در پی زلزله سال ۱۳۹۸ در منطقه خانه زنیان و خسارت به تعدادی از منازل مسکونی، اما همچنان تعدادی از اهالی این منطقه از بی توجهی بنیاد مسکن گلایه مند هستند.

سال ۱۳۹۸ بود که زلزله‌هایی به صورت پی در پی شهر خانه زنیان و مناطق اطراف آن را لرزاند و باعث خسارت به تعدادی از منازل مسکونی این ناحیه که عمدتا دارای بافتی فرسوده و قدیمی هستند، شد.

قرار گرفتن بخش ارژن و شهر خانه زنیان بر روی یک گسل که از ۲۰۰ کیلومتری سپیدان شروع و به منطقه خانه زنیان و تنگه کوهمره سرخی می‌رسد سبب شده که هر از چندگاهی این منطقه با لرزه‌های پی درپی و گاهی با ریشتر بالا را مواجه شود، اما آنچه که ضرورت دارد به آن پرداخته شود حمایت و تشویق افراد به بازسازی واحد‌های فرسوده است.

نارضایتی تعدادی از اهالی خانه زنیان از بی توجهی بنیاد مسکن

کاویانی یکی از شهروندان خانه زنیان در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: از زمان وقوع زلزله برای دریافت وام نوسازی واحد‌های آسیب دیده پرونده تشکیل دادم از آن جایی که منزل ما به صورت کامل آسیب دیده بود و امکانات و درآمدی نداشتم که بتوانم خانه اجاره کنم بنابراین به ناچار در همان منزل آسیب دیده ماندم و وقتی به سراغ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رفتم به من گفتند که بودجه مورد نظر برگشت خورده و وام بلاعوض به شما تعلق نمی‌گیرد.

خانم نوروزی شهروند دیگری نیز در رابطه با همین مشکل در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: من در دی ماه ۹۹ اقدام به تشکیل پرونده کردم که گرفتن مجوز و نوبت دهی دو ماه طول کشید و پس از آن بنیاد مسکن اعلام کرد که وام بلاعوض به شما تعلق نمی‌گیرد.

تعداد دیگری از شهروندان خانه زنیان با ارسال پیامک برای خبرنگار ما همین مشکلات را بازگو و اعلام کردند که برای بازسازی منازل آسیب دیده از زلزله به دنبال وام بودند که با جواب منفی از سوی بنیاد مسکن روبرو  شده اند.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور تأمین مسکن محرومان، توسعه و عمران روستا‌های کشور و ساخت واحد‌های مسکونی شهر‌ها در چهارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های کلان جمهوری اسلامی‌ایران تشکیل شد.

یکی از مهم ترین اهداف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حمایت از اقشار کم درآمد و افراد آسیب دیده از بلایای طبیعی مانند زلزله است، هر زمان که این گونه بلایای طبیعی اتفاق بیفتد بنیاد مسکن وظیفه دارد به حمایت از افراد آسیب دیده از این وقایع بپردازد.

ابلاغ چندین مرحله‌ای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شیراز به اهالی خانه زنیان

مسعود صف شکن مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از همان زمان وقوع زلزله و پس از آن از طریق رسانه‌ها و همچنین ارسال درخواست به بخشداری و شهرداری ابلاغ کرد که شهروندانی که منازل شان آسیب دیده جهت تشکیل پرونده و دریافت تسهیلات نوسازی و وام بلا عوض در موعد مقرر اقدام کنند.

زلزله خانه زنیان

پرداخت تسهیلات فقط به واحد‌های دارای پروانه ساخت تعلق می‌گرفت

او افزود: مهلت استفاده از تسهیلات بازسازی و بلاعوض ناشی از زلزله ۱۳۹۸ خانه زنیان تا پایان دی ماه سال ۱۳۹۹ بود و به همه کسانی که اسم آن‌ها در سامانه پایش ثبت شده بود جهت تشکیل پرونده اخطار داده شد.

صف شکن تصریح کرد: بنابراین افرادی که بعد از دی ماه ۹۹ نسبت به صدور پروانه ساخت به ستاد بازسازی مراجعه کردند به علت برگشت مبالغ بلاعوض به این افراد تعلق نمی‌گرفت.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شیراز افزود: پرداخت تسهیلات نیازمند ارائه پروانه ساختمانی است، مرجع صدور پروانه ساخت شهرداری خانه زنیان بود، بنیاد مسکن نیز به تمام افرادی که موفق به اخذ پروانه ساخت از شهرداری در موعد مقرر شده بودند تسهیلات و بلاعوض را پرداخت کرده است.

پرداخت وام به ۶۰ نفر از شهروندان متقاضی

صف شکن بیان کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شیراز به ۱۸ نفر از متقاضیان شهری و ۴۲ نفر از متقاضیان روستایی اطراف شهر خانه زنیان که درخواست وام نوسازی مسکن داشتند تسهیلات ارائه کرده است.

او در رابطه با گفته‌های شهروندان مبنی بر این که  بنیاد مسکن طی یک بازه زمانی اعلام کرد شرایط مالی برای تخریب و نوسازی نداشتند گفت: بنیاد مسکن شیراز با استفاده از ماشین آلات خود اقدام به تخریب و آواربرداری واحد‌ها می‌کرد و حتی به آن دسته از شهروندانی که نیازمند اجاره منزل جدید بودند هزینه اجاره بها پرداخت می‌کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آمادگی پرداخت تسهیلات بازسازی و نوسازی با سود ۵ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله  به افراد جامانده را دارد، اما وام بلا عوض به دلیل مراجعه دیر هنگام به این افراد تعلق نمی‌گیرد.

