در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند: آزادی متهم سیاسی سه روز پس از تماس تلفنی رئیس قوه قضائیه / نماینده مجلس: ضربه ناشی از حذف ارز دولتی به زندگی مردم باید ملایم باشد / رسانه آمریکایی: اروپایی‌ها برای نخستین‌ بار از پیشرفت در مذاکرات وین سخن گفتند / صدیقی: سگ گردانی، بدحجابی و دوری از فرزندآوری، مصداق بی عفتی و هرزگی است .. را می‌خوانید.

اعتراف صالحی درباره بحران سوریه/ سردار گلایه داشت اما نا امید نبود

علی‌اکبر صالحی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و وزیر اسبق امور خارجه درباره بحران سوریه و نقش سردار سلیمانی به خراسان گفت: «در سوریه اعتراضات، کاملا مورد سوء استفاده برخی کشورهای منطقه و خارج از منطقه قرار گرفت. برای همین به عنوان یک تحلیلگر می گویم که واقعا قضایای سوریه فرق می کند نه این که در سوریه اعتراضات مردمی نبود اما وزن این اعتراضات نسبت به نفوذ و توطئه ای که در سوریه وجود داشت خیلی کمتر بود.

این جا دولت سوریه از ایران کمک خواست و به عنوان یک رویه بین المللی جمهوری اسلامی ایران به کمک سوریه رفت همان طور که سوریه در جنگ تحمیلی صدام علیه ایران کمک های فراوانی به ما کرد…

جمهوری اسلامی توانست از سقوط دولتی که یک عنصر مهم در محور مقاومت بود جلوگیری کند و الان همه آن کشورهایی که مخالف دولت مستقر در سوریه بودند یکی یکی به سوریه برمی گردند و عذرخواهی می کنند.

اما این که در سوریه اشتباهی رخ نداده و  می توانستند بحران را در ابتدای کار کنترل کنند قابل بحث است. آن زمان توطئه قوی بود و افکار عمومی در برابر کوچک ترین اعتراض مردمی ، این اعتراضات به تظاهرات تبدیل می شدند.

من همان زمان با ولید معلم وزیرخارجه فقید سوریه صحبت کردم و گفتم اگر دولت سوریه با صبوری رفتار می کرد و شتابزده عمل نمی کرد شاید می توانستند بحران را تا حدودی مدیریت کنند که این گونه نشود اما الان که فکر می کنم و قضایای افغانستان و داعش و کتاب های هیلاری کلینتون و حرف های ترامپ و … را می بینم و می خوانم فکر می کنم شاید این تحلیل درستی نبود و هر چقدر سوریه تلاش می کرد تا اعتراضات را مهار کند باز این وزن توطئه آن قدر قوی بود که نمی توانست کاری کند و این برنامه از پیش تنظیم شده بود چون سوریه محور مقاومت بود و می خواستند این زنجیره محور مقاومت را قطع کنند. خب نشد و سردار سلیمانی با تیزهوشی و تیزبینی وارد سوریه شد و بسیار زحمت کشید.

سردار بسیار صبور بود و خیلی چیزها در دل داشت که نمی توانست بیان کند. وقتی خصوصی صحبت می کردیم برخی حرف ها را می زد. هر کسی در داخل کشور توقعی از او داشت و در شرایطی گیر کرده بود و به ویژه در موضوع سوریه عده ای می گفتند چرا به سوریه می رویم؟ و برخی می گفتند حتما باید به سوریه برویم. کمک مالی می خواست ولی متاسفانه به راحتی تامین نمی شد و در یک شرایط بسیار سختی قرار داشت. پشتوانه عمده سردار سلیمانی مقام معظم رهبری بود و اگر حمایت و تشویق ایشان وجود نداشت، سردار خیلی مشکل پیدا می کرد.


*در ابتدای کار مخالفت های زیادی در داخل ایران با این سیاست بود . چطور سردار توانست داخل را راضی کند؟

بله حتی تحلیل های ما و گزارش های سردار به یک وضعی می رسید که بسیار ناامید کننده بود و همه نگران می شدند که ورق برگردد ولی ایشان با ایمان راسخی که داشت ناامیدی را به خود راه نمی داد. تحلیل می کرد که شرایط سخت است، تحلیل می کرد که اگر واقعا پشتوانه لازم نباشد با مشکل روبرو می شویم، اما همچنان با امید جلو می رفت. من سردار را ناامید ندیدم اما گله مند در برخی ایستگاه های زمانی این سیر تحولی بود.


