مرحله اول از خط انتقال آب خلیج فارس به لامرد تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می رسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آینه فارس ، رئیس مجمع نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی گفت: باتصویت و تشکیل شورای راهبردی برای عملیات اجرایی طرح انتقال آب خلیج فارس به فارس، هم افزایی خوبی بین دستگاه‌های مرتبط برای تسریع در اجرای این پروژه بزرگ ایجاد شده است.
عزیزی از مشارکت واحد‌های صنعتی استان و شرکت‌های خصوصی دراجرای پروژه خبر داد و گفت: با واگذاری ۵۱ درصد طرح به یک شرکت خصوصی، و تکلیف سرمایه گذاری ۳۰ درصدی شرکت ایمیدرو در طرح توسط وزارت صمت و توزیع ۱۹ درصد باقیمانده بین سرمایه گذاران صنعتی استان و جذب مشارکت آنان، منابع اعتباری اجرای طرح آماده و تمامی مجوز‌های لازم در سطح وزارتخانه‌ها برای طرح گرفته شده است و هیچ مانعی برای آغاز عملیات اجرایی این طرح وجود ندارد.
وی طرح انتقال آب از خلیج فارس به فارس را یک پروژه بزرگ و دراز مدت در استان خواند و افزود: تا زمان بهره برداری، طرح‌های آبر سانی به مناطق مختلف استان از طریق سد‌ها از جمله خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز پیش بینی شده است.
وی به تخصیص ۱۵ میلیون متر مکعب آب به منطقه انرژی بر پارسیان ولامرد و مهر هم اشاره کردوافزود:به دلیل نزدیکی این منطقه به دریا و نیاز صنعتی منطقه، این تخصیص در اولویت قرار گرفته است.
عزیزی به خط انتقال آب از خلیج فارس به مرکز فارس و برخورداری شهر‌های مسیر از این آب هم اشاره کرد و افزود: قرار است این پروژه به مناطق شمال فارس هم برسد.
بهمن پور مدیر اجرایی بخش خصوصی طرح انتقال آب هم گفت، خط اول طرح انتقال که سال ۹۷ با حضور مسوولان کلنگ آن بر زمین خورد، در حال حاضر آماده لوله گذاری است.
بهمن پور گفت: دالان این خط از ارتفاعات صعب العبور منطقه مرزی استان‌های فارس، بوشهر و هرمز گان می‌گذرد و با ایجاد ۵ پمپاژ در مسیر خط لوله، آب دریا تا ارتفاع بالای ۱۳۰۰ متر وارد شهر لامرد می‌گردد.

وی نقطه برداشت این خط را در سواحل غربی استان هرمز گان ذکر کرد که نزدیک‌ترین ساحل به استان فارس است.
بهمن پورافزود: برای این منطقه که قراراست اولین سایت آب شیرین کن نیز درآن احداث شود، حجم پیش بینی شده برداشت و شیرین سازی را تا ۱ میلیون متر مکعب در روز عنوان کرد که در مراحل اولیه انتقال بر اساس نیاز روزانه ۱۰۰ هزار متر مکعب در روز پیش بینی شده است.
وی ابراز امیدواری کرد پس از یکسال کندی در روند پیشرفت کار با پیگیری مسوولان استانی و از سر گیری فعالیت پروژه، این مرحله از خط انتقال آب خلیج فارس به لامرد تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد