نماد کلی فعالیت اقتصادی این مفسدین در خیابان و اعتراضات مشهود است. دولت بدهی سنگینی به سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان حمایتی وسایر صندوق های مطرح کشوری دارد. از طرفی بدهی به بانک ها همچنان در صدر اخبار است و موضوع پرداخت یارانه ها به گودالی عمیق تبدیل شده که تامین بودجه آن از جمله چالش های بزرگ دولت است....

آینه فارس: فرزاد وثوقی روزنامه نگار:

از خرداد ۱۴۰۰ تاکنون اتفاقات تکراری بسیاری درحوزه اقتصادی وسیاسی کشور افتاده است. تورم وتنگی معیشت شاخص ترین اتفاقات تکراری در این دوره است. دولت سیزدهم که با شعارهای خاص خود قصد تولید عدالت داشت تاکنون موفق به برقراری توازن دراین حوزه نشده است.

هرچند نمی توان شخص رییس جمهور را مقصر اصلی این داستان دانست اما تیم انتخابی او مقصران اصلی این داستان تکراری هستند. دولت ها با تیمی وارد عرصه اجرایی کشور می شوند که برخاسته از ستادهای انتخاباتی آنان است و این رویکرد تکراری ضربه اصلی را به بدنه دولت وارد می کند.

در واقع سهم خواهی عوامل ستادهای انتخاباتی برنامه های پیش رو را با رکودوعدم توفیق همراه می کند. تمامی دولت ها در دوازده دوره پیش با همین فرم وارد گود مسوولیتی شده اند. در انتخابات ۱۴۰۰ بالغ بر ۵۹۲ داوطلب برای تصدی پست ریاست جمهوری ثبت نام کردند که تنها هفت نفر واجد شرایط بوده و به عرصه رقابت ها رسیدند.

هرچند مشارکت در این دوره بشدت پایین بود اما دولت سیزدهم با مشارکت ۴۸ درصدی وآرای ۱۳ درصدی باطله رای اعتماد خود را گرفت. اگر دولت سیزدهم با تیم زبده اقتصادی سیاسی وطرح و برنامه هدفمند وارد گود اجرایی می شد با توجه به پشتیبانی ۱۰۰درصدی مجلس اصولگرا قادر بود بسیاری مشکلات را سرکوب کند.

درواقع دولت مجلس وحتی قوه قضاییه را می توان یکدست و پشتیبان هم معرفی کرد. اما چرا دولت تا کنون موفق به اجرای برنامه های اصلاحی وجراحی اقتصادی نشده است؟ فساد همچنان درصدر اخبار است. مفسدین اقتصادی همچنان با رانت اقتصادی سیاسی خود مشغول فعالیت هستند و ضربات وزارت اطلاعات بر شانه های فساد ادامه داراست اما نه مفسدین عقب می کشند و نه وزارت اطلاعات.

نماد کلی فعالیت اقتصادی این مفسدین در خیابان و اعتراضات مشهود است. دولت بدهی سنگینی به سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان حمایتی وسایر صندوق های مطرح کشوری دارد. از طرفی بدهی به بانک ها همچنان در صدر اخبار است و موضوع پرداخت یارانه ها به گودالی عمیق تبدیل شده که تامین بودجه آن از جمله چالش های بزرگ دولت است.

هر چند بودجه قانون هدفمندی یارانه ها ومحل تامین آن از محل صرفه جویی انرژی پیش بینی شده است و مدتی بعد نان وصرفه جویی در مصرف آن به موضوع تامین منابع یارانه اضافه شد اما دولت همچنان درتلاش است تا از زیر بار این مسوولیت شانه خالی کند. براین اساس هم قیمت نان وهم حامل های انرژی گران شد و هم معلوم نشد پول صرفه جویی شده از این محل به کجا رفت.

این درحالی است که شمار قابل توجهی از مردم ایران از صف یارانه بگیران حذف شدند ومنابع آن ازاین طریق قابل جبران ترگردید، اما نبود بودجه همچنان دولت را در فشار ظاهری قرار داده است. در روزهای گذشته وپس از آرامش شهرها وبازگشت امنیت، وزیر کشور به دیدار علما ومراجع تقلید درقم شتافت. اقدام وزیر کشور را در سیرسیاسی می توان به گرفتن رای اعتماد تشبیه نمود. آیت الله حسین نوری همدانی ، آیت الله جعفر سبحانی ، آیت الله ناصر مکارم شیرازی، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری هدف این دیدارهای عالی بودند.

هرچند درگزارش وزیر کشور می توان رشته های امید را یافت اما این امید همان امیدی است که مردم را ناگزیر به نارضایتی کرده است. آیت الله حسینی بوشهری دراین دیداردر رابطه با امید وفلسفه وجودی آن گفته است ، جامعه ای سرپا می ماند که آینده روشنی برای خود ترسیم کند. (خبرگزاری ایرنا).درواقع خود این سخن دروادی تحلیل وبررسی ونه غرض ورزی یک هشدار جدی برای دولت است. تکرار داستان گرانی دلار وسکه وسایر اجناس که معیشت ملت را در تنگنا قرار داده هم دراین دولت ودیگر دولت ها باعث رنجش مردم شده است.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی دراین دیدار به صراحت معیشت مردم را مورد اشاره قرار میدهد.این مرجع تقلید در تذکری جدی به وزیر کشور اظهار می کند که دنبال تضعیف دولت نیستیم اما مردم دچار مشکلات وگرفتاری اقتصادی هستند. این مرجع تقلید در ادامه تذکر به وزیر کشور خواستار برخورد جدی با بازیگران نرخ ارز شدند و حتی از باب نصحیت نام دولت را نیز درصف این بازگیران مطرح ومورد سوال قرار دادند. همچنین آیت الله ناصر مکارم شیرازی به صراحت خواستار شفاف سازی درآمدهای نفتی با توجه به اعلام دولت مبنی برافزایش فروش نفت شدند و اظهار داشتند نتایج فروش افزایشی نفت باید در سفره مردم دیده شود ومردم آنرا احساس کنند. آیت الله جعفر سبحانی نیز دراین دیدار برضرورت توجه به جوانی جمعیت ورفع مشکلات اقتصادی واشتغال جوانان به نصحیت پرداختند و از طرح غربالگری انتقاد کردندو ذات طرح را تهدید کننده جمعیت دانستند.

