در بسته خبری امروز، تیتر‌هایی مانند «فروش کیلویی نان راهی برای جلوگیری از کم فروشی» / «پشت پرده مردان بیوتی بلاگر» / «برکناری رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کلاردشت در پی درگیری با دو شهروند» / «کاهش ۷۵ درصدی اهدای عضو در ایران به خاطر یک برنامه تلویزیونی» «دیپلمات طالبان با سه همسر و ۱۲ فرزند در تهران دنبال خانه می‌گردد!» / «کنایه حقوقدان بین الملل به هنرمندان ایرانى در کن» / «سازمان حمایت با افزایش ۱۵ درصدی قیمت تن ماهی موافقت کرد» / «اخراجی‌های بازار کار در عصر کرونا» و ... را می‌خوانید.

کنایه کارشناس سمت خدا: یک شماره حساب بدهید مردم اضافه‌های ۳۰۰ هزار تومان را برگردانند!
کارشناس برنامه سمت خدا با کنایه به برخی اظهارنظر‌ها گفت: یک شماره حساب بدهید مردم اضافه‌های ۳۰۰هزار تومان را به دولت برگردانند!

 

خبرگزاری روسی، ایران را «بهشت مافیا» می‌داند
کارشناسان بخش فارسی خبرگزاری روسی اسپوتنیک در چرخشی شگفت انگیز نسبت به ایران تحلیل‌های بدبینانه و ضد نظام سیاسی را منتشر می‌کنند و کسی هم کاری به آن‌ها ندارد. پس از مقاله بسیار سخت و سفت ولادیمیر ساژین، کارشناس ارشد این خبرگزاری که نوشت ارزش دارایی‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۳۰۰ میلیارد دلار است که ارزش جنگیدن برای صیانت دارد حالا نوبت به کارشناس ایرانی این خبرگزاری به نام آب شناس رسیده است که بنویسد: “فساد و رانت خواری آنقدر این روز‌ها در ادارات مختلف در سرتاسر کشور گسترش یافته که ایران به بهشت مافیا‌های اقتصادی تبدیل شده است.

این کارشناس اصلی بخش فارسی اسپوتنیک نوشته است: نیاز نیست کارشناس خبره ساختمان و یا مهندس ناظر و یا … باشید تا با یک قدم زدن در شهر‌های مختلف ایران بتوانید به راحتی متوجه شوید که ده‌ها ساختمان و برج و سازه در کشور با استفاده از رانت و نفوذ و بدون رعایت کوچکترین ضوابط مهندسی ساخته شده اند و یا فعالیت در آن‌ها به شدت در حال انجام است، در حالی که هر لحظه احتمال بروز یک فاجعه مشابه متروپل و یا ساختمان پلاسکو و یا… وجود دارد. البته در برخی موارد هم شاید مقصر خود ما ایرانی‌ها هم هستیم. وقتی که مثلا می‌دانیم یک پاساژ بسیار معروف خرید و فروش گوشی موبایل در تهران صد در صد با شرایط نا امن مواجه است و بعد می‌رویم و آنجا با مبالغ خیلی بالا مغازه اجاره می‌کنیم و یا اینکه مردم می‌روند آنجا خرید، یا اینکه مثلا در منطقه اندرزگو در تهران برج عظیمی ساخته شده و این برج امروزه کج شده و شبیه برج پیزا در ایتالیا شده، ولی هنوز ساکنین آن حاضر به تخلیه آن نیستند.

 

دیپلمات طالبان با سه همسر و ۱۲ فرزند در تهران دنبال خانه می‌گردد!
خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از صبح کابل گزارش داد سفارت افغانستان در تهران برای تهیه خانه جهت اقامت این کارمند خود دچار مشکل شده است، زیرا او دارای سه همسر و ۱۲ فرزند است. روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: دبیر سوم دولت خودخوانده طالبان در سفارت افغانستان در تهران با سه همسر بیش از ۵ هزار دلار دریافتی دارد. روزنامه ۸ صبح نوشت مفتی محمد عظیم نورانی که عنوان دبیر سومی دارد ۳۰۰ دلار آمریکا کرایه‌خانه دریافت می‌کند. این روزنامه افغانستانی افزوده است: هزینه‌های گزاف دیپلماتیک طالبان در خارج از کشور در حالی صورت می‌گیرد که فقر شدید گریبان‌گیر شهروندان این کشور است. در همین حال، خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از صبح کابل گزارش داد سفارت افغانستان در تهران برای تهیه خانه جهت اقامت این کارمند خود دچار مشکل شده است، زیرا او دارای سه همسر و ۱۲ فرزند است.

