آرژانتین سرانجام با لیونل مسی به قهرمانی جام‌جهانی دست یافت؛ آرزویی که لئو در آخرین بازی ملی‌اش به آن رسید. شماره ۱۰ آلبی‌سلسته این جام را با عبور از مانع سختی به نام فرانسه و امباپه بالای سر برد؛ اعجوبه جوانی که در فینال جام هت‌تریک کرد!

دیدار نهایی عجیب جام‌جهانی قطر با معجزه فرانسوی ها به وقت اضافه کشیده شد و پس از آن با تساوی سه بر سه به ضربات پنالتی رسید، اما در پایان نفسگیر این جدال مهیج و پرفراز و نشیب، لیونل مسی به جام دست یافت.

به گزارش تابناک ورزشی؛ آرژانتین سومین قهرمانی جام‌جهانی را با هنرنمایی کاپیتان مسی به دست آورد و به چهارمین تیم پرافتخار تاریخ این جام تبدیل شد.

لئو در فینال دبل کرد اما هت تریک امباپه می‌توانست آرزوی فتح جام را برای او ابدی کند. در نهایت ضربات پنالتی، مسی را به رویای خودش و یک ملت رساند و او به قولی که به مارادونا داده بود، جامه عمل پوشاند.

آرژانتین با مسی قهرمان جام‌جهانی قطر شد

ترکیب فرانسه:

هوگو لوریس، دایوت اوپامکانو، رافائل واران(۱۱۳- ابراهیما کوناته)،تئو هرناندز (۷۱- ادواردو کاماوینگا)، ژول کُنده(۱+۱۲۰- دیساسی)، اورلین شوامنی، آدرین ربیو (۹۵- یوسف فوفانا)، آنتوان گریزمان (۷۱- کینگزلی کومان)، عثمان دمبله (۴۰- رندال کولو موانی)، کیلیان امباپه و اولیویه ژیرو (۴۰- مارکوس تورام)

سرمربی: دیدیه دشان

 

ترکیب آرژانتین:

امیلیانو مارتینز، ناهوئل مولینا (۹۱- گونزالو مونتیل)، کریستین رومرو، نیکلاس اوتامندی، تاگلیافیکو(۱+۱۲۰- پائولو دیبالا)، رودریگو دی‌پائول (۱۰۱- لئاندرو پارادس)، انزو فرناندز، آنخل دی‌ماریا، الکسیس مک‌آلیستر(۱۱۶- پتزلا)، جولین آلوارز (۱۰۱- لائوتارو مارتینز) و لیونل مسی

سرمربی: لیونل اسکالونی

 

فینال جام جهانی ۲۰۲۲، بیست‌و‌دومین دوره از این رقابت‌ها و اولین دوره از مهمترین تورنمنت دنیای فوتبال در یک کشور عربی، عصر امروز (شنبه) از ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران در ورزشگاه لوسیل آغاز شد که این بازی در ۹۰ دقیقه معمول با تساوی ۲-۲ به پایان رسید تا کار به وقت‌های اضافه کشیده شود. لیونل مسی (۲۳- پنالتی) و آنخل دی‌ماریا (۳۶) در نیمه اول برای آرژانتین و کیلیان امباپه (۸۰- پنالتی و ۸۱) در نیمه دوم برای فرانسه گلزنی کردند.

در وقت اضافه آرژانتین توسط کاپیتان مسی روی یک ریباند به گل سوم رسید اما فرانسه ول‌کن ماجرا نبود و با پنالتی امباپه در دقیقه ۱۱۶ بار دیگر به بازی برگشت تا همه چیز در ضربات پنالتی مشخص شود.

آرژانتین با مسی قهرمان جام‌جهانی قطر شد

 

شرح گل‌ها:

گل اول آرژانتین در دقیقه ۲۲ توسط مسی: فوق ستاره باردیگر توانست از روی نقطه پنالتی در جام‌جهانی قطر و اینبار در فینال ، با ضربه‌ای دقیق به گوشه دروازه لوریس را فریب دهد و اولین گل آرژانتین در این بازی را به ثمر برساند. پنالتی را دی‌ماریا به دست آورده بود.

گل دوم آرژانتین در دقیقه ۳۶توسط دی ماریا: ضد حمله را مسی پایه ریزی کرد و پاس زیرکانه او به آلوارز و ارسال زمینی و زیبای او به عمق دفاع فرانسه به مک‌آلیستر رسید و او هم پس از ورود به محوطه جریمه با یک پاس عرضی دی‌ماریا را صاحب توپ کرد و ضربه فرشته آرژانتینی‌ها به تور دروازه خروس‌ها چسبید.

آرژانتین با مسی قهرمان جام‌جهانی قطر شد

گل اول فرانسه در دقیقه ۸۰ توسط امباپه: فرانسه که تا این دقیقه حمله خطرناکی نداشت، صاحب ضربه پنالتی شد و امباپه با ضربه‌ای دقیق به گوشه دروازه آرژانتین با وجود شیرجه صحیح و لمس نوک انگشت گلر آرژانتین ، توانست به گل اول برسد.

 

گل دوم فرانسه در دقیقه ۸۱ توسط امباپه؛ توپ‌گیری عالی کومان در میانه میدان از مسی خسته، و یک و دوی فرانسوی‌ها پشت محوطه جریمه با شلیک دیدنی و سنگین امباپه به کنج دروازه مارتینز رفت.

