مراسم رونمایی از ۱۱۰ لوح گلی با عنوان «بازگشت به خانه» در تخت جمشید برگزار شد

به گزارش آینه فارس ، ۱۱۰ لوح منتخب خشتی و گلی مربوط به باروی تخت جمشید امروز در این مجموعه جهانی رونمایی شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس در حاشیه مراسم رونمایی از این الواح گفت: الواح خشتی و گلی که ۸۰ سال پیش در کاوش‌های اولیه تخت جمشید کشف و برای شناسایی به آمریکا منتقل شده بود به میراث جهانی تخت جمشید بازگشت.
سید مؤید محسن‌نژاد افزود: بازگشت این الواح یکی از رویداد‌های مهم ملی و بین المللی محسوب می‌شود که می‌تواند به جذب گردشگرانی که به دنبال تاریخ و فرهنگ این کشور هستند کمک شایانی کند.
وی اضافه کرد: در این الواح تاریخ ایران با جزئیات کامل بیان شده و جزئیات حقوق پرداختی به بانوان قدرتمند و متولی و حتی جزییات پرداخت حقوق هنرمندان و کاگران فعال در ساخت تخت جمشید در این الواح آمده است.
محسن نژاد افزود: در میان این الواح لوحی وجود دارد که در آن به نام شیراز و باغ های زیبای آن اشاره شده است که نشان از پیشینه شهر شیراز دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس با بیان اینکه هزار و ۷۰۰ لوح به ایران انتقال داده شده است، گفت: هم‌اکنون ۱۱۰ لوح از موزه ملی به تخت‌جمشید انتقال داده شده و این الواح در قالب ۱۲ عنوان در موزه پایگاه تخت‌جمشید به نمایش گذاشته شده است.
مجموعه جهانی تخت جمشید از آثار دوره هخامنشی و ثبت شده در فهرست آثار جهانی است که در ۵۵ کیلومتری شمال شیراز در شهرستان مرودشت قرار دارد