دانشمندان دانشگاه واشنگتن موفق به تولید داروی ترکیبی ضد ویروسی شدند که می‌تواند از ورود ویروس کرونا به سلول‌ها جلوگیری کند

به گزارش پایگاه خبری آینه فارس ، به نقل از مدیکال اکسپرس، دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس یک ترکیب شیمیایی ایجاد کرده‌اند که با ویژگی اصلی بسیاری از ویروس‌ها تداخل دارد و به ویروس‌ها اجازه می‌دهد به سلول‌های انسان حمله کنند. به گفته محققان، این ترکیب که MM۳۱۲۲ نامیده می‌شود، در سلول‌ها و موش‌ها مورد مطالعه قرار گرفت و نویدبخش راه جدیدی برای جلوگیری از عفونت یا کاهش شدت کووید-۱۹ است.

در یک پیچ و تاب جالب، این ترکیب پروتئین کلیدی انسانی به نام سرامین پروتئاز ۲ غشایی (TMPRSS۲) را هدف قرار می‌دهد که کروناویروس‌ها از آن برای ورود به سلول‌های انسانی استفاده می‌کنند.

این مطالعه ۱۱ اکتبر به صورت آنلاین در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.

جیمز د. جنکتا، نویسنده ارشد، استاد بیوشیمی و بیوفیزیک مولکولی، می‌گوید: واکسن‌های بزرگ در حال حاضر برای سارس-کوو-۲ در دسترس هستند، اما ما هنوز به دارو‌های ضد ویروسی موثر برای کمک به مهار شدت این بیماری همه گیر نیاز داریم. ترکیبی که ما در حال توسعه آن هستیم از ورود ویروس به سلول‌ها جلوگیری می‌کند. ما در حال بررسی پنجره درمانی هستیم که در آن مولکول را می‌توان به موش‌ها تزریق و آن‌ها را در برابر بیماری‌ها محافظت کرد. هدف نهایی ما این است که مولکول‌ها را به یک مهار کننده که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد پیش برد. این می‌تواند به بخش موثری از تسلیحات مهارکننده‌های کووید-۱۹ تبدیل شود.

ترکیب دارویی جدید به طور قوی TMPRSS۲ و پروتئین مرتبط دیگر به نام ماتریپتاز را که در سطح ریه و سایر سلول‌ها یافت می‌شود مسدود می‌کند. بسیاری از ویروس ها-از جمله سارس-کوو-۲ که باعث کووید-۱۹ می‌شود و سایر ویروس‌ها و آنفلوانزا به این پروتئین‌ها بستگی دارد تا سلول‌ها را آلوده کرده و در سراسر ریه پخش شوند. پس از چسبیدن ویروس به سلول در اپیتلیوم راه هوایی، پروتئین انسانی TMPRSS۲ پروتئین سنبله ویروس را قطع و آن را فعال می‌کند تا واسطه ادغام غشا‌های ویروسی و سلولی شود و فرآیند عفونت را آغاز می‌کند. MM۳۱۲۲ فعالیت آنزیمی پروتئین انسانی TMPRSS۲ را مسدود می‌کند. هنگامی که آنزیم مسدود می‌شود، فعال شدن پروتئین سنبله را مختل و همجوشی غشا را سرکوب می‌کند.

جانتکا می‌گوید: ویروس ساسارس-کوو-۲ ماشین سلول‌های ریه ما را برای فعال کردن پروتئین سنبله خود که می‌تواند به سلول‌های ریه متصل شده و به آن حمله کند، ربوده است. در مسدود کردن TMPRSS۲، این دارو از ورود ویروس به سلول‌های دیگر بدن یا حمله به سلول‌های ریه در وهله اول جلوگیری می‌کند، در صورتی که از نظر تئوری، می‌توان آن را به عنوان یک پیشگیری استفاده کرد. ما در حال آزمایش این ترکیب بر روی موش‌ها در ترکیبی از درمان‌های دیگر که سایر بخش‌های کلیدی ویروس را مورد هدف قرار می‌دهند، هستیم تا بتوانند یک درمان ضد ویروسی با طیف گسترده موثر ایجاد کنند که در کووید-۱۹ و سایر عفونت‌های ویروسی مفید باشد.

MM۳۱۲۲ با مطالعه سلول‌های در حال رشد در آزمایشگاه آلوده به سارس-کوو-۲، سلول‌ها را از آسیب ویروسی بسیار بهتر از رمدسیویر محافظت می‌کند، درمانی که پیش از این توسط سازمان غذا و دارو برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹ تایید شده است. یک آزمایش ایمنی حاد بر روی موش‌ها نشان داد که دوز‌های زیاد این ترکیب به مدت هفت روز هیچ مشکل قابل توجهی ایجاد نمی‌کند. محققان همچنین نشان دادند که این ترکیب در برابر سندرم تنفسی حاد شدید اولیه (سارس-کوو) و سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس-کوو) موثر است.

شون ویلان، نویسنده، استاد برجسته ماروین و رئیس گروه میکروبیولوژی مولکولی، می‌گوید: اکثر مهار کننده‌های عفونت ویروسی با مسدود کردن مراحل تکثیر هنگامی که ویروس در داخل سلول است کار می‌کنند. دکتر جانتکا مولکولی را شناسایی و تصفیه کرده است که از ورود ویروس به سلول جلوگیری می‌کند. از آنجا که هدف MM۳۱۲۲ یک پروتئین میزبان است، این نیز ممکن است مانع بزرگتری برای ظهور ویروس‌هایی باشد که در برابر ویروس مقاوم هستند.

جانتکا اضافه کرد که این ترکیب فقط برای کووید-۱۹ نیست. این می‌تواند به طور بالقوه مانع از ورود ویروس برای سایر ویروس‌های کرونا و حتی ویروس آنفلوانزا شود. این ویروس‌ها همه به پروتئین‌های یکسان انسان تکیه می‌کنند تا به سلول‌های ریه حمله کنند؛ بنابراین با مسدود کردن پروتئین‌های انسانی ما از ورود هرگونه ویروسی به پروتئین‌ها در سلول‌ها جلوگیری می‌کنیم.

جانتکا و همکارانش در حال حاضر با محققان موسسه ملی سلامت (NIH) همکاری می‌کنند تا اثربخشی MM۳۱۲۲ را در درمان و پیشگیری از کووید-۱۹ در مدل‌های حیوانی این بیماری آزمایش کنند. در مطالعات حیوانی، این دارو به صورت تزریقی استفاده می‌شود، اما جانتکا می‌گوید که آن‌ها در حال توسعه یک ترکیب بهبود یافته هستند که می‌تواند از طریق دهان مصرف شود؛ او همچنین علاقمند به ایجاد راهی داخل بینی است که بتواند مستقیما دارو را به مجاری بینی و ریه‌ها برساند.

با همکاری دفتر مدیریت فناوری دانشگاه واشنگتن (OTM)، جانتکا یک شرکت نوپای بیوتکنولوژی به نام ProteXase Therapeutics تاسیس کرد که مجوز این فناوری را برای کمک به توسعه این ترکیب در درمان دارویی جدید برای کروناویروس‌ها، از جمله سارس-کوو-۲ گرفته است.