اما آیت الله حسین نوری همدانی با بیان این مطلب که دست مردم باید در جیب خودشان باشد به پاشنه آشیلی اشاره نمودند که دولت همچنان از آن غافل است. ایشان درنصایح خود تاکید کردند که ثمرات اقدامات دولت در رفاه وگشایش اقتصادی وزندگی مردم باید نمایان ومحسوس باشد، درواقع دست مردم باید درجیب خودشان باشد. حال اگر بخواهیم به این سخن از نگاه رسانه وتحلیل وبررسی آن بپردازیم باید به حوزه اقتصاد خصوصی وتعاون اشاره داشته باشیم که برابر اصول قانون اساسی کشور این حق را برای بخش های خصوصی و تعاونی قایل شده است اما اقتصاد همچنان دولتی ، بخشنامه ای با قوانی نخ نماست و دست دولت در جیب ملت است.

دولت نه تنها در بخش اقتصادی که حالا با حوزه فرهنگی کشور درگیری شدیدی دارد.این درگیری قابل کتمان نیست چراکه برخی با اعمال ورفتار خود چنان کرده اند که شبهات وسیعی در حوزه فرهنگی وقومی پدید آورده اند. به نقل از خبرگزاری ایسنا، براساس گزارش سازمان ثبت احوال کشورنام مقدس فاطمه و امیرعلی پرطرفدارترین و محبوب‌ترین اسامی در میان خانواده‌های ایرانی بوده است.

در سال ۱۳۹۹ در مجموع ۵۳۸ هزارو ۹۷۰ نام برای بانوان در کل کشور ثبت شده است که فاطمه با ۱۹هزارو ۱۲۱ ثبت، زهرا ۱۱هزارو ۷۵۸ ثبت، رستا ۹هزارو ۲۵۹ ثبت، حلما ۸هزارو ۶۳۴ ثبت، زینب ۸هزارو ۵۲۳ ثبت، آوا ۷هزارو ۴۳۰ ثبت، مرسانا ۶هزارو ۵۳۰ ثبت، یسنا ۵ هزارو ۵۲۳ ثبت، نازنین زهرا ۵هزارو ۳۱۴ ثبت و فاطمه زهرا هم با ۵ هزارو ۳۰۸ ثبت ۱۰ نام دختر پر طرفدار در سال گذشته است که خانواده‌ها برای فرزندان خود انتخاب کرده‌اند.

درتذکری به دولت وسازمان ها ونهادهای فرهنگی منشعب از دولت باید به سمع ونظر طراحان و برنامه ریزان حوزه فرهنگی معروض داشت که ملت ایران مسلمان ومسلمان زاده وشیعه دوازده امامی بوده وهستند و از قرار معلوم پیروزی انقلاب در بهمن ۱۳۵۷ و نیز مقاومت هشت ساله در جنگ تحمیلی ونیزدر موضوع تحریم ها ومقاومت اقتصادی نقش پررنگی داشته اند واین سوال مطرح می شود، چرا دولت اسلامی ایران درگیر این میدان فرهنگی شده است و چرا این میدان را برای رویارویی شورش وضد شورش باز کرده است.

با توجه به ابعاد بروز برخی اعتراضات از جمله فرهنگیان وکارگران وعدم توجه به مطالبات آنان می توان اینگونه پنداشت که دولت ها نه قصد اصلاح امور را داشته اند ونه تمایلی به دادن پاسخ های نرم و اغنا کننده، آنچه رهبری در تبیین مواضع انقلاب مطرح می کنند، بطور خاص درعملکرد دولت ها ومجلس ها دیده نمی شود. چرا که ابزار مقابله با اعتراضات خیابانی آنچنان از قبل تهیه وتمهید شده بود که انگار پیش بینی حضورمعترضان درخیابان برابرعملکردهای نسنجیده عوامل اجرایی در بدنه دولت شده بود.

حالا ودرخاتمه باید به این موضوع اشاره کرد که بار مقاومت بردوش ملت است. مقامات با پاسپورت های دوتابعیتی خود درحال سفر به خارج هستند و گاهی کارهای اداری، گاهی برای خرید وگاهی برای جاسوسی ، گاهی برای تحصیل فرزندان و گاهی برای درمان ودرتمامی این سفرها با خانواده وبدون خانواده مشکلی با حجاب ملت میزبان ندارندو احیانا وسوسه نمی شوند.

بارمقاومت بردوش ملتی است که چشم به گفتار رهبرمعظم خویش دارند وباوردارند انتخابشان درست بوده اما از عملکردها ناراضی اندو پاسخ ها اغنا کننده نیست. بهتر است مطابق آنچه آیت الله مکارم شیرازی گفته اند حداقل نتایج فروش افزایشی نفت را اعلام ونیز متعاقب آن در سفرهای ملت دیده شود. چرا که ایران کشورفقیری نیست .