 

کنایه‌ی اقتصادی آذری جهرمی به دولت و افزایش قیمت دلار
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم در مطلبی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، از افزایش قیمت دلار انتقاد کرد و نوشت: با همان منطق اقتصادی که دلار ۴۲۰۰ تومانی مورد انتقاد بود، تخصیص دلار ۲۵۰۰۰ تومانی به برخی واردکنندگان (در حالیکه دلار امروز وارد کانال ۳۱۰۰۰ تومانی شده است) مردود نیست؟

 

کنایه حقوقدان بین الملل به هنرمندان ایرانى در کن
رضا نصرى حقوقدان بین الملل: کاش مایکل مور یک فیلم در مورد ایران می‌ساخت، یا کارگردانان ایرانی چند هنرپیشه آمریکایی استخدام می‌کردند، تا موقع دریافت جایزه از جشنواره کن به جنایت تحریم اعتراض می‌کردند.

 

روایت سید حسن خمینی از دیدار اخیرش با رهبری
سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه امام گرفتار حجاب معاصریت شده است، گفت: اخیرا خدمت مقام معظم رهبری بودم و تمام مدت ایشان روی این مسأله تأکید داشت که اگر انقلاب قرار است بماند، اگر دینداری قرار است بماند، اگر اخلاق، آزادگی، استقلال و حتی تمامیت ارضی احتیاج به پرچم دارد؛ امام پرچم دینداری، عزت و استقلال در جامعه ماست و به این جهت بلند کردن این پرچم، بلند آوازه کردن یک فرد نیست و بلند کردن نماد دینداری است. این شخص امروزه پرچم هویت و آینده ماست.

 

قوت گرفتن شایعه استعفای معاون سیاسی وزیر کشور
بیش از ۷۰ روز است که هیچ خبری از معاون سیاسی وزیر کشور نیست و او در هیچ جلسه‌ای که رسانه‌ها هم باشند، شرکت نکرده است تا شایعه استعفایش قوت بگیرد. برخی رسانه‌ها حتی جایگزین خرمشاد را هم معرفی کرده‌اند./ایسنا

 

سازمان حمایت با افزایش ۱۵ درصدی قیمت تن ماهی موافقت کرد
سازمان حمایت و مصرف‌کنندگان با افزایش حداکثر ۱۵ درصدی قیمت تن ماهی موافقت کرد. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش حداکثر ۱۵ درصدی قیمت تن ماهی موافقت کرد. براساس این گزارش، قیمت انواع سس مایونز راسا توسط واحد‌های تولیدی در چارچوب ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها تعیین می‌شود. قیمت گروه کالای مذکور با رعایت قیمت‌گذاری سازمان حمایت پسینی اعلام می‌شود. افزایش قیمت‌ها باید به تأیید نهایی ستاد تنظیم بازار رسیده و سپس اعلام رسمی شود.

 

چالش حضور زنان در ورزشگاه‌ها، خیلی زود حل می‌شود
سینا کلهر، معاون فرهنگی وزیر ورزش: چالش حضور زنان در ورزشگاه‌ها، خیلی زود حل می‌شود. در بخش ملی موضوع حل شده و در بخش باشگاهی نیز فعالیت‌ها به خوبی پیش خواهد رفت. بزرگترین مانع ما در حال حاضر نبود زیرساخت‌هاست و حقیقتا فضا‌های ورزشی کشور و به ویژه ورزشگاه‌ها فضای مناسبی برای بانوان و خانواده‌ها نیست و از امکاناتی که بتوانیم به خوبی پذیرای آن‌ها باشیم برخوردار نیستیم. امیدواریم پس از تصویب ضوابط ورود قانونمند بانوان و خانواده‌ها به اماکن ورزشی به ویژه ورزشگاه‌ها، بتوانیم این دغدغه ورزش کشور را حل کنیم. /ایسنا

 

روایت نماینده سابق مجلس از توزیع مرغ منجمد میان استاد دانشگاه
محمود صادقی نماینده پیشین مجلس در صفحه توییتر خود نوشت: دیروز در دانشگاه ما مرغ منجمد دادند به هر استاد ۲ مرغ!

 

جز گران کردن قیمت‌ها چه کردیم؟
روزنامه صبح‌نو که از نشریات نزدیک به قالیباف رییس مجلس است، از اظهارات کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران انتقاد کرد و نوشت:نسبت دادن مشکلات اقتصادی و سوءمدیریت‌ها به امتحان الهی از دو بعد ضربه‌زننده است؛ یکی اینکه توجیه‌گر ناکارآمدی است و ثانیا تصویری بی‌نسبت با جهان‌بینی اهل بیت از دین، به جامعه ارائه می‌دهد. اگر باور داشته باشیم که گرانی را باید به‌دلیل آزمایش‌های الهی تحمل کنیم، این گزاره به معنی تسلیم شدن در برابر حوادث است که این تسلیم نیز انفعال و بی‌تصمیمی را در پی دارد. بار‌ها ازسوی رهبرانقلاب اسلامی به دولتمردان توصیه شده است که به‌دنبال خنثی‌سازی تحریم‌ها باشید، اما امروز که چهارسال از خروج ترامپ از برجام می‌گذرد، به جز آزادسازی قیمت‌ها، چه روش دیگری برای اصلاح و تغییر ساختار اقتصادی صورت گرفته است؟ پس فقر، گرانی و فشار‌های اقتصادی نازل‌شده از آسمان نیست، بلکه ناشی از نوع مدیریت است که البته امید می‌رود در دوران حاضر با همدلی بین قوا به سمت حل شدن حرکت کند.

