حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی صبح امروز (پنجشنبه) 17 فروردین ماه در پکن و بعد از هفت سال به صورت رسمی دیدار و گفت‌وگو کردند. وزیران خارجه ایران و عربستان در حضور وزیر خارجه چین برای گسترش روابط و همکاری دوجانبه بیانیه مشترک امضا کردند.

حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی صبح امروز (پنجشنبه) ۱۷ فروردین ماه در پکن و بعد از هفت سال به صورت رسمی دیدار و گفت‌وگو کردند.

وزیران خارجه ایران و عربستان در حضور وزیر خارجه چین برای گسترش روابط و همکاری دوجانبه بیانیه مشترک امضا کردند.

در بیانیه مشترک ایران و عربستان در شهر پکن آمده است: در سایه مفاد بیانیه سه جانبه مشترک جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، و جمهوری خلق چین مورخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ در رابطه با از سرگیری روابط میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران و همچنین در چارچوب هماهنگی میان دو کشور در رابطه با اقدامات لازم جهت از سرگیری فعالیت دیپلماتیک و کنسولی بین دو کشور، گفتگوهایی در تاریخ ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ در شهر پکن میان جناب آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جناب آقای امیر فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی صورت گرفت.

این بیانیه افزود: دو طرف طی این گفتگوها بر اهمیت پیگیری اجرای توافق پکن و فعال سازی آن به نحوی که اعتماد متقابل و زمینه‌های همکاری را گسترش دهد و به ایجاد امنیت، ثبات و شکوفایی منطقه کمک نماید، تأکید کردند.

بیانیه مشترک ایران و عربستان خاطرنشان کرد: دو طرف بر اهمیت گفتگو پیرامون راههای گسترش روابط دو جانبه و فعال سازی موافقتنامه همکاری‌های امنیتی بین دو کشور و موافقتنامه عمومی همکاری در زمینه اقتصاد، تجارت، سرمایه گذاری، فناوری، علوم، فرهنگ، ورزش و جوانان تاکید کردند.

این بیانیه اعلام کرد: دو طرف توافق کردند نمایندگی‌های دو کشور طی زمان مورد توافق، بازگشایی شود و اقدامات لازم را برای گشایش سفارت‌خانه‌های دو کشور در ریاض و تهران و  سرکنسولگری‌های این دو کشور در جده و مشهد صورت دهند. دو طرف توافق کردند هماهنگی‌های لازم را میان هیات‌های فنی  برای بررسی راههای گسترش همکاری میان دو کشور از جمله از سرگیری پروازها و سفرهای متقابل هیئت های رسمی و بخش خصوصی، تسهیل اعطای روادید برای شهروندان دو کشور از جمله روادید عمره، ادامه دهند.

بیانیه مشترک ایران و عربستان افزود: دو طرف با عنایت به برخورداری از منابع طبیعی و توانمندی‌های اقتصادی و فرصت‌های فراوان که برای تحقق منافع مشترک دو ملت برادر وجود دارند، دیدارهای مشورتی و گفتگو را پیرامون راههای همکاری برای تحقق هرچه بیشتر چشم اندازهای مثبت در روابط افزایش می‌دهند.

دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در پکن+ عکس/ بیانیه مشترک میان دو کشور امضا شد+ متن بیانیه

در ادامه این بیانیه آمده است: دو طرف بر آمادگی خود در راستای از بین بردن همه موانعی که پیش روی گسترش همکاری بین دو کشور است تاکید کردند.

این بیانیه تصریح کرد: دو طرف توافق کردند همکاری خود را در هر زمینه ای که می‌تواند امنیت و ثبات منطقه را تامین کند و منافع ملت‌ها و کشورهای آن را محقق کند، گسترش دهند.

بیانیه مشترک ایران و عربستان خاطرنشان کرد: در پایان نشست دو طرف کمال تشکر و قدردانی را از طرف چینی به خاطر میزبانی این نشست ابراز داشتند. همچنین دو طرف از کشور سوئیس به خاطر تلاش‌های به عمل آمده برای حفاظت منافع عربستان و ایران تشکر کردند.  جناب آقای امیر فیصل بن فرحان آل سعود وزیر امور خارجه عربستان سعودی دعوت از جناب آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برای سفر به عربستان سعودی و برگزاری نشست دو جانبه در ریاض را تجدید کرد. جناب آقای حسین امیر عبداللهیان از این دعوت استقبال و از جناب آقای امیر فیصل بن فرحان آل سعود برای سفر به جمهوری اسلامی ایران و برگزاری نشست دو جانبه در تهران دعوت به عمل آورد و وزیر امور خارجه عربستان سعودی از این دعوت استقبال کرد.

دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در پکن+ عکس/ بیانیه مشترک میان دو کشور امضا شد+ متن بیانیه

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که شب گذشته در رأس هیأتی برای دیدار و گفت‌وگو با فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی خود وارد پکن شد، ساعاتی پیش با همتای سعودی دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار وزرای خارجه دو‌ کشور، پس از توافق اخیر ایران و عربستان در ۱۹ اسفند ماه سال گذشته (۱۴۰۱) در پکن صورت می‌گیرد. براساس آن توافق میرر شد حداکثر ظرف مدت دو ماه سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور بازگشایی و وزرای خارجه دو کشور در دیدار با یکدیگر در این خصوص رایزنی کنند.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در این دیدار ضمن تأکید بر از سرگیری رسمی روابط دوجانبه، گام‌های اجرایی در مسیر بازگشایی سفارتخانه‌ها در تهران و ریاض و سرکنسولگری‌های دو کشور  در مشهد و جده را مورد گفت‌وگو قرار داده و درباره برخی از موضوعات روابط دوجانبه تبادل نظر می‌کنند.

امیرعبداللهیان همچنین قرار است با همتای چینی نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

وزرای خارجه دو‌کشور ایران و عربستان بعد از توافق اسفند ماه در پکن سه بار با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند. در سومین گفت‌وگو که ۱۳ فروردین ماه انجام شد، توافق کردند در روزهای آینده با یکدیگر دیدار کنند.

وزرای خارجه ایران و عربستان برای نخستین بار دوم فروردین ماه تلفنی گفت‌وگو کردند. وزیر خارجه عربستان در این گفت‌وگو با اشاره به دستاوردهای مثبت نشست پکن، بر دیدار آتی وزرای خارجه و بازگشایی سفارتخانه های دو کشور تأکید کرد و امیرعبداللهیان هم ضمن تبریک متقابل ماه مبارک رمضان و استقبال از بازگشت مناسبات ریاض و تهران به حالت طبیعی، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه و تحکیم مناسبات با عربستان تأکید کرد و وزرای خارجه دو کشور توافق کردند در اولین فرصت با یکدیگر دیدار کرده و مقدمات بازگشایی سفارتخانه‌ها در تهران و ریاض و سرکنسولگری‌ها در مشهد و جده را فراهم کنند. در دومین گفت‌وگوی تلفنی دو وزیر خارجه که ششم فروردین ماه انجام شد، طرفین در خصوص نشست مشترک فیمابین در ماه مبارک رمضان بحث و تبادل نظر کردند.

گفتنی است امیرعبداللهیان و فرحان وزرای خارجه ایران و عربستان در حاشیه نشست بغداد ۲ در اردن در سال گذشته هم دیدار و گفت‌وگویی کوتاه داشتند.