*گلایه مند نسبت به داخل کشور؟

بله داخل را عرض می کنم حالا مسائل مختلف بود. در داخل که می خواهید این گونه موضوعات را پیش ببرید به این آسانی نیست. شما باید اجماع ایجاد کنید و این اجماع ایجاد کردن آسان نیست. نه فقط اجماع سیاسی نیاز دارید بلکه مسائل مالی نیز خود موضوعی جدی بود . داستان خیلی پیچیده است و سردار سلیمانی به دلیل صبری که داشت و به دلیل خدا باوری که داشت کار را جلو می برد. سردار سلیمانی توکل بالایی داشت و هیچ وقت ناامید نمی شد اما گله مند بود و گلایه می کرد.»


ضربه بایدن به برجام بیش از ترامپ بود

ناصر هادیان، استادیار روابط بین الملل دانشگاه تهران به اعتماد گفت: «ضربه کاری که تیم جو بایدن در سه ماه نخست دولتش به برجام وارد کرد به مراتب بیش از ترامپ بود. ما می‌گفتیم که ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ یک گسست و استثنا است اما وقتی جو بایدن آمد می‌توانست همان هفته اول یا در سه ماه نخست به برجام بازگردد اما در یک اشتباه محاسباتی این کار را نکرد.

بخشی از این اشتباه در سیاست داخلی امریکا ریشه دارد اما من به‌رغم اینکه معتقدم اولویت‌های عمدتا داخلی هم مهم بوده اما وزن اساسی را به آن نمی‌دهم. علت اصلی تعلل جو بایدن این بود که فکر می‌کرد ایران desperate (مستاصل) است.

من در همان مقطع هم توصیه کردم که ایران باید به طرف مقابل نشان بدهد مستاصل نیست. از زمانی که دولت جو بایدن متوجه شد ایران مستاصل نیست برای مذاکره اعلام آمادگی کرد…

ما باید برای دنیا توضیح بدهیم که نگرانی امروز ایران درباره ضرورت دریافت تضمین منطقی است چرا که امریکا یک بار از برجام خارج شده و ما اکنون به درستی نگران تکرار این سناریو در دولت بایدن یا دولت بعدی هستیم.

امروز همچنان برخی از مقام‌های دولت پیشین امریکا و برخی از سناتورها تاکید دارند که در صورت احیای برجام، دولت بعدی امریکا دوباره از آن خارج خواهد شد. دغدغه دوم ما بهره‌مندی اقتصادی از اجرای برجام است. ایران می‌گوید رفع تحریم فقط روی کاغذ کارساز نیست و انجام راستی آزمایی یک ضرورت است.»


وعده رئیسی درباره قیمت بنزین

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در دیدار با اعضای شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تشکر از زحمات دولت‌ها و مجالس و مدیران پیشین گفت: در شرایط خاصی دولت را تحویل گرفتیم بطوریکه حتی برای پرداخت حقوق مرداد کارکنان دولت با مشکل روبرو بودیم اما در این مدت بدون استقراض از بانک مرکزی حقوقها پرداخت شده است.

رئیس جمهور با تشریح تلاشهای دولت در ماههای ابتدایی تحویل گرفتن دولت ، افزود: با انجام واکسیناسیون گسترده شمار فوتی ها اکنون ۲ رقمی شده ، کالاهای اساسی به میزان کافی ذخیره سازی شده، و فروش نفت هم افزایش یافته است.

رئیسی ایجاد سامانه‌ «بازرگام» را اقدامی موثر و ضروری برشمرد و خاطرنشان کرد: به لطف خداوند در بازار کالا کم نداریم و برای کنترل قیمت ها برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته است

رئیس جمهور اتمام پروژه‌های نیمه تمام را در کشور یکی از مهم‌ترین اهداف دولت سیزدهم اعلام کرد و تصریح کرد: تنها بخش دولت که اجازه کلنگ‌زنی دارد وزارت راه و شهرسازی است که باید طرح ملی مسکن را طبق قانون اجرایی کند.