 

علی دیواندری، مدیر بانکی تبرئه شد
قوه قضائیه و شعبه سوم دادگاه رسیدگی به جرایم اقتصادی، حکم برائت علی دیواندری مدیرعامل پیشین بانک‌های ملت و پارسیان و رئیس پژوهشکده پولی و بانکی کشور را صادر کرد. در حکم قطعی که از سوی شعبه سوم دادگاه انقلاب اسلامی شهر تهران ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی صادر شده است، علی دیواندری از همه اتهامات مندرج در کیفرخواست تبرئه شد. دادگاه طی این حکم با استناد به اصل ۳۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده ۱۴۰ قانون مجازات‌ اسلامی، اتهامات وارده به علی دیواندری مبنی بر اخلال در نظام اقتصادی را وارد ندانسته و آن را رد کرده است. در حکم صادره از سوی دادگاه مذکور، بیان شده که با هدایت یک ابر بدهکار بانکی و هم دستش که داماد یکی از وزرای دولت سابق است، فساد حادث شده است. آنطور که از حکم صادره برمی‌آید این افراد از شیوه‌ها و اهرم‌های غیر قانونی و نامشروع برای فرار از قانون و برداشت از بیت المال بهره جسته‌اند و با وارد کردن اتهام به علی دیواندری تلاش کردند تا خود را از چنگ عدالت برهانند.

 

جریمه در انتظار «زرنگ‌بازی» برخی رانندگان
رییس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران: طرح پلیس در خروجی بزرگراه‌ها یا همان جناغی‌ها به اجرا درآمده و ماموران با حضور فیزیکی و نیز با استفاده از دوربین‌ها نسبت به اعمال قانون و جریمه متخلفان اقدام خواهند کرد. مبلغ این جریمه ۵۲ هزار تومان است که باید از سوی راننده پرداخت شود. /ایسنا

 

در آبادان عده‌ای با کف زدن و شعار دادن، مانع سخنرانی نماینده مجلس خبرگان شدند
خبرگزاری فارس نوشت: هفتمین شب حادثه متروپل در حالی سپری شد که مردم خوزستان با دعوت امام جمعه آبادان در گوشه و کنار چهارراه امیری به عزاداری پرداختند. فارس ادامه داد: اجتماع مردم آبادان در سوگ جان باختگان حادثه متروپل ساعت ۲۱ شامگاه یکشنبه ۸ خرداد در چهارراه امیری برگزار شد. امام جمعه آبادان در بیانیه‌ای از مردم دعوت کرده بود تا در مجلس ترحیم و یادبود جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل حضور پیدا کنند. پس از قرائت قرآن و پخش سرود ملی، در گوشه و کنار چهارراه امیری، مردم با صدای مداحی که از بلندگو‌ها پخش می‌شد عزاداری کردند و دسته‌های سینه‌زنی و دمام زدنی در گوشه گوشه چهارراه امیری دیده می‌شد. قسمت بعدی مراسم سخنرانی آیت‌الله حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بود که در ابتدای آن عده‌ای با کف زدن و شعار دادن مانع سخنرانی شدند. مردم در واکنش به شعار‌های داده شده با سر دادن شعار لبیک یا حسین خواستار ادامه سخنرانی آیت‌الله حیدری شدند. عده‌ای به کانکسی که دوربین صداوسیما بر بالای آن نصب بود حمله کردند و دوربین را پایین انداختند. پلیس برای اینکه ایجاد نظم و امنیت و جلوگیری از تنش کند از مردم خواست چهارراه امیری را ترک کنند.

اخراجی‌های بازار کار در عصر کرونا
بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان اشتغال در سال۱۴۰۰ به رقم ۲۳میلیون و ۴۴۷ هزار تن رسیده است. این رقم نسبت به سال ۱۳۹۸ به میزان ۸۲۶ هزار تن کمتر است. مطابق بررسی این آمار، سطح اشتغال هنوز نسبت به وضعیت قبل از شیوع کرونا پایین‌تر بوده و برخی از افراد که عمده آن را زنان تشکیل می‌دهند، از بازار کار خارج شده‌اند. بر این اساس نرخ بیکاری سال ١۴٠٠ با ٠/۴ درصد کاهش نسبت به سال قبل به ٩/٢ درصد رسید. این در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی در سال ۱۴۰۰ نیز کاهشی شده و با ٠/۴ واحد‌درصد کاهش، به ۴٠/٩ درصد رسید. از این رو می‌توان گفت، کاهش سطح بیکاری بیشتر از آنکه تحت‌تاثیر افزایش شغل باشد به دلیل کاهش جمعیت فعال رخ داده است. به نظر می‌رسد بخش قابل‌توجه مشاغل از‌دست‌رفته را کسب‌و‌کار‌های خردی تشکیل می‌دهند که شاغلان آن‌ها از گروه‌های کم درآمدتر جامعه بوده اند. /دنیای اقتصاد

