دشمن همواره در پی ایجاد تفرقه بین ملت های مسلمان با عناوین مختلف می باشد، یکی از این ترفندها استفاده از حس وطن خواهی و ایران دوستی می باشد، حسی که مقدس بوده و در همه ما وجود دارد، از اینرو سعی می شود تا با انتشار کلیپ های دروغ چنین عنوان دارند که مردم ایران در این راهپیمایی مورد تحقیر قرار گرفته و شأن و شخصیت آنان دچار خدشه می شود و نباید این سفر صورت گیرد.

آینه فارس: در آستانه اربعین حسینی و برگزاری راهپیمایی بزرگ اربعین مصاحبه ای با دکتر سید محسن هاشمی کارشناس مسائل سیاسی و رسانه و عضو تحریریه آینه فارس داشته ایم تا به حواشی مهم این راهپیمایی در رسانه ها، ارزیابی اقدامات دولت در کمک به این حرکت عظیم و مسائل جاری عراق داشته باشیم.

به عنوان اولین سوال، اهمیت راهپیمایی اربعین در چه چیزی می دانید؟
راهپیمایی اربعین را می توان از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد و اهمیت آنرا بیان داشت. اجازه بدهید در کنار اهمیت دینی و ثواب و اجر اخروی آن که ملاک اصلی زیارت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام است به جنبه سیاسی آن اشاره نمود که مطمئنا جدا از اهداف عالیه بیان شده این زیارت و حتی قیام امام حسین (ع) نمی باشد.
امروزه اربعین یعنی اتحاد دینی و مذهبی فارغ از نگاه های محدود و بسته ملی گرایانه، اربعین امروز رمز وحدت و آرامشی شده است که هر چند بین دو ملت ایران و عراق دیده می شود، اما حضور دیگر ملت ها در راهپیمایی اربعین یک تمرینی برای اتحاد سیاسی امت اسلامی شده و نشان می دهد که می توان بر عوامل تفرقه فائق آمد، عواملی که متاسفانه عده ای چون صدام سالها به نام مردم عراق بر ایران اسلامی وارد کردند و امروز مشخص شد که مردم عراق همیشه با ایرانیان رابطه خوبی داشته و دارند و هر چه دارند میهمانان خویش در طبق اخلاص قرار می دهند.
حضور میلیونی ایرانیان و دیگر کشورها در زمانی خاص در راهپیمایی اربعین ما را به سخنان حضرت امام راحل و آیت الله خامنه ای می رساند که ملت های اسلامی با یکدیگر مشکلی نداشته و پیوند عمیق دینی دارند.
پیوندی که در آن ملت خواهی، تعصبات مذهبی و حتی دینی کنار گذاشته می شود و همه زیر پرچمی واحد به عزای امامی می پردازند که سالها پیش فریاد زد اگر مسلمان نیستید، آزاده باشید و امروز اربعین محل تجمع بزرگ آزادی خواهان جهان است. آنهم در عصری که بسیاری آنرا عصر گریز مردم و جوانان از دین و ارزش های آن می دانند.

 

 فضای رسانه ای کشور و حتی عراق در آستانه اربعین حسینی به سوی یک تقابل نژادی پیش می رود، این تقابل را چگونه تحلیل می کنید؟
دشمن همواره در پی ایجاد تفرقه بین ملت های مسلمان با عناوین مختلف می باشد، یکی از این ترفندها استفاده از حس وطن خواهی و ایران دوستی می باشد، حسی که مقدس بوده و در همه ما وجود دارد، از اینرو سعی می شود تا با انتشار کلیپ های دروغ چنین عنوان دارند که مردم ایران در این راهپیمایی مورد تحقیر قرار گرفته و شأن و شخصیت آنان دچار خدشه می شود و نباید این سفر صورت گیرد.
متاسفانه برداشت صحیحی از تاریخ ایران باستان وجود نداشته و بی سوادی و عدم فهم واقعیت تاریخی سبب فریب عده ای در رسانه شده است، هر چند که استقبال و افزایش تعداد زوار خصوصا در بین جوانان نشان دهنده عدم تاثیر گذاری موج رسانه ای بر جامعه است.
اما استقبال و پذیرایی عراقی ها از ایرانیان آنهم علی رغم تاریخ هشت سال جنگ تحمیلی و کشته شدن صدها هزار نفر از مردم هر دو کشور و خسارت های فراوان و سپس موج شدید رسانه ای ضد ایرانی در عراق و همچنین شایعه پراکنی رسانه های انگلیسی و سعودی در مورد مردم عراق، یک معجزه را سبب شده است، وقتی اصرار به اسکان عراقی ها و موکب های آنان و پذیرایی مفصلشان علی رغم مشکلات شدید اقتصادی عراق را می بینیم، به هیچ وجه نمی توان این تصاویر و مشاهدات را عادی فرض کرد، بلکه یک لطف الهی است که سبب پیوند ملت ها شده است.
هر چند اگر سابقه حزب بعث و گروهای تکفیری عراق را مدنظر داشته باشیم اگر هم کلیپی یا تصویری از بی احترامی به ایرانیان منتشر شود، باز جای تعجب ندارد، زیرا دشمن همیشه وجود دارد و در حال توطئه و اختلاف، که خدا را شکر چنین حرکاتی صورت نگرفته که اگر گرفته بود تصویر حمله به اتوبوس مصری را بجای حمله به کاروان حسینی در عراق جا نمی زدند.

