آینه فارس، حجت الاسلام و المسلمین عباس زاده، رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس، به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان در پیش از خطبههای نمازجمعه امروز شیراز سخنرانی کرد.
در ادامه متن صحبت های وی را ملاحضه می فرمایید:
بسم الله الرحمن الرحیم
بیست و ششم تیرماه مثل فردا روزی سالروز تاسیس و بزرگداشت شورای نگهبان قانون اساسی است. و بدین جهت حقایقی در خصوص اهمیت و جایگاه شورای نگهبان و بررسی انتخابات گذشته خدمت سروران معظم هستیم شورای نگهبان نهادی حاکمیتی و مردمی است که صیانت از قانون اساسی که مانیفست انقلاب اسلامی است بر عهده این شورا است هم نظارت بر قانون در حیطه اینکه قوانین مصوبه مجلس شورای اسلامی ناقض قانون اساسی و ناقض شرع مقدس نباشد و هم در حیطه تفسیر قانون و همچنین نظارت بر انتخابات می توانیم بگوییم دو وظیفه اصلی این شورا است .
عرض کردم نهادی حاکمیتی – مردمی است چرا حاکمیتی بودن این شورا نگاهش به نصب اعضای فقهای این شورا است که توسط رهبر معظم انقلاب انجام میشود اما مردمی بودن این نهاد را از دو جهت می توانیم مورد توجه قرار بدهیم یکی اینکه شش حقوقدان این شورا به پیشنهاد رئیس قوه قضاییه و با رای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی انتخاب میشود . نمایندگان مردم در انتخاب نصفی از اعضای شورای نگهبان نقش دارند و علاوه بر این نهاد شورای نگهبان شامل شبکه ای از ناظران مردمی است که در انتخابات شورای اسلامی، در انتخابات ریاست جمهوری در انتخابات مجلس شورای اسلامی، در انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات مجلس خبرگان و همهپرسی ها نظارت بر این انتخابات را برعهده دارند قریب به ۱۲ هزار نفر در استان فارس عهده دار انجام و اداره و نظارت بر انتخابات بودند، در انتخابات گذشته، از این تعداد چند هزار نفر نظارت بر انتخابات را بر عهده دارند که توسط سلسله نهادهایی که تحت اشراف شورای نگهبان و دفاتر شورای نگهبان در استان و شهرستانها تاسیس میشود.
چند هزار نفر در این شهر و چند ده هزار نفر در استان فارس عهده دار نظارت بر انتخابات هستند این تعداد رنگ و بوی مردمی بودن این نهاد را پررنگ میکنند انتخابات در نظام جمهوری اسلامی یک امر دوسویه است و مردم در آن نقش دارند غیر از رای دادن، اداره خود انتخابات هم دولتی ها و مسئولین. نهاد شورای نگهبان به جهت این رسالتی که قانون بر عهده او گذاشته است رنگ و بوی مردمی را پررنگ کرده است آیا شورای نگهبان در دیگر نظام ها و کشورها هم سابقه دارد؟
بله، تحت عناوین دیگری ما در هر نظامی که مبتنی بر انتخابات و دموکراسی شاهد تعیین ارکان این نظام هستیم به چنین نظامی و به چنین نهادی نیاز داریم که نظارت بر قوانین و مصوبات مجلس را بر عهده داشته باشند در دیگر کشورها گاهی تحت عنوان دادگاه قانون اساسی، گاهی تحت عنوان شورای قانون اساسی یا دیوان عالی عدالت و امثال این عناوین همین نقش شورای نگهبان انجام می شود اما علاوه بر این که در دیگر کشورها داریم اما یک تجربه دیگری در حوزه نظامسازی داشتیم در زمان مشروطیت، یکی از عوامل شکست مشروطه از دست دادن همین نهاد نظارتی است که امام راحل با تیزبینی که داشتند و تحلیل صریحی که از مشروطه داشتند اجازه ندادند عواقب مشروطه گریبانگیر انقلاب اسلامی شود.