 

هر هفته ۳ مالک ساختمان‌های بسیار پرخطر تهران، احضار می‌شوند
مالکان ساختمان‌های بسیار پرخطر شهر تهران، ملزم به رعایت اصول ایمنی در مدت زمان معین می‌شوند. بر اساس توافق شهرداری و دادستانی شهر تهران، هر هفته سه مالک ساختمان‌های بسیار پرخطر شهر تهران که دستورالعمل‌های ایمنی را رعایت نکرده اند، احضار می شوند و برای آن‌ها اخطار صادر می‌شود. مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی و پیشگیری از بحران شورای شهر تهران در این باره به صداوسیما گفت: مالکین ساختمان‌های بسیار پرخطر به دادستانی دعوت و موظف می‌شوند بر اساس زمان بندی سازمان آتش نشانی اصول ایمنی را رعایت کنند.

 

انتقاد تند مطهری از بلاتکلیفی طولانی و سکوت خبری برجامی
علی مطهری، نماینده مجلس دهم نوشت: این‌که هیچ گزارشی از روند احیا یا اماته برجام به مردم داده نمی‌شود و معلوم نیست مذاکرات بر سر چه موضوعی متوقف‌ شده است، نوعی بی‌احترامی به ملت و به حساب نیاوردن آنهاست. مردم و نخبگان باید بدانند مذاکرات در چه مرحله‌ای است، آنگاه اظهارنظر کنند و خواست آن‌ها نیز مورد توجه واقع شود. حتی اگر لازم است #رفراندوم برگزار شود. از قرار معلوم مجلس نیز چندان در جریان نیست و نمایندگان که باید در این گونه مسائل حیاتی پیشقراول باشند اصلا احساس نمی‌کنند که مسئولیتی دارند.

عضو هیات رئیسه مجلس: منتظر ترمیم کابینه از سوی رئیس‌جمهور هستیم
احمد امیرآبادی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در برنامه جهان‌آرا با موضوع بررسی عملکرد دوساله نمایندگان یازدهمین دوره مجلس گفت: گاهی یک وزیر یا نماینده که هر یک اهل شهر و استانی هستند، تمایل دارند برای همان شهر و استان هم کاری انجام دهند و برای دوره بعد هم رأی بگیرند؛ وقتی این نگاه حاکم باشد در نظام بودجه‌ریزی با تحول مواجه نخواهیم شد.وی ضمن اشاره به عملکرد دولت یادآور شد: به نظرم لازم است سه چهار وزیر، یک معاون و چند استاندار تغییر کنند، چون حدود یک سال زمان برای نشان دادن عملکرد کافی بوده است. هیات رئیسه مجلس از نمایندگان خواست برای استیضاح صبر کنند شاید رئیس‌جمهور بخواهد خودش کابینه را ترمیم کند. نمایندگان، روی عملکرد وزیر ارتباطات حرف دارند، این دولت با دولت قبلی قابل مقایسه نیست، انتظار ما هم بیشتر است.

امیرآبادی در رابطه با طرح شفافیت گفت: بنده جزو نویسندگان طرح اولیه شفافیت بودم و اولین نفر هم محمدباقر قالیباف آن را امضا کرد. البته برخی مخالفان دلایلی داشتند اما آنها مخالف اصل شفافیت نبودند. معتقدم اصل بر شفافیت است و بقیه فرع است. طرح شفافیت قوای سه گانه نیاز به ۵۰+۱ رأی دارد نه دو سوم نمایندگان!

 

بازداشت دو مدیر به جرم فساد توسط اطلاعات سپاه
به گفته یک منبع آگاه در راستای مبارزه با فساد اقتصادی و اداری، دو نفر از مدیران سازمان صنعت و معدن خوزستان به اتهام ارتشا بازداشت شدند. یک منبع آگاه اظهار کرد: در راستای مبارزه با فساد اقتصادی و اداری و با توجه به گزارش‌ واصله در خصوص تخلف دو تن از مدیران سازمان صنعت و معدن خوزستان به اتهام ارتشا موضوع مورد پیگیری قرار گرفت.وی افزود: پس از انجام تحقیقات لازم، این دو مدیر سازمان صمت توسط سربازان گمنام امام زمان در اطلاعات سپاه خوزستان بازداشت شدند. تاکنون جزئیات بیشتری در این خصوص منتشر نشده است.همچنین فروردین سال گذشته نیز یکی از معاونان مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران استان دستگیر شده بود./فارس

 

تسنیم: ساخت بالگرد سبک دو نفره با موتور پراید توسط نخبه ایرانی!
یک نخبه ایرانی مدعی است، بالگرد دو نفره‌ای را با هزینه شخصی خود ساخته است که بدنه آن از جنس فایبرگلاس و وزن آن حدود ۴۵۰ کیلوگرم و موتور آن، موتور پراید است! رضا قهرمانی یکی از اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در حاشیه رویداد ملی گام دوم گفت: بنده اهل شهرستان ملکان و روستای پرچین‌بلاغ یک فروند هلیکوپتر دو نفره با هزینه شخصی ۱۰۰ میلیون تومان را در دو سال ساخته‌ام. وی گفت: این بالگرد با امکانات کم و حداقلی ساخته شده و بدنه آن از جنس فایبرگلاس و وزن آن ۴۵۰ کیلوگرم است. ابعاد این بالگرد ۵ در ۲ متر و موتور آن، موتور پراید است! موتور اصلی این بالگرد، موتور توربو است که بنده قادر به تهیه آن نبودم. قهرمانی گفت: این بالگرد کامل روشن شده و سابقه برخاستن و پرواز تا ارتفاع ۱ تا ۲ متری را داشته است، اما هنوز دچار ایراداتی بوده و نیاز به حمایت جدی مسئولان دارد.

