در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند: اقتصاد ایران به بهشت قاچاقچیان و دلالان تبدیل خواهد شد؟/ نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور! چکش عدالتتان را روی میز سازمان برنامه و بودجه فرود آورید/ پیگیری واردات خودرو با عمر کمتر از پنج سال در هیات دولت / سفیر چین در تهران: جمعیت بسیاری از ایرانی‌ها در انتظار صدور ویزا هستند و... را می‌خوانید.

وزارت کشور: شعار «زن زندگی آزادی» عوام فریبانه بود
وزارت کشور با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: هیچ گونه عقب نشینی یا تساهل در اصول و احکام دینی و ارزش‌های سنتی صورت نگرفته و نخواهد گرفت و حجاب به عنوان یک ضرورت شرعی غیر قابل تردید، همواره از اصول عملی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: پروژه‌های برنامه ریزی شده توسط سرویس‌های امنیتی با پیشرانی افرادی معلوم الحال و فاسد العقیده از خارج کشور در آخرین پرده با شعار عوام فریبانه «زن زندگی آزادی» تلاش کرد، اهداف شوم خود را در هاله مقدس زنانه مخفی نماید، اما پایداری و بصیرت و زمان شناسی ملت بزرگ ایران و خصوصا دختران و زنان قهرمان آن به همگان اثبات نمود که دشمن همچون گذشته درگیر محاسبات غلط ناشی از عدم اشراف بر عمق دلدادگی همه آحاد مردم و خصوصا دختران این سرزمین به احکام الهی و اولیاء دین است.

 

قالیباف: مجلس کجا جلوی قانون مربوط به حجاب و عفاف را گرفته؟ این حرف از اساس کذب است
محمدباقر قالیباف در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر احمدحسین فلاحی، نماینده همدان در مورد این‌که در رسانه‌ها بیان شده که مجلس شورای اسلامی جلوی قانون حجاب و عفاف را گرفته است، گفت: مجلس کجا جلوی قانون مربوط به عفاف و حجاب را گرفته است؟ این حرف از اساس کذب است. وی ادامه داد: امروز مجلس شورای اسلامی اعلام آمادگی کرده است، از قبل هم گزارش کمیسیون فرهنگی درباره عملکرد دستگاه‌ها در اجرای قانون عفاف و حجاب در حوزه ایجابی و سلبی در مجلس قرائت شد، حداقل ۳۲ دستگاه کوتاهی کرده بودند. در همان زمان اعلام آمادگی شد که ما آماده‌ایم هر نوع پیشنهاد خلأ قانونی را رفع کنیم. این پیشنهاد چه از ناحیه دولت و چه از ناحیه قوه قضاییه باشد، آن را خارج از نوبت رسیدگی می‌کنیم.

 

رئیس کل دادگستری گلستان: از این پس هیچ عذری برای اهمال در برخورد با بی‌حجابی پذیرفته نیست
حیدر آسیابی، رئیس کل دادگستری گلستان، بعدازظهر امروز در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان اظهار کرد: سخنان دیروز رهبر معظم انقلاب، حجت را بر ما تمام کرد و از این پس، هیچ عذری برای اهمال در برخورد با بی حجابی پذیرفته نیست. وی تاکید کرد: بی‌حجابی در اماکن عمومی جرم مشهود است و تکلیف پلیس در مواجهه با آن کاملا مشخص است. رئیس کل دادگستری گلستان خاطرنشان کرد: ما در حوزه عفاف و حجاب با کمبود قانون و مصوبه مواجه نیستیم و باید بر عملیاتی کردن این مصوبات متمرکز شویم. آسیابی افزود: امروزه برخورد با بی‌حجابی مطالبه جدی از سوی متدینین و خانواده معظم شهداست و برخورد با بی‌حجابی فقط وظیفه انتظامی و سپاه و دادگستری نیست و همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند و به وظایف خود عمل کنند.

 

خزعلی، معاون رئیسی: ستادی در وزارت کشور درباره حجاب تشکیل شده است
معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور گفت: ستادی در وزارت کشور برای مساله حجاب تشکیل شده که بیشتر جنبه‌های آموزشی، مهارت‌آموزی و پشتیبانی را دارد. انسیه خزعلی، روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران با اشاره به سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب درباره حجاب گفت: ستادی در وزارت کشور تشکیل شده که بیشتر جنبه‌های آموزشی، مهارت‌آموزی و پشتیبانی را دارد. معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور افزود: مقام معظم رهبری به خوبی مشخص کردند که حجاب یک امر دینی است و همه در مجموعه‌های خود موظف هستند از نظر اجرایی به ستاد کمک کند.