در قانون اساسی مشروطیت متمم دوم آن قانون اساسی دیده شده بود که علمایی تحت عنوان تراز اول نظارت داشته باشند بر قوانینی که در مجلس تصویب میشود تا اسلامی بودن این قوانین از دست نرود اما این شرط که بیش ترین مدافع آن آیت الله شیخ فضل الله نوری بود که مستحضر هستید در این راه شهید هم شد و مشروطیت با آن نگاهی که علما و جناب شیخ فضل الله نوری میخواست محقق نشد و نتیجه مشروطه شد یک استبداد دیگری که بسیار بسیار سخت تر و دردناکتر از استبداد مظفرالدین شاه که ما در حکومت رضاخان آن را دیدیم لذا اصل تحقق شورای نگهبان و وظیفه اصلی شورای نگهبان این است که ما در حیطه قانون گذاری روی شاخه ننشینیم و آن را ببریم مانیفست انقلاب اسلامی که مانیفست قانون اساسی است اصلی است که آن را پذیرفته و به آن رای داده ایم هم مورد تایید رهبران انقلاب و هم مورد تایید مردم بوده است ما با این قانون دور هم جمع شده ایم شورای نگهبان حفاظت و حراست از این قانون را بر عهده دارد لذا تحت عنوان قانون انقلاب اسلامی و نبض تپنده انقلاب اسلامی در سخنان رهبر معظم انقلاب دیده میشود وظیفه دوم شورای نگهبان عرض کردیم نظارت بر انتخابات است بدین جهت من چند دقیقه در رابطه با انتخابات بیست و هشتم خرداد ماه نکاتی را عرض میکنم در آیه ای که در صدر مجلس عرض کردم خدای متعال وظیفه حضرت موسی را این میداند که قوم خودش را از ظلمات به سمت نور خارج کند و دستور میدهد به حضرت موسی که ایام الله را یادآور قوم خودت باش البته در این یادآوری نیاز به صبر و شکر است اگر اهل صبر باشید و اهل شکر باشیم در همین ایام الله آیه ها و نشانه های خدا را مشاهده میکنیم انتخابات ۲۸ خرداد یکی از این ایام الله نظام اسلامی است که نظام اسلامی خروج از ظلمات سمت نو را برعهده دارد و وظیفه متولیان این نظام است که تذکر ایام الله را فراموش نکنند.
انتخابات را در زمره ایام الله میبینیم انتخابات در نظام ما و به خصوصی این انتخابات جزء انتخاباتی است که در هیچ نظام دیگری شما نمونه اش را نمیبینید قریب به ۳ هزار شب که ماهوارهای و رسانههای تصویری به زبان فارسی مردم ما را بمباران شایعات ، تحلیلها و ادعاهایی میکنند که با آرمانهایی نظام ما سازگاری ندارد دشمن دشمنی خودش را میکند دشمنان انقلاب سرمایهگذاری کردهاند و با این شبکههای ماهوارهای فارسی زبان در این ایام منتهی به انتخابات غالباً بمباران میکردند مردم را از آن طرف ولنگاری فضای مجازی که در کنار تک تک مردم و حتی دانش آموز های ما قرار گرفته این ولنگاری و مدیریت نشدن فضای مجازی و شما کمتر نظامی را می توانید پیدا کنید که دشمنی داشته باشد که بگوید مردم در انتخابات شرکت نکنید دشمن گاهی از کاهی کوهی می سازد و گاهی از نبودی بودی تا بتواند اهداف خودش را و درست و باطل را با هم ترکیب کند و دروغ و راست را با هم ترکیب کند تا بتواند در دل مردم به نحوی نفوذ بکند این از یک طرف همراهی برخی از یاران نظام و انقلاب در گذشته با دشمن آب را به جوی دشمن می ریخت و تقویت میکرد هدفگذاری دشمن را از این طرف هم جولان بیماری کرونا را داشتیم و باز برنامه ریزی دشمن برای این که واکسنهای این بیماری به دست ما کمتر برسد و بالاخره سلامت و تامین سلامت مردم جز آرمانهای نظام ماست همه این مسائل و مشکلات را داشتیم. در انتخابات اخیر فرانسه ۳۲ درصد مشارکت مردم را