 

مستند «فرزندکشی» برای حفظ آبروی خانواده خرمدین مجوز نمی‌گیرد
سید امیر سیدزاده می‌گوید مدیران ارشاد به دلیل حفظ آبروی خانواده زنده‌یاد بابک خرمدین، نامه‌های همکاری برای تولید «فرزندکشی» را صادر نمی‌کنند. سید امیر سید زاده تهیه کننده سینما با اشاره به آخرین وضعیت پروژه‌هایی که تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد، گفت: به تازگی برای فیلم سینمایی «خانه شیشه‌ای» درخواست دریافت پروانه نمایش کرده‌ایم که کارگردانی آن را امیر پورکیان بر عهده دارد و باید دید چه زمانی پروانه نمایش این فیلم صادر می‌شود تا برای اکران آن برنامه‌ریزی کنیم. وی ادامه داد: با توجه به اینکه این فیلم به موضوع خاص موسیقی زیرزمینی اشاره می‌کند، می‌تواند در حوزه اکران موفق باشد. وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ما اعلام کرده است به دلیل موضوع مستند و حفظ آبروی خانواده زنده یاد بابک خرمدین این پروژه را پیش نبریم، به همین دلیل، منتظر یک جلسه با مدیران سینمایی هستیم تا دلیل اصلی این خواسته را جویا شویم.

 

بیش از ۴۰ میلیون از جمعیت کشور ما، دفاع مقدس را به یاد ندارند
سخنگوی سپاه پاسداران وی ضمن تقدیر و گرامیداشت یاد و خاطره تمامی ایثارگران و شهدایی که در این راه جانفشانی کردند و همچنی گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل(ره) اظهار داشت: بیش از ۴۰ میلیون از جمعیت کشور ما موضوع دفاع مقدس، تهاجم حزب بعث به ایران و حمایت همه جانبه آمریکا و اروپایی ها از این کشور را به یاد ندارند و نمی دانند در آن روزها بر مردم کشور به ویژه مردم خوزستان و رزمندگان ما چه گذشته است تا ما بتوانیم آن مقطع تاریخی را پشت سر بگذاریم.سردار شریف تصریح کرد: در تمامی جنگ ها یک طرف بازنده و طرفی دیگر برنده است و یا حداقل این است که طرفی که مورد تهاجم واقع شده اجازه نمی دهد طرفی که جنگ را آغاز کرده به اهداف خود برسد. این مساله از نظر روانی بسیار مهم است که رزمندگان، مردم و امام راحل(ره) اجازه ندادند در این مقطع تاریخی غرور ملی کشور ما علیرغم حمایت همه جانبه اراذل و اوباش عالم که هیچ اختلافی در حمایت از صدام نداشتند، زیر سوال برود.

 

محسن هاشمی‌: مشکل اقتصاد کشور با این جراحی‌ها حل نمی‌شود
محسن هاشمی‌ رفسنجانی در یادداشتی نوشت: با نگاهی به قیمت ارز رسمی و آزاد در ۴۳ سال گذشته، مشخص می‌شود که یکی از دلایل مهم افزایش نرخ ارز و در نتیجه ایجاد تورم کاذب و به هم ریختگی اقتصاد، ناشی از حرکات و تصمیمات فاقد تدبیر و افراط در بعضی از مسائل است که در مقالات زنجیره‌ای گذشته در روزنامه اعتماد مطرح شد. او ادامه داد: جراحی اقتصادی اخیر در دولت ابراهیم رییسی که با نام عبور از ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی انجام شده، حرکت بدیعی نیست و بار‌ها در طول ۳۵ سال گذشته، توسط دولت‌های قبلی انجام شده و باز همان آش و همان کاسه است.اما نکته مهم و کلیدی آن است که مشکل اقتصاد کشور با این جراحی و حذف قیمت ارز تدریجی حل نمی‌شود، چون ریشه اصلی تورم و کاهش ارزش پول ملی، یعنی افزایش نقدینگی و خلق پول بدون پشتوانه توسط بانک مرکزی با دستور دولت، خشکانده نشده، لذا با وجود افزایش شدید قیمت کالا‌های یارانه‌ای و تبعات سنگین آن روی اقشار ضعیف جامعه، باز هم پس از مدتی کوتاه با کاهش ارزش پول ملی این‌عدم تعادل ایجاد و نیاز به یک جراحی دیگر با درد و خونریزی احساس می‌شود.