رئیسی در مورد شایعه افزایش نرخ بنزین گفت: ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم قیمت بنزین را افزایش دهیم بلکه در حال بررسی طرح‌هایی هستیم که نحوه توزیع سهمیه‌ بنزین را عادلانه کند که انهم فعلا به صورت آزمایشی و محدود اجرا می شود تا اثار مثبت و منفی انرا دقیق و به صورت میدانی ارزیابی کنیم.


هشدار رهبری به مسئولان درباره مدیریت فضای مجازی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار خانواده و اعضای ستاد بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، «صدق» و «اخلاص» را خلاصه و نماد و نمایه مکتب سلیمانی خواندند و با اشاره به الگو شدن حاج قاسم در میان جوانان منطقه افزودند: سلیمانی عزیز، ملی‌ترین و امتی‌ترین شخصیت ایران و دنیای اسلام بود و هست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: دشمنان خیال می‌کردند با شهادت سلیمانی، ابومهدی و دیگر همراهان ایشان، کار تمام خواهد شد اما امروز به برکت آن خون عزیز و مظلومانه، آمریکا از افغانستان فرار کرده است، در عراق ناچار به تظاهر به خروج و اعلام نقش مستشاری و بدون حضور نظامی است که البته برادران عراقی باید با هوشیاری این مسئله را دنبال کنند، در یمن جبهه مقاومت رو به پیشرفت است، در سوریه، دشمن، زمین‌‌گیر و بدون امید به آینده است، و در مجموع جریان مقاومت و ضد استکباری در منطقه، امروز از دو سال قبل، پر رونق‌تر، شاداب‌تر و امیدوارتر در حال کار و حرکت است.

ایشان برخورد حذفی مستکبران با شهید سلیمانی در فضای مجازی را نشانه ترس آنها حتی از اسم شهید و واهمه‌شان از رواج و تکثیر آن الگوی گران‌سنگ دانستند و گفتند: در دنیای امروز، فضای مجازی زیر کلید مستکبران است و این واقعیت باید مسئولین فضای مجازی کشور را نیز هوشیار کند تا به‌نحوی عمل کنند که دشمن نتواند به هر شکل و هر جا که اراده کرد، در فضای مجازی برخورد کند.


حاج قاسم چگونه ظریف را از استعفا منصرف کرد؟

حجت الاسلام علی شیرازی مسئول سابق نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس که ۸ سال با این مسئولیت در کنار حاج قاسم بود درباره ماجرای سفر بشار اسد به تهران و استعفای ظریف به مهر گفت: «آقای بشار اسد به ایران آمدند. این موضوع از نظر امنیتی بسیار اهمیت دارد که کشوری که در حال جنگ است اگر رئیس جمهورش مسافرت کند، احتمال اینکه وقایع ناخوشایندی رخ دهد، وجود دارد.

پس اگر آقای بشار بخواهد به ایران رفت و آمد کند، کسانی که در سوریه علیه او مبارزه می‌کنند، نباید متوجه شوند و یک بحث امنیتی شدیدی باید اتفاق بیفتد تا آقای بشار بیایند ایران و بروند و از نظر تثبیت سوریه و قدرت جمهوری اسلامی بسیار مهم است، لازم هم نیست همه از این رفت و آمد مطلع شوند.

برخی افراد از جمله آقای روحانی به‌عنوان رئیس جمهور در جریان بودند و حضرت آقا هم در جریان بودند. رئیس جمهور باید مشخص کند و به آقای ظریف بگوید که به جلسه بیاید یا نیاید و این دیگر مربوط به نیروی قدس نیست و به دولت مربوط می‌شود. دولت می‌دانست و باید اعلام می‌کرد.

آقای ظریف از این برخورد ناراحت شد و استعفا داد. روز بعد بود که تازه متوجه شده بودند که آقای ظریف استعفا داده‌اند. صبح روز بعد ما داشتیم با حاج قاسم به نیروی قدس می‌آمدیم، در مسیر به آقای پور جعفری گفت که با آقای ظریف تماس بگیر، تماس گرفت و گوشی را به حاج قاسم داد، حاج قاسم با شوخی و خنده آقای ظریف را پای کار آورد و آقای ظریف استعفایش را پس گرفت و به وزارت امورخارجه آمد.»