 

پزشکیان: احمدی‌نژاد با آن درآمد نفتی ۲/۵ میلیون مسکن ساخت؛ چطور وعده ۴ میلیون مسکن داده‌اند؟
پزشکیان در پاسخ به این که «آقای رئیسی وعده ساخت و تامین مسکن را بارها در انتخابات مطرح و تاکید کرد که جوانان ازدواج کنند و دولت ایشان مسکن می‌سازد و مسکن را تامین می‌کند. اما در دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ که بودجه توسط دولت ایشان نوشته شده، در لایحه بودجه برای صندوق ملی مسکن صفر ریال اعتبار در نظر گرفته‌اند، در شرایطی که اطرافیان رئیس‌جمهور به وعده‌های او توجهی ندارند چطور می‌تواند وعده‌ها را محقق کند؟»، تصریح کرد: این سوال را باید از آقای رئیس‌جمهور بپرسید، چون از نظر علمی غیرممکن است که در سال یک میلیون مسکن در ایران بسازیم با این پولی که داریم. آقای احمدی‌نژاد با آن همه پولی که به دست آورد، نفت گران شده بود و قیمت آن بالای ۱۲۰ و ۱۴۰ دلار بود و تازه ۶-۷ سال اول می‌توانست بفروشد و پول هم به کشور باز می‌گشت، کلا توانست ساخت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن را آغاز کند که کامل هم به پایان نرسیدند و در ادامه تکمیل شدند، حتی بخشی از مسکن مهر هنوز هم مانده و در این دولت در حال تکمیل است؛ یعنی با آن حجم پولی که داشت، تنها ساخت کمتر از ۲/۵ میلیون مسکن توانست آغاز کند که ساخت همه آن را هم به اتمام نرساند. بالاخره آقای رئیسی باید می‌دانست این حرف و این وعده‌ای که مطرح می‌کند، منابعش را از کجا قرار است تامین کند؛ اصلا به این اندازه مصالح نداریم که در سال بتوانند این کار را انجام دهند. یعنی اگر پول هم داشته باشند، وارد بازار شوند، چنین حجمی از مصالح را نداریم، تازه اگر مصالح وجود داشته باشد، پیمانکار و استادکار و کارگر خبره‌ای که بتوانند این میزان مسکن در سال بسازند نداریم، خب طبیعی است که نمی‌شود.

 

دبیرکل حزب موتلفه: در جمهوری اسلامی اصلا نظام سرکوب نداریم؛ نظام روشنگری داریم
اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، با تاکید بر اینکه ما اصلا در نظام جمهوری اسلامی، نظام سرکوب نداریم. نظام روشنگری داریم می‌گوید: لذا شما می‌بینید در نهایت آزادی شما هرچه می‌خواهید می‌پرسید و من هرچه می‌خواهم جواب می‌دهم. وی معتقد است: ما باید قدر نظام‌مان را بدانیم، نظامی که همه در آن زندگی می‌کنیم، دارای امنیت است. طرح فتنه ۱۴۰۱ و اغتشاش را با تدبیر و شهید دادن و نکشتن دار و دسته آن به پایان رساندیم.

 

سهم ۵۱ درصدی پراید و پژو در تصادفات فوتی نوروز ۱۴۰۲
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا اعلام کرد، ۵۱ درصد خودروها در تصادفات فوتی نوروز ۱۴۰۲ از نوع پراید و پژو بوده است. سردار سید تیمور حسینی با بیان اینکه از ۲۴ اسفند ماه آغاز شد و تا پایان روز ۱۴ فروردین و اجرای طرح نوروزی بیش از ۵۱۳ میلیون تردد در جاده‌های کشور به ثبت رسید، گفت:‌ متاسفانه در این مدت ۸۷۱ تن نیز جان خود را از دست دادند که ۲۸ درصد از این افراد زیر ۱۸ سال، ۳ درصد عابرین پیاده، ۱۰ درصد موتورسواران و ۳۳ درصد رانندگان وسایل نقلیه بوده‌اند. وی تعداد کل تصادفات اعم از جرحی، فوتی و خسارتی را ۸۵ هزار و ۴۶۹ فقره اعلام کرده و افزود: مقایسه آمار تصادفات با میزان ترددهای انجام شده حاکی از آن است که تنها ۲صدم درصد از کل ترددهای کشور منجر به تصادف شده که این موضوع کاهش چشمگیری در مقایسه با سال‌های قبل داشته است. لازم به ذکر است، عمده این تصادفات نیز خسارتی بوده است. جانشین رئیس پلیس راهور فراجا درباره سهم خودروهای داخلی و خارجی از کل تصادفات فوتی نیز گفت: ۲۷ درصد خودروها در تصادفات فوتی خودروی پژو، ۲۴ درصد خودروی پراید، ۵درصد خودروهای خارجی و کمتر از یک درصد هم اتوبوس بودند، مابقی نیز مربوط به انواع دیگر خودرو و موتورسیکلت است.