 

  آقای دکتر اصلا چرا باید دولت ایران به حمایت از راهپیمایی اربعین و کمک به زوار بپردازد؟ اصلا باید این راهپیمایی را دولتی کرد یا خیر؟

ابتدا باید گفت که امام حسین علیه السلام خود سیاسی است، عده ای در آستانه محرم هیئات مذهبی را از سیاسی کردن عزاداری بر حذر می کردن که این خود بزرگترین مغلطه بود، خود قیام عاشورا قیامی کاملا سیاسی بوده و امام برای به اصلاح دین جدشان قیام کردند و چون حاضر به بیعت یعنی پذیرش سیاسی یزید نشدند، شهید شدند. حال چطور می توان مدعی رهروی امام بود و گفت از سیاست دوری جست؟!
در مورد حکومت نیز چنین است، وقتی که اربعین حسینی این همه دستاورد سیاسی و اقتصادی و فرهنگی دارد و باعث بهبود روابط دیپلماتیک و پیوند فرهنگی و جلوگیری از آشوب های داخلی عراق و نزاع بین دو ملت ایران و عراق می شود، چرا دولت نباید به حمایت از آن بر خیزد.
چرا دولتی که اسلامی است و وظیفه ترویج معارف اسلامی و کمک به دینداری مردم دارد، نباید زمینه را برای رشد معنویت در جامعه فراهم کند؟ از سوی دیگر وقتی حضرت امام می فرماید این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته و پیدایش جمهوری اسلامی نیز مرهون همین عزاداری هاست، پس چرا نباید به باشکوه‌تر برگزار شدن راهپیمایی کمک نمود.
دقت بفرمایید که دشمن با نفوذ در عراق و ترغیب صدام فقط به ایران حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلار خسارت وارد کرد و بیش از ۲۰۰ هزار نفر از جوانان کشور را شهید نمود و اکنون شما می بینید که به برکت امام حسین علیه السلام و زیارت اربعین این اختلافات کنار گذاشته شده و پیوندی عمیق ایجاد شده که اگر هر دولتی حتی ضد دینی هم بر ایران باشد باید از این فرصت بهره ببرد.
البته ناگفته نماند که عمده اقدامات خصوصا در عراق به صورت مردمی بوده و دولت عمدتا در حوزه هماهنگی و تسهیل عبور و مرور اقداماتی دارد و اینکه بگوییم از بودجه جاری کشور صرف ایجاد موکب و ..‌. می شود، نوعی بی انصافی می باشد.
اما در پاسخ به قسمت نخست سوال شما باید گفت که علی رغم پاره ای از مشکلات اما در دولت آقای رئیسی شاهد اقدامات خوبی خصوصا در بحث صدور روادید، افزایش مرزهای خروج از کشور، برخورد با چند مدیر متخلف و کم کار، حذف ویزای ورود به عراق، اعطای تسهیلات به پاره ای از زوار و … بودیم که سبب تسهیل سفر مردم شد که واقعا جای تقدیر داشته و امیدست که معدود مشکلات زیرساختی و ناهماهنگی ها نیز به سرعت رفع گردد.

 

در پایان اگر نکته ای دیگر در باب راهپیمایی اربعین دارید بفرمایید.
اربعین رمز وحدت، آرامش و امنیت منطقه است، باید این فرصت را قدر دانست و آنرا یک الگویی برای دیگر ایام سال قلمداد نمود. باید اربعین را فراتر سفر ایرانیان به عراق دانست، باید آنرا امت گونه دید که چطور از همه جهان برای عرض ارادت به عراقی می آیند که از ناامن ترین کشورهاست، اما بدون اینکه مشکلی پیش آید به وطن خود بر می گردند.
از اینرو باید این دستاورد را فریاد زد و هرجا کسی علم اختلاف و تفرقه برداشت، این شکوه را به او یادآوری نمود و الگو بودن اربعین را رخ کشید.