برای استیضاح وزرای دولت کمی زود نیست؟

جهان نیوز نوشت: مجلس شورای اسلامی در چندماهه‌ای که دولت سیزدهم روی کار آمده، فرصتی را به برخی از وزراء برای نشان دادن توانایی‌های خود داده است. اما به نظر می رسد که خانه ملتی‌ها چندان از عملکرد برخی از وزرای دولت راضی نیستند و از این جهت بعد از تذکراتی که به بعضی از آنان داده شده است حالا در مرحله بعد بعضی از نمایندگان مجلس به سراغ مبحث استیضاح برخی از وزراء کابینه آیت الله رئیسی خصوصا وزرای اقتصادی رفته‌اند.

در این میان نام وزرای اقتصاد ، صمت، کار و حتی وزارت کشور بر سر زبان‌ها افتاده است. مشکلاتی از جمله سقوط ارزش بورس، مسائل مربوط به بالا رفتن قیمت خودرو و …. سبب شده تا نمایندگان مجلس از عملکرد وزرای اقتصادی دولت رضایت نداشته باشند و از این جهت برخی از نمایندگان به دنبال استیضاح آنان باشند…

مطرح کردن موضوع استیضاح وزراء آنهم در چندماهی که هنوز از تصدی وزارتخانه‌های اقتصادی نگذشته است در کنار اینکه نشان می دهد نمایندگان فعال هستند و بعد نظارتی مجلس نیز قوی است اما در خصوص عملکرد دولت و وزرای دیگر نیز مشکلاتی ایجاد می کند. دادن فرصت کافی در کنار امر نظارت بر دولت موضوعی است که مجلس باید در مدار آن حرکت کند. به نظر می رسد با توجه به شرایطی که وزرای اقتصادی دولت کار را تحویل گرفته اند این مدت کم نمی تواند نسبت به قضاوت در عملکرد آنان کافی باشد. هنوز در بسیاری از بخش های اقتصادی دولت دستورات لازم به اجرا در نیامده تا بتوانیم درباره نتایج عملکرد آن قضاوت کنیم.


افشاگری کریمی: تاج خودش را جای مهدوی‌کیا به فیفا معرفی کرد!

علی کریمی مدعی شد مهدی تاج خودش را به جای مهدی مهدوی‌کیا برای عضویت در کمیته مسابقات فیفا معرفی کرده است.پس از انتخاب تاج به عنوان عضو کمیته مسابقات فدراسیون جهانی فوتبال، همیشه سؤالی مطرح بوده است مبنی بر اینکه چرا فیفا از بازیکنان قدیمی ایران در کمیته‌های خود استفاده نمی‌کند؟افشاگری علی کریمی از آنچه در سال ۹۵ گذشت، قطعاً می‌تواند پاسخی مناسب برای این سؤال باشد./تسنیم

اگر می‌خواهید در ترکیه ملک بخرید، این ریسک‌ها را هم به جان بخرید!

مرتضی افقه، رئیس گروه اقتصاد دانشگاه چمران اهواز: اگر یک فرد ایرانی برای دریافت اقامت در ترکیه ملک بخرد، تا سه سال حق فروش آن را ندارند و اگر این کار را انجام دهد، مجوز اقامت او باطل می‌شود. مالک ایرانی بعد از سه سال نیز تنها خانه را می‌تواند به خود ترک‌ها بفروشد. ترک‌ها به دلیل اینکه می‌دانند ایرانی‌ها و یا سایر اتباع خارجی خانه را تنها به آن‌ها می‌توانند بفروشند، ملک را حتی به نصف قیمت یا یک سوم قیمت خانه می‌خرند. بعد از اینکه فرد ملک خود را می‌فروشد، نمی‌تواند سرمایه خود را از ترکیه خارج کند، بلکه باید برای چندین سال سرمایه خود را در بانک‌های ترکیه سپرده‌گذاری کند./فرارو