 

کاهش ۷۵ درصدی اهدای عضو در ایران به خاطر یک برنامه تلویزیونی
فریبا قربانی، قائم مقام واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه شهید بهشتی از کاهش ۷۵درصدی اهدای عضو در کشور خبر داد و گفت: موضوع تشخیص کما از مرگ مغزی موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود. وی با اشاره به پخش برنامه ای در ماه رمضان در تلویزیون اظهار کرد: این برنامه باعث شد آمار رضایت خانواده ها برای اهدای عضو افت شدیدی داشته باشد و با اینکه تلاش ها چند برابر شد، اهدای ارگان ها به یک چهارم رسید.

 

دستور رئیس سازمان سینمایی علیه نوید محمد زاده و سایر «برادران لیلا»
رئیس سازمان سینمایی، با انتقاد از آن‌چه به گفته او ژست اپوزیسیونی و رفتار هنجارشکنانه هنرمندانِ ایرانی در جشنواره کن بوده است، از مدیرعامل خانه سینما خواست به این حواشی رسیدگی و نتیجه را به شورای اخلاق حرفه‌ای ارائه کند. اشاره او به بوسه نوید محمدزاده و فرشته حسینی روی فرش قرمز و سخنان سعید روستایی و پیمان معادی در نشست خبری فیلم «برادران لیلا» است.

 

سید حسن خمینی: سالگرد ارتحال امام بیان قند مکرر است
سید حسن خمینی: ستاد سالگرد ارتحال امام فقط یک مراسم نمادین نیست و بیان قند مکرر است که باید در ذائقه ها بنشیند و نسل به نسل منتقل شود؛ آن هم برای خودمان و نسل های بعدی، فرزندان و این آب و خاک. به همین جهت باید چندین نکته را در خودش توأمان داشته باشد؛ یکی اینکه مظهر وحدت کشور باشد. دوم آنکه مظهر شکوه باشد. این مراسم جایی است که اگر دشمنان آن را می بینند خدای ناکرده باعث طعنه شده و یا جلوه ای از شکوه آن کمرنگ شود. باید مظهر آسایش و رفاه مردم باشد. البته در شرایط لازم خیلی سخت است.

باهنر: ایران دیگر جای آزمون و خطا ندارد
محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین:من جزو موافقان اقدامات اقتصادی دولت هستم، قطعاً این جراحی اقتصادی سخت و خطیر خواهد بود، اما باید به زودی انجام می‌شد. کار‌هایی هست که باید برای پیشگیری از مشکلات، خردمندانه انجام شود، حمایت‌هایی باید صورت بگیرد.آقای رئیسی کار خطیری را شروع کرد. این کار نیاز به شجاعت بسیاری داشت، چون ایران دیگر جای آزمون و خطا ندارد. اگر هر یک از ما راهکار مناسبی داریم باید ارائه دهیم، نباید این برنامه دولت را تخریب کنیم.

 

فعال سیاسی اصولگرا: اصلاح‌طلبان و پایداری ها علیه قالیباف متحد شدند
محمدکاظم انبارلویی، فعال سیاسی اصولگرا: قالیباف از رجال موفق سیاسی و مذهبی کشور است و توفیقات زیادی در عرصه‌های سیاسی و اجرایی داشته است.او از یادگاران جنگ و هم رده سرداران اولیه جنگ مانند حاج‌قاسم، همت و باکری‌هاست و امیدوارم با هوشمندی مثال‌زدنی‌اش ادامه ریاستش بر مجلس را مانند دو سالی که گذشت با موفقیت سپری کند.با آنالیز نمایندگانی که در انتخابات اخیر هیات رئیسه مجلس به آقای قالیباف رأی ندادند، می‌شود متوجه شد که چه گروه‌هایی با هم پیوند خورده‌اند. امروز می‌بینیم که اصلاح‌طلبان و پایداری‌ها با آنکه در عالم سیاست اختلافات مهمی با یکدیگر دارند، برای آنکه قالیباف به ریاست مجلس نرسد، با هم متحد می‌شوند که این همگرایی سودجویانه و نامبارک است.در چند وقت اخیر، انواع بداخلاقی‌ها علیه آقای قالیباف صورت گرفت که دیدیم همه این هجمه‌ها بر داخل مجلس تأثیر نداشت و بار دیگر آقای قالیباف با رأی بالا رئیس‌ مجلس شد./فردا

 

دادستانی تهران: هیچ گونه محدودیتی برای اعلام اسامی و اطلاعات ساختمان‌های ناایمن وجود ندارد
واکنش دادستان تهران در پی اظهارات نماینده سازمان آتش نشانی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری: هیچ گونه محدودیتی برای اعلام اسامی و اطلاعات ساختمان ها و اماکن ناایمن و خطرناک پایتخت، از نظر دادستانی تهران وجود ندارد.دادستانی همواره پیگیر تکالیف قانونی دستگاه‌های مسئول در رابطه با ساختمان‌های ناایمن بوده است.

