امامزاده پیرمراد یکی از نقاط تاریخی-مذهبی شهر استهبان است. امامزاده پیرمراد، با آینه کاری و معماری ایرانی-اسلامی همیشه مورد توجه علاقمندان بوده و در ایام ویژه و بویژه نوروز پذیرای گردشگران است. حرم دارای کتابخانه نیز می باشد و در قسمتی از محوطه این زیارتگاه به گلزار شهدا اختصاص یافته است.

 

یکی از مکانهای مذهبی استان فارس امامزاده محمد بن علی بن ابراهیم بن موسی بن جعفر معروف به پیرمراد است. این امامزاده در باختر استهبان و به فاصله ۱۰۰۰ قدمی از مرکز شهر قرار دارد. براساس اطلاعات بدست آمده در ابتدا این مکان گنبد بسیار کوچک و گلی داشته است که در اثر بارندگی شدید پیاپی هفت روزه و جاری شدن رودخانه پیرمرداد، آب از اطراف بقعه عبور می کرده ولی صدمه‌ ای به قبر وارد نشده است. گنبد پیرمراد به همت حاج میرزا بابا (۱۲۰۰-۱۲۸۲ هجری قمری) فرزند حاج آقا محمد فرزند آقا علی فرزند محمد علی بیگ ذوالقدر جهرمی از سلسله خواجه ‌ها که در زمان سلطنت زندیه به حکومت بلوک اصطهبانات رسیده بود، مرمت و بازسازی و پس ازچند سال دوباره گنبد و ایوانی که مزین به کاشیکاری بود، ساخته شد. سندی در مورد تذکره امامزاده وجود دارد که احتمالاً تاریخ آن از سال ۱۱۳۶ هـ.ق است و در آن ذکر شده که این امامزاده در هزارمتری قصبه استهبان قرار دارد و دو فرزند بلافصل حضرت امام موسی الکاظم (علیه السلام) می باشد.

در سال ۱۳۶۲ خورشیدی جهت گسترش و احداث گنبد و بارگاه جدید تصمیم گرفته شد که ساختمان موجود را خراب کنند، علیرغم تمام مخالفت ‌های محلی سرانجام در شب تاسوعای ۲ مهر ۱۳۶۲ شمسی قسمتی از آن را با لودر خراب کردند. سرانجام در سال ۱۳۶۸ پس از ویرانی تدریجی ساختمان قبلی، کلنگ احداث ساختمان جدید با زیربنای ۱۱۰ متر به زمین زده شد و شرکت سد برتهران با مصالح امروزین این کار را به انجام رساند.

در حال حاضر ساختمان پیرمراد دارای چهار رواق و یک مسجد است. محوطه داخل حرم ۱۴۴ مترمربع و دارای یک عرق چین که روی آن گنبدی به ارتفاع تقریبی ۲۸ متر و قطر ۱۳ متر می ‌باشد و همگی با آهن آلات و سیمان، به دست کارشناسان و معماران مجرب محلی بدون استفاده از هرگونه جرثقیل ساخته شده است. چنین گنبدی از نظر ارتفاع در استانهای مجاور مشاهده نشده است. ضریح آن به عرض ۳ و طول ۴ متر و ارتفاع ۲٫۸۰ متر توسط برادران نقره ساز پرورش اصفهان به مبلغ ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در سال ۷۲-۷۱ ساخته شد. در سال ۱۳۷۳ خورشیدی دو مناره به ارتفاع تقریبی ۴۰ متر و قطر ۲ متر از آهن و آجر و سیمان ساخته شد، که هنوز تزییناتی در آن به عمل نیامده است.

از امکانات این حرم میتوان به کتابخانه عمومی (با بیش از ده هزار جلد کتاب)، اسکان زائران در رواق حرم، سرویس بهداشتی و حمام، آب جوش و چای صلواتی و… اشاره کرد.

هر سال در ایام نوروز این امامزاده پذیرای عده زیادی از عاشقان اهل بیت (ع) است. مسافرانی که راهی طولانی در پیش دارند و عازم سیرجان، بندرعباس، کرمان و زاهدان هستند؛ در کنار این حرم مطهر ساعاتی خستگی راه را از تن به در می کنند. این امامزاده با برگزاری برنامه ‌های مذهبی به‌ عنوان امامزاده شاخص استهبان، هر ‌روز بویژه ایام مذهبی و عید نوروز، پذیرای انبوه مردم است. با حضور در گلزار شهدای این زیارتگاه نیز دمی بیاد جان باختگان این مرز و بوم بیاندیشیم.

موقعیت مکانی
با وارد شدن به خیابان امامزاده در استهبان، مقبره امامزاده پیرمراد (ع) به فاصله هزار قدمی از مرکز شهر با بنای نسبتاً مجللی با گنبد کاشی سفید و مزین به نقوش طرح لوزی و دو مناره کوچک و ایوانی در جلوی آن دیده می شود.