بادیگارد لاکچری، ساعتی ۱۰ میلیون تومان

شرکت‌های تشریفاتی، خدماتشان را از ساعتی ۷۰۰هزار تومان تا چند ده میلیون تومان ویژه برگزاری مهمانی‌های لاکچری می‌فروشند!خدماتی که فاعل‌شان اغلب به چند رشته ورزشی و رزمی مسلطند و به گواهی مدارکی مهر و موم شده، دوره‌هایی نیز در خارج از کشور گذرانده‌اند. این حرفه آموزش‌های تخصصی خود را از مدیریت بحران گرفته تا کنترل خشم، دارد. از دوره‌های ۵۰ساعته ۳میلیونی تا ترم‌های ۲ماهه ۷میلیونی با اعطای مدرک معتبر بین‌المللی. / همشهری


صدیقی: سگ گردانی، بدحجابی و دوری از فرزند آوری مصداق بی عفتی و هرزگی است / این جنگ مستقیم با خداست

حجت الاسلام صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف ونهی از منکر کشور، به سه گناه ربا، ایجاد ناامنی و تزلزل در خانواده که در روایات متعدد به جنگ مستقیم با خداوند آمده است، اشاره کرد و گفت: این گناهان متاسفانه در جامعه امروزی ما رواج پیدا کرده است که می‌توان در بحث تزلزل در خانواده به رواج بی عفتی و هرزگی که مصداق اتم و اکمل آن بدحجابی، بی حجابی و مقوله سگ گردانی و دوری از فرزند آوری است./فارس


هجوم اتباع کشورهای همسایه به ترکیه برای خرید کالا

اتباع کشورهای همسایه ترکیه در حال عبور از مرز ترکیه با ماشین‌ها و اتوبوس‌های پرجمعیت هستند و از کاهش ارزش لیر ترکیه برای خرید کالا استفاده می‌کنند.در میان افرادی که برای خرید کالا به ترکیه سفر می کنند درصد بالایی از شهروندان کشور بلغارستان قرار دارند که اولین توقف آنها صرافی است و سپس به بازارها و خواربار فروشی ها در شهر ادرنه در شمال غربی ترکیه می روند.لیر بی‌ثبات‌ترین ماه خود را در دسامبر تجربه کرد و ارزش آن تقریبا هر روز کاهش یافت و در نهایت در ۲۰ دسامبر به کمترین میزان خود در برابر دلار آمریکا رسید، زمانی که ارز ترکیه امسال بیش از ۶۰ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد، گردشگران این کشور بیشترین سود را به جیب زدند.


نقل قول جنجالی مدیر مسئول روزنامه کیهان از مقام آمریکایی

مدیر مسئول کیهان در سالروز ۹ دی گفت: مایکل لدین مشاور امنیت ملی آمریکا، دو روز قبل از ۹ دی گفته بود ریشه جنبش سبز در اواسط دهه ۱۹۸۰ (سال‌های میانی دهه ۶۰) است؛ یعنی هنگامی که ما با دفتر میرحسین موسوی در تماس بودیم.حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان روز پنج‌شنبه ۹ دی ماه در سخنانی با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی در زمان انتخابات سال ۸۸ گفت: مایکل لدین مشاور امنیت ملی آمریکا، دو روز قبل از ۹ دی در بنیاد دفاع از دموکراسی سخنرانی داشت و در حالی که پیروزی فتنه را نزدیک می‌دید، از رازی پرده برداشت و گفت؛ روزی ما خواهیم نشست و درباره تاریخ پشت صحنه جنبش سبز سخن می‌گوئیم. در آن هنگام همه شما خواهید گفت که جنبش سبز در سال ۲۰۰۹ آغاز شده است (۱۳۸۸) اما من به شما می‌گویم که ریشه آن در اواسط دهه ۱۹۸۰ (سال‌های میانی دهه ۶۰) است. یعنی هنگامی که ما با دفتر میرحسین موسوی در تماس بودیم.مدیر مسئول کیهان به اظهارات جرج سوروس در مصاحبه با شبکه تلویزیونی CNN اشاره کرد و گفت: این مصاحبه روز ۱۱ ژوئن ۲۰۰۹ صورت گرفته است؛ یعنی ۲۱ خرداد ۸۸ و شب قبل از انتخابات. او در این مصاحبه می‌گوید فردا در ایران انتخابات نخواهد بود بلکه یک انقلاب رنگی شبیه اوکراین آغاز می‌شود و بعد از آن نوبت سوریه خواهد بود.