تورک، معاون دادستان تهران:دادستانی تهران از اوایل سال گذشته مرتباً اقدامات قانونی مربوط به ساختمان های ناایمن را از سازمان آتش نشانی و سایر ادارات و دستگاه های مسئول مطالبه کرده است.فقط در سال ۱۴۰۰ بیش از سی مورد مکاتبه و دستور قضایی از نواحی ۳۲گانه دادسرای تهران به شهرداران مناطق تهران در رابطه با ساختمان های ناایمن صدور و ارسال شده است./میزان

 

روزی سه بار دعا، نسخه پزشک آفریقایی برای زنده ماندن توله یوز ایرانی!
دکتر پیتر کالدوِل، دامپزشک معتمد مراکز حفاظت و تکثیر یوزپلنگ آفریقایی: وضعیت اولیه توله یوزپلنگ سوم مطلوب است اما برای بزرگ شدن و زنده ماندن آن روزی سه بار دعا کنید.بزرگترین تهدید برای یوزپلنگ آسیایی سگ‌های ولگرد هستند. این سگها باید مدیریت شوند تا به جمعیت باقی مانده یوزپلنگ آسیایی، آسیب نزنند./باشگاه خبرنگاران

 

برکناری رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کلاردشت در پی درگیری با دو شهروند
اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران: درگیری رئیس بنیاد شهید کلاردشت با دو تن از اهالی روستای پیمبور که منجر به ضرب و جرح با داس و زخمی شدن آنها شده بود به دلیل اختلافات شخصی رخ داده است.مدیر کل بنیاد شهید استان بعد از اطلاع از موضوع در محل حاضر و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان کلاردشت را از سمت خود برکنار و نقی محمودی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان چالوس با حفظ سمت به عنوان سرپرست بنیاد شهید شهرستان کلاردشت معرفی شد./باشگاه خبرنگاران

 

پشت پرده مردان بیوتی بلاگر
روزنامه جام جم در گزارشی نوشت: اگر در گذشته، دامادها روز عروسی‌شان فقط به یک حمام و اصلاح و در نهایت یک سشوار مو بسنده می‌کردند، با تغییر سبک زندگی، شاهد ظهور و بروز آرایش و لوازم آرایش مردانه هستیم! حالا برخی آقا دامادها هم درست شبیه عروس خانم از ساعات آغازین صبح روز عروسی به آرایشگاه می‌روند تا پوست‌شان با انواع و اقسام ماسک‌های آرایشی لطیف شود و در نهایت هم با استفاده از همان کرم‌ها و ابزار آرایشی زنانه و با چهره‌ای متفاوت دنبال عروس بروند و در مجلس عروسی حاضر شوند! بازار داغ آرایش و لوازم آرایش مردانه‌، شرکت‌های تولیدکننده لوازم آرایشی بهداشتی را بر آن داشته تا رنگ موها و لوازم آرایشی بهداشتی مردانه تولید‌ کنند و از سوی دیگر درآمد نجومی بیوتی بلاگرها، مردها را هم وارد این کار عموما زنانه کرده است.

 

پیش بینی کمبود بی‌سابقه «ال‌ان‌جی» در زمستان امسال
بلومبرگ گزارش داد، بازار گاز طبیعی مایع (ال ان‌ جی) احتمالا در زمستان امسال با یک کمبود بی سابقه مواجه خواهد شد. به گفته منابع آگاه، برنامه اتحادیه اروپا برای کاهش دو سوم واردات گاز روسیه از طریق لوله تا پایان سال جاری میلادی و جایگزینی آن با ال ان جی از آمریکا و آفریقا، رقابت برای سوخت نیروگاه و گرمایشی را به شدت تشدید می کند.
در یک سال عادی، واردکنندگان ال ان جی، مخازن خود را طی تابستان برای اوج فصل زمستان پر می کنند. افراد مطلع در این رابطه گفتند، آنها اوایل سال جاری شروع به پر کردن ذخایر خود کردند. این افراد خاطرنشان کردند، کاهش احتمالی عرضه، خطر افزایش هزینه قبوض برق و نرخ تورم را به همراه دارد. جیمز ویستلر، رئیس بخش انرژی در «سیمپسون اسپنس یانگ» گفت: «زمستانی که در راه است همه را نگران کرده است.» وی افزود: «همه چیز به عرضه محدود در شرایط عادی اشاره دارد، اما خطرات بیشتری نیز وجود دارد.»

 

مرکز آمار: نرخ بیکاری کاهش یافت
مرکز آمار ایران از افزایش ١٨٠هزار نفری جمعیت شاغلان در سال ۱۴۰۰ خبر داد و اعلام کرد: نرخ بیکاری در سال گذشته ۹.۲ درصد بود که نسبت به سال قبل از آن ۰.۴ درصد کاهش یافته است.

 

تمدید خودکار کارت‌های بانکی لغو شد
با ابلاغیه بانک مرکزی به بانک‌ها، تمدید خودکار تاریخ انقضای کارت‌های بانکی از تیرماه ۱۴۰۱ لغو خواهد شد و از این زمان به بعد، مشتریان باید حضوری به شعب مراجعه کنند.