 

سجادی: برای رفتنم رئیس جمهور تصمیم‌ می‌گیرد
وزیر ورزش و جوانان در نخستین واکنش رسانه‌ای‌اش نسبت به سقوط بالگرد و شایعات مطرح در خصوص این‌که ممکن است سجادی دیگر نتواند به کارش در وزارت‌خانه ادامه دهد، گفت: تصمیم‌گیرنده در این خصوص، شخص رئیس جمهور محترم هستند و بنده تصمیم‌گیر نیستم ولی من سر کارم هستم.

 

معاون استاندار: شب گذشته هیچ‌ گونه رخداد امنیتی در اصفهان اتفاق نیفتاده است
محمدرضا جان‌نثاری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان با اشاره به انتشار برخی مطالب در فضای مجازی مبنی بر اتفاق امنیتی در اصفهان، اعلام کرد: شب گذشته (پانزدهم فروردین ماه) هیچ‌گونه رخداد امنیتی در اصفهان اتفاق نیفتاده است. به گزارش «انتخاب» به نقل از ایرنا، وی تصریح کرد: مجموعه های نظامی، انتظامی و امنیتی استان اصفهان مانند همیشه آماده مقابله با هرگونه تهدید هستند. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان با تأکید بر هشیاری مسئولان و مجموعه های حافظ امنیت استان، عنوان کرد: مطالب منتشر شده در برخی شبکه های اجتماعی صحیح نیست.

 

وزیر کشور: حمله به تاسیسات وزارت دفاع را تایید نمی‌کنیم
وزیر کشور گزارش حمله به تاسیسات وزارت دفاع در اصفهان را تایید نکرد و گفت، باید بررسی بیشتری انجام شود. احمد وحیدی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره اخبار مربوط به حمله ریزپرنده به یکی از تاسیسات وزارت دفاع در اصفهان اظهار کرد: گزارش حمله را تایید نمی کنم و باید بررسی بیشتری شود.

 

رئیسی: با کسانی که کالا را با قیمت ریال تولید و با نرخ ارز عرضه می‌کنند، برخورد شود
رئیس جمهور نظارت بر عملکرد شرکت‌های بزرگ و جلوگیری از سوءرفتار و عمل این شرکت‌ها در استفاده از منابع مالی دولتی را ضروری خواند و تصریح کرد: برخورد قاطع با متخلفان که با استفاده از مواد اولیه داخلی و به قیمت ریال، کالا را تولید ولی با نرخ ارزی و گران عرضه می‌کنند و سبب اخلال در نظام اقتصادی و آسیب به سفره مردم می‌شوند، در دستور کار مسئولان باشد.

 

میرکاظمی: رسما از رییس کمیسیون آموزش مجلس شکایت کرده‌ایم
رئیس سازمان برنامه و بودجه درحاشیه جلسه روز چهارشنبه هیات دولت و در جمع خبرنگاران گفت: رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یکی از افراد تحریک کننده بود که آموزش و پرورش تخلف کند؛ رسما از او شکایت کرده‌ایم.

 

واکنش وزیر نفت به شایعه افزایش قیمت بنزین
جواد اوجی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به انتشار شایعاتی درباره افزایش قیمت بنزین گفت: بارها اعلام شده است که هیچ گونه افزایش قیمت بنزین در دستور کار دولت، وزارت نفت و مجلس نیست.