سردار حاجی‌زاده: با حمله موشکی به عین‌الاسد دو هزار آمریکایی به بیابان‌ها فرار کردند

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در همایش پیشکسوتان‌ جهاد و شهادت به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها، به آغاز افول آمریکا بعد از انتقام در عین الاسد اشاره کرد و گفت: حمله موشکی ایران به عین‌الاسد به کشورها جرأت مقابله با آمریکا را داد.سردار امیر علی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همایش پیشکسوتان‌ جهاد و شهادت با اشاره به این که ترور شهید سلیمانی با فشار صهیونیست‌ها بود، اظهار کرد: ده‌ها سال تبلیغات دموکراسی غرب و مدعیان حقوق بشر با ترور حاج قاسم زیر سوال رفت.وی به انگیزه رئیس جمهور وقت آمریکا در ترور حاج قاسم اشاره کرد و افزود: رئیس جمهور آمریکا در مقابل دیدگان جهانیان ترور شهید سلیمانی را برعهده گرفت، زیرا قصد داشت با ترور حاج قاسم حمایت صهیونیست‌ها را در انتخابات بعدی ریاست جمهوری جلب کند، اما به برکت خون شهید سلیمانی از جایگاه خود کنار رفت‌.فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان این که دشمنان با ترور سردار دل‌ها فقط به دنبال حذف یک فرمانده نبودند، ادامه داد: ایران در برهه زمانی قبل از شهادت حاج قاسم در پیچ تاریخی مهمی بود، که دشمنان در نظر داشتند با فشار حداکثری همه جانبه، مردم ایران را تحت شدیدترین فشارها قرار دهند و تسلیم کنند، به نحوی که با ترور حاج قاسم این امر آغاز شود، اما به برکت خون حاج قاسم این تهدید به فرصتی تبدیل شد که آغاز افول رژیم آمریکا را رقم زد.


پاسخ فضائلی به توییت مطهری درباره دیدار روحانی با رهبر انقلاب

مهدی فضائلی از اعضای دفتر مقام معظم رهبری در توئیتی به سوال علی مطهری درمورد دیدار روحانی با رهبر انقلاب پاسخ داد.

مهدی فضائلی نوشت:

 

روایت مقام عراقی از جزئیات شب ترور «حاج قاسم» / پاسخ فضائلی به مطهری درباره دیدار روحانی با رهبر انقلاب / حاجی‌زاده: با حمله موشکی به عین‌الاسد دو هزار آمریکایی به بیابان‌ها فرار کردند


حضور امام جمعه برکنار شده اهل سنت در نماز جمعه گالیکش

نماز جمعه روز گذشته توسط مولوی عبدالکریم ریگی از مدرسین دارالعلوم فاروقیه گالیکش برگزار شد و مولوی گرگیج نیز در آن سخنرانی کرد.گرگیج دو هفته پیش، از امامت جمعه‌ی اهل سنت آزادشهر برکنار شد. آزادشهر یکی دیگر از شهرهای استان گلستان است که بخش قابل توجهی از جمعیت این استان را ترکمن‌ها تشکیل می‌دهند.پس از سخنان یک ماه پیش مولوی گرگیج، حواشی و اعتراضاتی نسبت به آن شکل گرفت ولی برکناری او توسط آیت الله نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در استان گلستان هم باعث اعتراضاتی از سوی جمعی از مردم منطقه شده است.مولوی گرگیج پس از سخنان حساسیت برانگیزش عذرخواهی کرد و گفت که برداشت دقیقی از سخنانش نشده است.مولوی عبدالحمید، امام جمعه‌ی اهل سنت زاهدان که از مهمترین شخصیت‌های اهل سنت در کشور است، برکناری گرگیج را حرکتی نامناسب دانسته و در نامه‌ای به رهبری خواستار دخالت در این باره شده است.مولوی عبدالحمید همچنین روز جمعه (۱۰ دی‌ماه ۱۴۰۰) در مراسم نماز جمعه زاهدان در این باره گفت: خواسته عمومی اهل‌سنت و همۀ انسان‌های آزاده از دست‌اندرکاران و مسئولان کشور آن است که مساله آزادشهر استان گلستان و موضوع مولانا گرگیج حفظه‌الله را که یکی از علمای دلسوز و وحدت‌طلب است، با تدبیر و درایت حل کنند.او تاکید کرد: این امر سبب وحدت و انسجام بیشتر مردم و یأس دشمنان و مخالفانی می‌شود که دنبال دستاویزی برای تبلیغات و تحریک و ایجاد اختلاف بین مردم هستند. امیدواریم این مساله با درایت و تدبیر حسَن مسئولان حل‌وفصل شود./انصاف نیوز