 

بانکی که اوراق قرضه سبز منتشر می‌کند
جوزف آبراهام، مدیر اجرایی بانک تجاری قطر در کنفرانسی در دوحه گفت: بانک تجاری قطر (CBQ) مایل به انتشار اوراق قرضه سبز است. وی افزود: این اوراق قرضه در صورتی که این بانک بتواند اطمینان حاصل کند برای پروژه‌هایی کاملا با اعتبار سبز مطابقت دارند، استفاده خواهد شد. «مجموعه عظیمی از سرمایه‌های سرمایه‌گذار در دسترس است و من فکر می‌کنم اگر موسسه‌ای معتبر با سابقه معتبر و حاکمیت مناسب در اطراف آن باشید، خودکار اوراق قرضه شما موثر خواهد بود.» وی تصریح کرد که رگولاتورهای قطر و بازار سهام مشتاق مسائل زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) هستند و مدیریت و هیات مدیره خود بانک نیز مشتاق بهبود اعتبار  هستند.

 

رشد بیش از حد روبل، روس ها را نگران کرد
ماکسیم رشتنیکوف، وزیر اقتصاد روسیه، افزایش سریع ارزش روبل این کشور می‌تواند در آینده برای اقتصاد روسیه مخاطره آمیز باشد. وی گفت: نرخ کنونی مبادله ارزی روبل در بلند مدت مشکل ساز است زیرا نرخ موثر مبادله آن ۴۰ درصد بالاتر از پنج سال گذشته است. به گفته وزیر اقتصاد روسیه، رشد ارزش روبل کالاهای تولیدی این کشور در بازار جهانی را غیر رقابتی می‌کند. این موضوع یک چالش جدی برای تولید کنندگان داخلی است، زیرا همگام با بهبود کانال‌های وارداتی، فشار آن را حس خواهند کرد و در تلاش برای رقابت شکست خواهند خورد. این مقام روس می‌گوید: اگر ما فرض کنیم که نرخ مبادله روبل در بلند مدت روی رقم کنونی باقی بماند، شرکت‌ها هیچ پروژه‌ای برای تولید داخل و جایگزینی واردات اجرا نخواهند کرد چرا که رقابت‌پذیر نخواهد بود؛ بنابراین، ما باید به دقت به نرخ تعادلی مبادله روبل در گذشته باز گردیم.

 

تهرانی‌ها برای وام ۱۰۰ میلیونی مدارک خود را آماده کنند
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: سامانه وام ودیعه مسکن بزودی باز خواهد شد، تهرانی‌ها مدارک خود را آماده کنند. خلیل محبت خواه در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد از ثبت نام ۶۰۶ هزار خانوار تهرانی جهت وام اجاره مسکن (ودیعه) طی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: از این تعداد، فقط ۹۰ هزار خانوار استان تهران موفق به دریافت وام مذکور شده اند. محبت خواه دلایل حذف متقاضیان را حائز شرایط نبودن، عدم مراجعه به بانک، سخت گیری بانک‌ها در مباحث تضامین بانکی یا سابقه مالکیت در تهران عنوان کرد. وی گفت: وام ودیعه مسکن در تهران به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است که در فصل نقل و انتقال‌های مسکن، خبر خوبی محسوب می‌شود.

 

فروش کیلویی نان راهی برای جلوگیری از کم فروشی
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران گفت: فروش کیلویی نان به جای فروش عددی، به عنوان پیشنهادی برای مقابله با کم فروشی و بهبود کیفیت نان چند باری در کشور مطرح شده؛ اما هیچ گاه تا این اندازه جدی نبوده است. وی با بیان اینکه سال هاست فروش کیلویی نان در نانوایی‌های صنعتی اجرا می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، افزود: اجرای این طرح در نانوایی‌های سنتی در بالا بردن کیفیت نان و جلوگیری از تخلفات احتمالی بسیار مؤثر است. لزومیان با بیان اینکه دلیل جدی شدن اجرای طرح فروش کیلویی نان، اصلاح نظام یارانه و آزادسازی قیمت آرد است، تصریح کرد: آزادسازی قیمت آرد منجر به افزایش تخلفاتی مانند کم فروشی شده است که به زیان مصرف کننده است.

نرخ پست پیشتاز مطابق با تورم، ۴۰ درصد گران شد
عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با مدیرعامل شرکت پست، با تکذیب افزایش دو و سه برابری تعرفه‌های پستی، بیان کرد: طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مقرر شده که خدمات پایه پستی، عادی و سفارشی ۲۰ درصد برای مردم عادی، ۵۰ درصد برای حقوقی‌ها و دولتی‌ها افزایش یابد؛ خدمات غیرپایه، ویژه و پیشتاز نیز ۴۰ درصد، مطابق با تورم افزایش می‌یابد؛ زیرا تعرفه‌های پستی از سال ۱۳۹۸ تغییر نکرده بودند.