 

احتمال افزایش نرخ خرید هر کیلو گندم به ۱۷ هزار تومان
عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های کشاورزان گندم کار نرخ این محصول است، تصریح کرد: بر اساس برآورد‌های انجام شده نرخ هر کیلوگرم گندم ۱۷ هزار تومان را پیشنهاد کرده‌ایم، با تعیین قیمت مناسب گندمکاران محصول خود را به بخش دولتی تحویل می‌دهند. وی با تاکید بر اینکه برای خرید تضمینی گندم در بودجه سال آینده ۱۰۲ هزار میلیارد تومان مدنظر قرار گرفته شده بود که به حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیاز وجود دارد، عنوان کرد: سازمان برنامه و بودجه قول تامین این میزان اعتبار مورد نیاز را داده است، زیرا با توجه به بارش‌هایی که شاهد بوده‌ایم، دغدغه تامین گندم مورد نیاز کشور کاهش پیدا می‌کند.

 

شناسایی بیش از ۲۰۰ شرکت کاغذی جدید
منظور رییس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: با توجه به تهیه و ابلاغ دستورالعمل شناسایی و مقابله با شرکت‌های مشکوک به معاملات صوری در سال گذشته، فهرست بیش از ۲۰۰ شرکت کاغذی شناسایی شده جدید در تارنمای سازمان منتشر شده است.

رئیسی اراده کند، می‌تواند واردات خودروهای کارکرده را عملی کند
جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی و نماینده فارس (مرودشت) گفت: ما واردات خودرو را در مجلس با رأی بالایی مصوب کرده بودیم، اما نکته اینجاست که ما به دولت «اجازه» داده و «تکلیف» نکرده بودیم. این نوع نگاه مجلس عاقلانه‌ است که اگر این اتفاق بیفتد در کاهش قیمت‌ها به شدت تأثیر بسزایی می‌گذارد و مردم می توانند حداقل امید داشته باشند که بتوانند خودرو خوب با قیمت خیلی کم سوار شوند؛ اما متأسفانه در هیات عالی نظارت که زیر مجموعه مجمع است، آقایان آقامحمدی، میرسلیم و علی لاریجانی با این موضوع به شدت مخالفت کردند و به نظر می‌رسد، همین مخالفت باعث حذف مصوبه شد. وی افزود: من و برخی از نمایندگان در حال پیگیری و بررسی هستیم که آیا مجمع یا هیات این اختیار قانونی را دارند که این را حذف کنند یا نه؟ اما ما کوتاه نمی‌آییم؛ با قالیباف هم در این باره صحبت کردم. ما موضوع را پیگیری می‌کنیم تا دوفوریتی آن را بیاوریم. نگاه مجلس به این موضوع بسیار مثبت است تا اتفاق بیفتد. اگر امروز دولت بخواهد، می‌تواند این موضوع را اجرا کند. هیچ اجباری برای اجازه مجلس و منع قانونی وجود ندارد. اگر شخص رئیس جمهور اراده کند می‌تواند این را مصوب کند.

مجوز افزایش ۴۰ درصدی قیمت خودرو صادر شد
دودانگه نایب رئیس شورای رقابت با بیان اینکه قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها به صورت میانگین حدود ۴۰ درصد افزایش خواهد داشت، تاکید کرد: میانگین افزایش قیمت محصولات سایپا ۳۵ درصد و محصولات ایران خودرو کمی بیشتر از ۳۵ درصد خواهد بود. این موضوع در جلسه اخیر شورای رقابت به اتفاق آرا، تصویب و فرایند ابلاغ به وزارت صمت و خودروسازان در حال انجام است. بدیهی است، پس از ابلاغ مصوبه نیز باید فرایند اجرای مصوبه آغاز شود.

خودکشی «کیومرث پوراحمد» تایید شد
دادستان عمومی و انقلاب مرکز گیلان از درگذشت کیومرث پوراحمد، کارگردان سینما و تلویزیون در انزلی خبر داد. سید مهدی فلاح میری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با تایید خبر فوت کیومرث پور احمد گفت: به محض دریافت گزارش، بازپرس ویژه قتل در محل حاضر شدند و با بررسی‌های اولیه نظر بر خودکشی این کارگردان سینما داشتند که واکاوی جزئیات، مستلزم رسیدگی دقیق قضایی است. وی افزود: کیومرث پوراحمد ساعت یک بامداد روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۲/۱/۱۶ در یکی از واحد‌های دهکده ساحلی انزلی فوت کرده است.  دادستان مرکز استان در ادامه اظهار داشت: درحال حاضر جسد به پزشکی قانونی انتقال داده شد تا علت تامه مرگ بررسی و خبر تکمیلی متعاقبا اطلاع رسانی شود. /انتخاب