ظریف: من یک دوست را از دست دادم و جهان یک قهرمان مبارزه با تروریسم

محمدجواد ظریف در توییتى نوشت: دو سال پیش من یک دوست را از دست دادم، ایران یک قهرمان و جهان قهرمان مبارزه با تروریسم را از دست داد. یک سال بعد، برای آنها که انکار می کردند، چهره واقعی ترامپ در کنگره آمریکا به نمایش گذاشته شد.ظریف در پایان نوشت: جهان به مبارزان شجاعی مانند سلیمانی نیاز دارد، نه جنگ‌افروزان ترسو مانند ترامپ، نتانیاهو و شرکا.


رسانه آمریکایی: اروپایی‌ها برای نخستین‌بار از پیشرفت در مذاکرات وین سخن گفتند

رادیو ملی امریکا (ان.پ.آر) دقایقی پیش اعلام کرد نشانه هایی از پیشرفت مذاکرات وین به سمت توافق دیده می‌شود و برای نخستین بار، مذاکره کنندگان اروپایی از پیشرفت در روند این مذاکرات، گزارش داده‌اند.تارنمای این رسانه آمریکایی در خبری که پیتر کنیون خبرنگار بین المللی آن مستقر در استانبول مخابره کرده، نوشته است: برای نخستین بار در چند ماه اخیر، مذاکره‌کنندگان اروپایی از پیشرفت در روند مذاکرات وین با ایران و آمریکا برای احیای توافق برجام خبر داده‌اند.این رسانه آمریکایی به جزئیات بیشتری در این باره اشاره نکرده اما گفته است که به زودی مشروح این خبر را (در قالب فایل صوتی)منتشر خواهد کرد.قرار است ادامه دور هشتم(دور جاری) مذاکرات وین از روز دوشنبه هفته جاری و پس از یک وقفه سه روزه بخاطر تعطیلات سال نو میلادی، از سر گرفته شود.برخی دیپلمات های حاضر در روند مذاکرات ضمن ابراز خوش بینی به حصول نتیجه در این دور از گفت و گوها، اعلام کرده اند ممکن است تا قبل از فرا رسیدن ماه فوریه(کمتر از یک ماه دیگر)، مذاکره کنندگان به توافق دست یابند.


واکنش عبدی به طرح جوانی جمعیت در مجلس؛ خودشان بریدند و دوختند

عباس عبدی در بخش پایانی یادداشت خود در اعتماد نوشت: قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را غیرعلنی تصویب کردند. خودشان بریدند و دوختند. هزینه اجتماعی و روانی و اقتصادی بزرگی را به جامعه و مردم تحمیل خواهند کرد. نتیجه آن نیز روشن خواهد شد، ولی بزرگ‌ترین عارضه آن تداوم بی‌اطلاعی از مساله اصلی جامعه یعنی توسعه اقتصادی و راه‌حل آن است. ما باید همچنان مثل اسب عصاری و با چشمان بسته دور خود بچرخیم. قانونی را تصویب کردند که بیشتر وجوه جامعه را درگیر می‌کند ولی دریغ از چند نشست جدی برای نقد و ارزیابی آن. این نوشته اکنون نیز نوشداروی پس از مرگ سهراب است.