آرژانتین با مسی قهرمان جام‌جهانی قطر شد

گل سوم آرژانتین در دقیقه ۱۰۹ توسط لیونل مسی: ضدحمله سریع آرژانتین در زمانی که مدافعان فرانسه جا مانده یا سردرگم بودند، بهترین موقعیت گلزنی را برای لائوتارو مارتینز به وجود آورد، اما این بار هم شوت او تبدیل به گل نشد و واکنش تماشایی لوریس توپ را از روی خط درآورد، اما در ریباند مسی با پای راست گل سوم را زد تا تیمش را در آستانه قهرمانی قرار بدهد.

آرژانتین با مسی قهرمان جام‌جهانی قطر شد

گل سوم فرانسه در دقیقه ۱۱۶ توسط امباپه: امباپه پنالتی‌ای که با شوت‌زنی و برخورد توپ با دست مدافع آرژانتین گرفته بود را با شوت خلاف جهت مارتینز تبدیل به گل کرد تا آرژانتین در وقت‌های اضافه قهرمان نشود.

آرژانتین با مسی قهرمان جام‌جهانی قطر شد

شرح ضربات پنالتی

 

ضربات پنالتی

امباپه/ گل: کیلیان امباپه پس از دو بار گلزنی از روی نقطه پنالتی در جریان بازی، پنالتی اول فرانسه را هم در شرایطی تبدیل به گل کرد که امیلیانو مارتینز با شیرجه به سمت راست توپ را زد، اما نتوانست آن را مهار کند.

مسی/ گل: لیونل مسی خیلی راحت با ضربه آرام و زمینی به سمت چپ و فریب هوگو لوریس جواب پنالتی امباپه را داد.

کومان/ مهار: مارتینز با شیرجه عالی به سمت راست به زیبایی پنالتی کینگزلی کومان را مهار کرد تا مسی را دوباره یک‌قدم به جام نزدیک کند.

دیبالا/ گل: دیبالا پنالتی خود را به وسط زد تا لوریس با شیرجه به سمت چپ ناکام بماند.

شوامنی/ اوت: شوامنی سومین پنالتی خروس‌ها را هم مثل کومان هدر داد؛ شوت او از کنار تیرک عمودی سمت چپ به بیرون رفت.

پارادس/ گل: پنالتی سوم آلبی سلسته را پارادس با شلیک محکم تبدیل به گل کرد و توپ را از زیر دستان لوریس به تور چسباند.

کولوموانی/ گل: کولو موآنی با شوت پرقدرت به مرکز دروازه امیدهای خروس‌ها را زنده کرد

مونتیل/ گل: مونتیل کار را تمام کرد؛ پنالتی او به سمت راست رفت و لوریس را که سمت چپ را نشانه رفته بود، فریب داد تا مسی و آلبی سلسته به جام جهانی برسند.

آرژانتین با مسی قهرمان جام‌جهانی قطر شد

لئو مسی و هوگو لوریس تبدیل به چهارمین و پنجمین بازیکن‌های ادوار جام‌جهانی شدند که توانستند در دو فینال با بازوبند کاپیتانی تیم‌هایشان به میدان بروند. پیش از این دو، رومنیگه، مارادونا و دونگا توانسته بودند به این مهم دست پیدا کنند.

آرژانتین با مسی قهرمان جام‌جهانی قطر شد

این آخرین بازی لیونل مسی در تاریخ جام‌های جهانی است و این آخرین فرصت او برای قهرمان شدن و جاودانگی است اما او با یک مانع بزرگ رو به رو است. هم تیمی او در پاریس یعنی کیلیان امباپه رهبر خط حمله خروس‌ها است و فوق ستاره آن‌ها محسوب می‌شود و امباپه هم این فرصت تاریخی را دارد تا در ۲۳ سالگی برای دومین بار فاتح جام‌جهانی شود.

 

مهمترین رویداد ورزشی جهان از دقایقی دیگر آغاز می‌شود؛ جدالی که حساس‌ترین جدال عمر حرفه‌ای لیونل مسی ستاره بزرگ تاریخ فوتبال نیز هست.

به گزارش تابناک ورزشی؛ تیم ملی فوتبال آرژانتین از ساعت ۱۸:۳۰ امروز (یکشنبه) در فینال جام جهانی ۲۰۲۲ به مصاف فرانسه خواهد رفت.

لیونل اسکالونی، سرمربی تیم ملی فوتبال آرژانتین، آلبی‌سلسته را با ترکیب امیلیانو مارتینس (دروازه‌بان)، کریستین رومرو، نیکلاس اوتامندی، آنخل دی ماریا، ناهیل مولینا، رودریگو دی‌پائول، انسو فرناندس، الکسیس مک‌آلیستر، مارکوس آکونیا*، خولین آلوارس و لیونل مسی به مصاف خروس‌ها خواهد فرستاد.

دقایقی پیش، آکونیا، همبازی مسی از آغاز دیدار فینال با مصدومیت روبه رو شد و جای خود را به نیکولاس تاگلیافیگو داد.

گزارش زنده از فینال جام‌جهانی قطر | اعلام ترکیب فرانسه و آرژانتین

تیم ملی فوتبال فرانسه در فینال جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در حالی از ساعت ۱۸:۳۰ به مصاف آرژانتین خواهد رفت که قهرمانی در این مسابقات می‌تواند دومین قهرمانی متوالی خروس‌ها در جام جهانی باشد.

دیدیه دشان، سرمربی تیم ملی فرانسه، در این دیدار تیم خود را با ترکیب زیر به مصاف آلبی‌سلسته خواهد فرستاد؛

هوگو لوریس (دروازه‌بان)، رافائل واران، دایوت اوپامکانو، تئو ارناندز، ژول کونده، اورلین شوامنی، آنتوان گریزمان، آدرین ربیو، عثمان دمبله، کیلیان امباپه و اولیویه ژیرو.