البته نامگذاری سال هر ساله به یک رفتار کلیشه‌ای هم همراه است. ساعاتی پس از نامگذاری رهبر انقلاب شاهد مصاحبه‌های مفصل و پر تعداد نمایندگان مجلس، مسئولان دولتی و کارگزاران نظام هستیم که تلاش می‌کنند با به کار بردن کلیدواژه‌های به کار رفته در عبارت عنوان سال خودشان را در مسیر اخبار قرار دهند.

عید امسال هم مانند سال‌های قبل با سنت نامگذاری از سوی رهبر انقلاب همراه بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سال ۱۴۰۱ و سال آغاز قرن جدید شمسی را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرینی» نامگذاری کردند. سنت نامگذاری سال‌ها بیش از دو دهه است که از سوی رهبر انقلاب در اولین ساعات سال جدید اتفاق می‌افتدو تمرکز این نامگذاری‌ها بر پوشش برخی کاستی‌ها یا توجه دادن بیشتر مسئولان مردم به مقوله‌ای مهم و از یاد رفته است.

البته نامگذاری سال هر ساله به یک رفتار کلیشه‌ای هم همراه است. ساعاتی پس از نامگذاری رهبر انقلاب شاهد مصاحبه‌های مفصل و پر تعداد نمایندگان مجلس، مسئولان دولتی و کارگزاران نظام هستیم که تلاش می‌کنند با به کار بردن کلیدواژه‌های به کار رفته در عبارت عنوان سال خودشان را در مسیر اخبار قرار دهند.

همین الان اگر سری به وب‌سایت خانه ملت بزنید می‌بینید که بیشتر نماینده‌های مجلس با تاکید روی عبارت «دانش‌بنیان» مصاحبه‌های پر تعدادی انجام داده‌اند. فراوانی عبارت دانش‌بنیان در یک ماه اسفند نزدیک به ۲۰ خبر است که بسیاری از آنها گزارش است و نه اظهارنظر یک نماینده مجلس. اما در روزهای ۲۹ اسفند و اول فروردین بیش از ۳۰ اظهارنظر مستقیم از نمایندگان مجلس در اهمیت مسئله «دانش‌بنیان» بیان شده است. صفحات همه خبرگزاری‌های این روزها پر است از جمله‌سازی‌های نمایندگان مجلس، وزرا، معاونین و استانداران در اهمیت دانش‌بنیان‌ها.

بخشی از این واکنش طبیعی است و منطقی است که بعد از هدف‌گذاری توسط مقام معظم رهبری گروهی درباره آن اظهار نظر کنند. اما دو نکته در این میان اهمیت دارد. یکی توجه موقعیت فعلی ایران، وضعیت اقتصادی کشور و انتظارات مردم و دیگری در جایگاه اظهارنظر کنندگان. همه‌گی می‌دانیم که کشور در چند سال اخیر با چالش‌های اقتصادی مهمی روبرو شده که به شدت زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است. جنس این چالش ها و ماندگاری‌شان در زندگی مردم چنان عریان و واضح است که به هیچ وجه قابل انکار نیست. چنانکه رهبر انقلاب و مراجع تقلید هم در سال گذشته درباره آن سخن گفته‌اند و به مسئولان را برای حل آن تذکر داده‌اند. در چنین شرایطی مردم علاقه کمتری به شنیدن شعار دارند. آنها تصمیم‌گیری‌های مهم و درست و تاثیرگذار نیاز دارند. علاقه دارند که ببینید این جمله سازی مسئولان با عبارت «دانش بنیان» آیا منجر به اتفاق مهمی هم در زندگی‌شان می‌شود. باری را از دوش‌شان بر می‌دارد؟ در چند سال اخیر آنها به اندازه کافی جمله سازی و گفتار درمانی از مسئولان دیده‌اند و شنیده‌اند که علاقه‌ای به شنیدن مجدد آن ندارند. برای همین بهتر است در چنین شرایطی مسئولان هم کمی در رفتارهای خودشان تجدیدنظر کنند. لازم نیست همیشه برای هر موضوعی در صدر اخبار باشند و به جای آن اگر تلاش کنند تا با اقدامی عملی به مردم نشان دهند که هم حرف رهبر انقلاب برای‌شان مهم است و هم بازکردن گره از زندگی مردم.

نکته دوم اینکه بهتر است همه این اظهارنظر کنندگان عزیز نگاهی به اظهار نظرهای سال‌های قبل خودشان و تاثیرش در حل مسائل داشته باشند. برای نمونه چقدر توانسته‌اند در جهت تحقق شعار سال ۱۴۰۰ یا ۱۳۹۹ موفق باشند؟ آیا تنها به مصاحبه پرداخته‌اند یا واقعا کاری برای رفع مشکلات داشته‌اند. از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ به مدت چهار سال است که کلید واژه «تولید» در نامگذاری‌ها از سوی رهبر انقلاب بیان می‌شود. مسئولان گرامی به جز جمله سازی درباره آن چه کرده‌اند؟