میزان تسهیلات نوسازی مناطق روستایی و شهری چقدر بود؟

او بیان کرد: میزان تسهیلات بلاعوض در نظر گرفته شده برای واحد‌های تعمیری روستایی حداکثر ۵۰ میلیون ریال و برای واحد‌های احداثی روستایی ۲۵۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده بود.

مدیر بنیاد مسکن شیراز افزود: میزان تسهیلات در نظر گرفته شده برای نوسازی واحد‌های روستایی ۴۰۰ میلیون ریال و شهری ۵۰۰ میلیون ریال بود.

او گفت: بنیاد مسکن هیچ هزینه‌ای جهت ثبت نام تسهیلات از متقاضیان دریافت نکرده است و هزینه‌های پرداخت شده برای صدور مجوز ساخت مربوط به شهرداری بوده است.

میزان تسهیلات نوسازی مناطق روستایی ۴۰۰ میلیون ریال و ۵۰۰ میلیون ریال برای مناطق شهری

طرح‌های حمایتی بنیاد مسکن برای مناطق محروم

صف شکن ادامه داد: بنیاد مسکن برای کم شدن هزینه‌های متقاضیان مسکن اقدام به تهیه نقشه‌های رایگان کرد و افراد در صورت تمایل می‌توانستند از نقشه‌های ساختمانی رایگانی که بنیاد در اختیار آن‌ها می‌گذاشت بهره‌مند شوند.

او اظهار داشت: بنیاد مسکن به جز وام‌های بلاعوض که مهلت آن‌ها مشخص شده بود طرح‌های حمایتی دیگری در قالب پرداخت تسهیلات مقاوم سازی و پرداخت وام های بلاعوض جهت متقاضیانی که دارای واحد مسکونی فرسوده یا کم دوام و غیر مقاوم هستند را در دست اجرا دارد.

طرح مسکن محرومان با همکاری بهزیستی و کمیته امداد

مدیر بنیاد مسکن شیراز افزود: البته به جز طرح‌های نوسازی و بازسازی پرداخت تسهیلات و کمک بلاعوض، برنامه‌های دیگری از جمله برنامه جامع تامین مسکن اقشار کم درآمد روستایی و همچنین تفاهم‌نامه‌های کمیته امداد و بهزیستی برای تامین مسکن محرومان و خانواده‌های دارای دو معلول نیز در دستور کار این سازمان است.

افزایش ۱۰۰ درصدی تسهیلات نوسازی در سال ۱۴۰۰

صف شکن ادامه داد: بنا به دستورالعمل ابلاغی از هیئت دولت و بانک مرکزی مبلغ تسهیلات نوسازی و بهسازی مسکن در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۱۰۰ درصدی از ۵۰۰ میلیون ریال به یک میلیارد ریال ارتقا پیدا کرده است و مدت زمان بازپرداخت آن‌ها نیز ۲۰ سال است .

او در انتها در پاسخ به این که آیا امکان اعطای وام و تسهیلات بلاعوض به شهروندان خانه زنیانی که به هر دلیلی تا سال ۹۹ پرونده شان تکمیل نشده بود هست گفت: ارائه خدمات فقط در قالب تسهیلات نوسازی و بهسازی مسکن روستایی قابل پرداخت است که وام بلاعوض را شامل نمی‌شود.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نهادی است که وظیفه حمایت از اقشار آسیب پذیر و کم بضاعت به ویژه در روستا‌ها و مناطق حاشیه شهری را برعهده دارد، مردم بخش ارژن و شهر خانه زنیان اغلب کشاورز و کارگر هستند و بیشتر خانه‌های این بخش قدیمی و فرسوده است، با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و قیمت مصالح و ابزار آلات ساختمانی بازسازی و نوسازی منازل مسکونی این منطقه برای این قشر از جامعه بسیار هزینه بر و دشوار به حساب می‌آید.

از طرف دیگر این منطقه بر روی گسل فعال واقع شده و تقریبا هرچند ماه یکبار شاهد زمین لرزه هستند، اما اگر این زلزله‌ها شدت بیشتری داشته باشد قطعا حوادث ناگواری اتفاق می‌افتد بنابراین لزوم یک حمایت همه جانبه برای بازسازی این بخش وجود دارد.

افزایش ۱۰۰ درصدی تسهیلات نوسازی در سال ۱۴۰۰

هنوز تعدادی از شهروندان خانه زنیان از دریافت نکردن تسهیلات زلزله ۹۸ نگران هستند و در مقابل بنیاد مسکن هم معتقد است که طی چندین مرحله اطلاع رسانی کرده است که صاحبان واحد‌های آسیب دیده برای دریافت وام بلاعوض و همچنین وام بازسازی و نوسازی به شعبه بنیاد مسکن واقع در شهر خانه زنیان جهت امور کارشناسی و تشکیل پرونده مراجعه کنند.

همچنین در این رابطه بنیاد مسکن به بیش از ۶۰ نفر از متقاضیانی که درخواست اعطای وام داشتند تسهیلات مورد نظر را ارائه داده است، اما برخی از شهروندان این بخش بنا به دلایلی موفق به مراجعه در زمان مقرر نشده است؛ بنابراین با توجه به زمان بندی‌ای که بنیاد مسکن برای وام بلاعوض در نظر گرفته بود این امکان از بین رفت، اما با این وجود امکان استفاده از تسهیلات نوسازی و بازسازی با سود ۵ درصد بدون بلاعوض وجود دارد، بنابراین ضروری است سایر شهروندان این منطقه که دارای واحد‌های فرسوده هستند نسبت به درخواست اعطای تسهیلات نوسازی مسکن اقدام کنند و از این خدمات بهره‌مند شوند./باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/