داشتند واکسنکرونا اینجور نیست که برای فرانسه محدودیتی نداشته باشد کسی در انتخابات فرانسه برنامه تولید نمی کرد که مردم فرانسه در انتخابات شرکت نکنید اما قریب به ۵۰ درصد مشارکت داشتیم با همه این کم کاری ها و ناتوانی هایی که شاهدش بودیم و دشمن هم از هیچ تلاشی از هیچ برنامهای دریغ نورزید اگر کاری نکرد نتوانست که نکرد و لذا مشارکت ما در انتخابات مشارکت خوبی بود اگر انتخابات گذشته چه مجلس و ریاست جمهوری را یک مروری بکنیم در این چهل و اندی سال ما میبینیم که گاهی مشارکت در حد حالت عادی که کرونا را نداشته ایم قریب ۵۱ درصد مشارکت داشتهایم تا بالای ۷۰ درصد و این نشان میدهد که انتخابات ما یک برگ زرینی اضافه کرد بر برگهای زرین نظام و ما به تعبیر رهبر معظم انقلاب حماسه دیگری را شاهد بودیم که شما مردم برای نظام رقم زدید و این پیام را به دشمن مخابره کردید که ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست/ عِرض خود میبری و زحمت ما میداری. اصل پیام انتخابات به دشمن اینکه اینگونه برنامهریزی کرده بود این بود ولی پیام های دیگری هم داشت اما این پیام پیام اصلی این انتخابات بود .
در این انتخابات ما یک ضعفهایی هم داشتیم در کنار قوتها و نقاط قوت انتخابات میتوانیم بگوییم تعامل همدلانه مسئولین و مجموعه های مختلف امنیتی و حفاظتی در ستادهای پیشگیری و رسیدگی به تخلفات و اجرای انتخابات هیئت های اجرایی و هیئت های نظارت، کاهش شدید پروندههای تخلف در مقایسه با دورههای گذشته این ها جزء نقاط قوت این انتخابات بود که جا دارد دارد در اینجا از پدیده انتخابات در استان فارس یاد کنم که در یکی از شهرهای این استان و برخی از اوباش تلاش میکنند که صندوقی را بدزدند و مورد هجمه قرار بدهند اما خانمی که آنجا در حال روی دادن بوده خودش را سپر صندوق قرار میدهد و این افراد نمیتوانند تعدی کنند اینکه عرض میکنم که شورای نگهبان در نظارت بر انتخابات یک رسالت مردمی را دنبال میکند نمونه و شاهدش این است اما با یک سوال مواجه هستیم اینکه پارامترهای انتخابات تراز انقلاب اسلامی چیست و ما چگونه میتوانیم بگوییم به شاخص ها و پارامترهای تراز انقلاب برسیم.
در سطح استان گاهی با مسائل و نکاتی مواجه میشویم که خیلی ابتدایی و پیش پا افتاده است. انتخابات در این استانی که در اکثر مناطقش گرمای شدیدی دارد و گاهی آب خنک می شود یک مسئله میشود غذا برای عوامل پای صندوق مسئله می شود یک مسئله یا دیر رسیدن غذا تا ساعت ۶ و ۶ و نیم شهرستانهایی داشتیم که نهار به افرادی که برای نظام زحمت می کشیده اند و عوامل پای صندوق بوده اند نرسیده است یا جاهایی داریم که غذای فاسد به خاطر آنکه درست بسته بندی نشده و درست منتقل نشده و مسمومیت عوامل پای صندوق به دنبال داشته است. تاخیردر انتخابات هم شاهد بوده اید و در حیطه تاخیر هم وزارت کشور و هم شورای نگهبان با هم توافق کرده بودند که اگر نیم ساعت به هر دلیلی از آغاز انتخابات بگذرد و نتوانیم انتخابات الکترونیکی را پیش ببریم انتخابات برگردد به سمت دستی اما برخی از مسئولین آن را انجام ندادند اما ما دنبال مچگیری از مسئولین نیستیم اما اگر قرار است بعد از چهل و اندی سال انتخابات تراز را داشته باشیم باید برگردیم به تعیین شاخص ها توسط کمیسیون شوراها در مجلس اسلامی تا بتوانیم این نقیصه ها را برداریم و برطرف کنیم.