهد شد، اظهار داشت: این موضوع بستگی به شرایط دارد. روال و فرایند تعریف شده این است که اگر افراد متاهل نشده باشند، پول و آورده اولیه به آن‌ها بازگردانده شود. اما اگر واحد مورد نظر متقاضی واجد شرایط نداشته باشد، قیمت واقعی زمین -بدون در نظر گرفتن تخفیفات دولتی برای این اراضی- از فرد گرفته می‌شود و سایر هزینه‌ها از جمله تخفیف در عوارض، مالیات و … به روز شده و آن واحد با قیمت کارشناسی شده به مجرد ثبت نام کرده تحویل می‌شود.

از این روی توصیه می‌کنیم فقط مجرد‌هایی که از تاهل خود تا دو سال آینده اطمینان دارند ثبت نام کنند و البته این پروژه می‌تواند از نظر اقتصادی در زندگی شخصی افراد بسیار موثر باشد.

وی در پاسخ به این که آیا در زمان برگشت پول و آورده اولیه به مجرد‌هایی که نتوانستند در مدت زمان معین متاهل شوند، بحث پرداخت سود برای خواب سپرده و پول افراد در نظر گرفته شده، گفت: خیر، برگشت پول به افراد بدون سود است، چون بنگاه معاملاتی باز نکرده‌ایم که واحدی را از کسی بخریم و به فرد دیگر بفروشیم و از این محل سودی کسب کنیم. معاون وزیر راه و شهرسازی، با اشاره فرجه داده شده به مردان مجرد بالای ۲۳ سال در این طرح اظهار داشت: اعلام کرده‌ایم که افراد مجرد ثبت‌نام کرده، باید در زمان تحویل واحد‌ها متاهل شده باشند و طبق برنامه زمان‌بندی شده مدت زمان ساخت واحد‌ها بین ۱.۵ تا ۲ سال است، اما احتمالاً برخی از واحد‌ها جزو استثنائات بوده و مدت زمان ساخت آن‌ها طولانی‌تر باشد.

 

رکوردشکنی تولید نفت ایران با وجود ادامه تحریم‌های اقتصادی

آمارهای اوپک نشان می‌دهد، تولید نفت ایران در نخستین ماه از سال ۲۰۲۲ میلادی با وجود ادامه تحریم‌های اقتصادی، با افزایشی ۲۱ هزار بشکه‌ای به بالای ۲.۵ میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین میزان تولید در سه سال گذشته است.

سایه سنگین درگیری احتمالی روسیه و اوکراین بر قیمت نفت

احتمال درگیری نظامی بین روسیه و اکراین قیمت نفت را دوباره به مسیر صعودی بازگرداند. براساس جدیدترین داده‌های مراکز بین المللی قیمت نفت برنت از ۹۵ دلار در هر بشکه عبور کرد. همچنین قیمت نفت آمریکا نیز به ۹۴ دلار و ۴۴ سنت در هر بشکه رسید. رصد بازارهای جهانی نفت، حاکی است قیمت سبد نفت اوپک نیز بدون تغییر و با قیمت ۹۲ دلار به فروش می‌رسد که در این میان قیمت نفت سبک ایران نزدیک به ۹۱ دلار و قیمت نفت سنگین ایران حدود ۸۸ دلارو ۸۴ سنت فروخته می‌شود.

مالیات بر سود سپرده‌های بانکی به کجا رسید؟

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور از حذف معافیت مالیات بر سود سپرده‌های بانکی اشخاص حقوقی هم خبر داد که منبع جدیدی خواهد بود و عنوان کرد: به علاوه از سال آینده دو درصد مالیات علی الحساب برای ارائه خدمات نیز منظور خواهد شد، زیرا اکنون بخش بزرگی از حوزه خدمات مالیات نمی‌دهند و پیش‌بینی می‌شود از این محل هفت تا هشت هزار میلیارد تومان درآمد حاصل شود.

آتش‌بس بایدن و ماسک؟

سرانجام رئیس‌جمهور آمریکا از تسلا به عنوان بزرگ‌ترین سازنده خودروهای برقی این کشور یاد کرد؛ بنابراین، جنگ لفظی ایلان ماسک مدیرعامل تسلا با رئیس‌جمهور آمریکا سرانجام به نفع ماسک نتیجه داد. جو بایدن اعتراف کرد که تسلا بزرگ‌ترین سازنده خودروهای برقی آمریکاست. انتقاد ماسک به بایدن این بود که وی با سخنانش فورد و جی‌ام را بالا می‌برد و تسلا را از گردونه خارج می‌کند. جو بایدن در سخنرانی اخیر خود از تاثیر تسلا بر صنعت خودرو سخن به میان آورد که به نوعی تغییر مسیر از تمجید خودروسازان سنتی فورد و جنرال موتورز بود.

نماینده مجلس: افزایش قیمت بلیت هواپیما به هیچ عنوان پذیرفته نیست

اسماعیل حسین زهی –عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی- درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما اظهار کرد: قرار بود پس از حذف محدویت مسافر در پروازها، قیمت بلیت هواپیما نیز به نرخ سابق خود بازگردد که نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه شرکت‌های هواپیمایی قیمت بلیت را نیز افزایش دادند. وی افزود: طی هفته های اخیر، قیمت بلیت هواپیما ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته که به هیچ عنوان پذیرفته نیست. وزیر راه و شهرسازی به عنوان متولی این حوزه باید با جدیت به قیمت بلیت هواپیما ورود کرده و اجازه افزایش قیمت غیرقانونی به ایرلاین ها را ندهد.

 

سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا در آفریقا

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری در داکار پایتخت سنگال اعلام کرد که اتحادیه اروپا قصد دارد، ۱۵۰ میلیارد یورو (۱۷۱ میلیارد دلار) در توسعه آفریقا سرمایه گذاری کند. این اعلامیه پیش از نشست آتی بین اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا در هفته آینده منتشر شد. در این اجلاس، سرمایه‌گذاری‌ها مورد توجه قرار خواهند گرفت زیرا آنها ابزار جاه‌طلبی اتحادیه اروپا در آفریقا هستند.
فون در لاین گفت: در این زمینه اروپا قابل اعتماد ترین شریک برای آفریقا و شاید تا حد زیادی مهم‌ترین آن باشد. این پیشنهاد اولین طرح منطقه‌ای از طرح سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد یورویی (۳۴۰ میلیارد دلاری) اتحادیه اروپاست که هدف آن توسعه زیرساخت‌های عمومی و خصوصی در سراسر جهان از هم اکنون تا سال ۲۰۲۷ است. با این حال، گزارش شده که منابع مالی از محل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تعدادی از نهادهای مالی اتحادیه اروپا و کشورهای عضو تأمین خواهد شد. با این حال، تاکنون اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی جمع آوری یا هزینه کرد دقیق این پول منتشر نشده است.
طرح اتحادیه اروپا به عنوان پاسخی به ابتکار کمربند و جاده چین (BRI) در نظر گرفته می‌شود، یک برنامه زیرساختی جهانی که توسط چین در سال ۲۰۱۳ در آفریقا راه‌اندازی شد. در دهه گذشته، چین میلیاردها دلار در ساخت جاده‌ها، راه‌آهن‌ها و بنادر در سراسر جهان سرمایه‌گذاری کرده که به ایجاد پیوندهای تجاری و روابط دیپلماتیک جدید با کشورهای مقصد منجر شده است. تا دسامبر سال گذشته ۱۴۵ کشور، عمدتاً در آسیا و آفریقای جنوب صحرا این ابتکار چین را امضا کردند. بر اساس پایگاه داده طرح کمربند و جاده چین در حال حاضر ۲۶۳۱ پروژه با ارزش مجموع ۳.۷ تریلیون دلار را در آفریقا پوشش می‌دهد. اتحادیه اروپا در خصوص بدهکار کردن کشورهای امضاکننده طرح پکن را مورد انتقاد قرار داده است. در همین حال، فون در لاین اخیراً طرح زیرساخت‌های جهانی اتحادیه اروپا را «جایگزین واقعی» برای طرح چین خواند و گفت: طرح اتحادیه اروپا با هدف «ایجاد پیوندهای قوی و پایدار و نه وابستگی، بین اروپا و جهان» خواهد بود.

نوسان دلار در کانال ۲۵هزار تومان

بر اساس جدیدترین نرخ‌های اعلام شده در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمکریکا در این صرافی ها، به قیمت ۲۵۰۴۲ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۵۲۹۴ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ ۲۸۴۱۱ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۸۶۹۶ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود.

پیش بینی روند قیمت طلا

نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز نشان داد، تحلیلگران وال استریت تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخ بهره آمریکا، نسبت به طلا در کوتاه مدت تردید دارند؛ اما سرمایه گذاران خُرد همچنان خوشبین مانده اند. نتایج جدیدترین نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز تشتت آرای تحلیلگران وال استریت را نشان داد؛ اما در بخش سرمایه گذاران خُرد کاملا روشن بود و اکثریت این گروه همچنان رشد قیمت طلا تحت تاثیر تورم رو به رشد و کاهش قدرت خرید را پیش بینی می کند. در معاملات روز جمعه بازار آتی آمریکا، هر اونس طلا با چهار دلار و ۷۰ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش، در ۱۸۴۲ دلار و ۱۰ سنت بسته شد. ترس از جنگ قریب الوقوع روسیه و اوکراین باعث شد، پس از معاملات رسمی بازار کامکس، قیمت طلا صعود کند و رشد هفتگی را به ۳درصد برساند.

روز جمعه دانشگاه میشیگان اعلام کرد، نظرسنجی اعتماد مصرفی به پایینترین رکورد ده ساله سقوط کرد و در ۶۱.۷ واحد ایستاد. همچنین مصرف کنندگان انتظار دارند تورم تا پایان سال ۲۰۲۲ حدود پنج درصد بماند و تورم رو به رشد به بزرگترین عامل منفی برای اعتماد مصرفی تبدیل شده است. بعضی از تحلیلگران انتظار دارند، طلا دارایی جذاب برای مصرف کنندگان بماند زیرا به نظر می رسد دارایی آنها را حفظ کرده و در برابر ریسک های بازار و اقتصادی رو به رشد حمایت می کند. در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت ۱۵ تن شرکت کردند که از میان آنها شش نفر معادل ۴۰ درصد افزایش قیمت طلا را پیش بینی کردند. همزمان چهار نفر معادل ۲۷ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند. پنج تحلیلگر معادل ۳۳ درصد نظر خنثی داشتند. در این بین، ۵۹۷ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند که از میان آنها ۳۷۳ نفر معادل ۶۲ درصد افزایش قیمت طلا و ۱۲۸ نفر معادل ۲۱ درصد کاهش قیمت را پیش بینی کردند، در حالی که ۹۶ نفر معادل ۱۶ درصد نظری نداشتند.