نماینده مجلس: ضربه‌ ناشی از حذف ارز دولتی به زندگی مردم باید ملایم‌ باشد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص حذف ارز ترجیحی برای سال آینده گفت: کسی نمی‌گوید که قیمت‌ها را آزاد کنید و ملت را به امان خدا رها کنید. بلکه ما باید تلاش کنیم ضربه‌ای که به زندگی مردم وارد می‌شود، ملایم‌تر شود.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص حذف ارز ترجیحی برای سال آینده، گفت: ما داریم یک انتخاب بین بد و بدتر انجام می‌دهیم، قطعا در این میان گزینه خوب وجود ندارد. گزینه خوب این بود که اساساً وارد این فضاها نمی‌شدیم.مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ، در خصوص تصمیم دولت برای حذف ارز ترجیحی از کالاها و توزیع مستقیم آن به شکل یارانه، گفت: ما داریم یک انتخاب بین بد و بدتر انجام می‌دهیم، قطعا در این میان گزینه خوب وجود ندارد. گزینه خوب این بود که اساساً وارد این فضاها نمی‌شدیم.وی ادامه داد: ارز ترجیحی و موارد این چنینی معمولا رانت و فساد ایجاد می‌کند. اما حالا که وارد این مسیر شدیم باید ببینیم ادامه مسیر موجود چه زیان‌ها و منافعی دارد و تغییر مسیر چه زیان و منافعی دارد؛ چون اینطور نیست که یکی از این دو گزینه، یکپارچه منفعت داشته باشد و همه روی این مساله اتفاق نظر دارند، نکته فقط این است که در کدام گزینه منفعت بیشتر از هزینه است.


آزادی متهم سیاسی سه روز پس از تماس تلفنی رئیس قوه قضائیه

سه روز پس از تماس تلفنی حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه با مادر «هیراد پیربداغی» امروز شنبه ۱۱ دی‌ماه، این متهم سیاسی با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد.به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، چندی پیش بود که خانواده هیراد پیربداغی با ارسال نامه‌ای خطاب به رئیس دستگاه قضا خواستار دیدار با وی شدند. سپس رئیس قوه قضائیه طی یک تماس تلفنی ایشان را از وضعیت فرزندشان مطلع کرد.


جزئیات شب ترور حاج قاسم سلیمانی

عبدالمهدی با اشاره به جانبداری شهید سلیمانی از حق و حضور وی در جلساتی که با مسئوان ایرانی داشته است، درباره شب ترور گفت: بامداد همان روز قرار بود رأس ساعت هشت و نیم صبح و طبق هماهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد، میزبان شهید حاج قاسم باشم تا هم صبحانه بخوریم و هم موضوعات مختلفی را بررسی کنیم». نخست وزیر پیشین عراق ادامه داد: «نیمه شب مشغول تدوین برخی نکات مهم برای مطرح شدن آن در جلسه صبح بودم که یکباره و سراسیمه مدیر دفترم آمد و گفت : رئیس کل اطلاعات عراق، مصطفی الکاظمی که نخست وزیر کنونی است به من خبر داد انفجاری مهیب در فرودگاه بغداد رخ داده و هنوز از ماهیت آن اطلاعی ندارند. من نگران شدم. هرچند نمی‌دانستم حاج قاسم از کدام مرز زمینی یا هوایی قرار است به بغداد بیاید، اما دلشوره داشتم به خصوص اینکه فهمیدم لحظاتی قبل از انفجار یک هواپیما از دمشق وارد بغداد شده است». عبدالمهدی با اشاره به تماس وی در آن شب با سفارت ایران در عراق و بی‌اطلاعی مسئولان آن، گفت: «به محل کارم رفتم و تحولات فرودگاه بغداد را لحظه به لحظه پیگیر شدم . تصاویر یکی پس از دیگری منتشر می‌شد. تا یکباره تصویر دست شهید و انگشتر او را دیدم و تازه فهمیدم که حاج قاسم و ابو مهدی المهندس را هدف قرار داده بودند. من آن دست و آن انگشتر را به خوبی می‌شناختم . واقعا لحظه دشواری بود. مصطفی الکاظمی و اعضای سفارت ایران فورا خودشان را به نخست وزیری رساند و جلسه‌ای فوق العاده تشکیل دادیم تا پیامدهای این ترور را بررسی کنیم. تا صبح بیدار بودم و آمریکایی ها راس ساعت شش صبح به وقت بغداد اعلام کردند که خودشان عامل این ترور بودند.»