در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند حسین شریعتمداری: اتحادیه اروپا نمی‌داند با تروریستی خواندن سپاه، حمله نیرو‌های مسلح ایران به نظامیان کشور‌های عضو این اتحادیه را قانونی و مشروع می‌کند / سایت دانشگاه امام صادق(ع) و توئیتر عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد هک شد / پروسه سخت شناسایی افراد جدید برای سهام عدالت / اشتباه دلار جهانگیری چه بود؟ ... را می‌خوانید.

حسین شریعتمداری: اتحادیه اروپا نمی‌داند با تروریستی خواندن سپاه، حمله نیرو‌های مسلح ایران به نظامیان کشور‌های عضو این اتحادیه را قانونی و مشروع می‌کند 
حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان درباره تصمیم اتحادیه اروپا برای قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی گفت: اگر این حرکت که در پارلمان اروپا به تصویب رسیده در اتحادیه اروپا هم ـ که مرحله نهایی آن است ـ به تصویب برسد، ضمن آن که با ماده ۳۹ منشور ملل متحد مغایرت دارد و نقض صریح این منشور تلقی می‌شود، به ایران نیز اجازه می‌دهد نظامیان کشورهای عضو اتحادیه اروپا را گروه تروریستی دانسته و به عنوان تروریست با آن‌ها برخورد کند. وی افزود: اتحادیه اروپا نمی‌داند از این اقدام خود نتیجه معکوس خواهد گرفت و حمله نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به نظامیان کشورهای عضو این اتحادیه را قانونی و مشروع می‌کند، چون در صورت تصویب این قانون، ما نیز با استناد به اصل پذیرفته شده «مقابله به مثل» نظامیان کشورهای عضو اتحادیه اروپا را تروریست تلقی کرده و برخوردمان با آن‌ها از نوع برخورد و مقابله با سایر تروریست‌ها خواهد بود؛ ضمن آن نظامیان وابسته به اتحادیه اروپا در منطقه حضور داشته و در دسترس ما هستند.
عضو کمیسیون امنیت ملی: عده‌ای در همین جریانات اخیر می‌گفتند، باید با کودکان و دانش آموزان هم برخورد کنیم
مرتضی محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: افراط‌گرایی در کشور نفوذ کرده است و عده ای در همین جریانات اخیر می‌گفتند، باید با کودکان و دانش آموزان هم برخورد کنیم که ما در جواب آنها می‌گوییم خیلی غلط کرده‌اید! برخورد با دانش آموز، خاص گروه ها و دشمنان جمهوری اسلامی است و شما در واقع حرف دشمن را می زنید و یکی از مصیبت های ما همین اشخاص هستند که در هیچ جا مدافع جمهوری اسلامی ایران نبودند و الان از اعدام و کشتن حرف می زنند.
امام جمعه تهران: اروپایی‌ها گرفتار سرمای سخت هستند
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری نماز جمعه امروز تهران با اشاره به اقدام اخیر پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران گفت: اینکه آنها سپاه قهرمان و مدیرپرور را مدنظر قرار می‌دهند برای این است که سپاه نقطه قوت در اقتدار جمهوری اسلامی و در عرصه جنگ سخت و نرم است و پشتوانه سپاه و قدرت نرم سپاه همه مردم هستند و تجلی اش در بسیجیان عزیز ما در جبهه مقاومت است. امتداد سپاه در بسیجی است که خودش را هر روز بیشتر نشان می‌دهد. وی افزود: شرایط اخیر نشانه استیصال دشمنان است و اروپایی ها مثل عروسک خیمه شب بازی عمل می‌کنند و خود گرفتار سرمای سخت و … هستند و می توانستند در اغتشاشات اخیر به هدفشان برسند که نتوانستند و حالا می خواهند از طریق بازی دیپلماتیک به ملت فشار آورند که زهی خیال باطل. خطیب نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: انشاءالله مجلس و دولت در قبال این حرکت زشت پاسخ قاطع را خواهند داد.
جواد لاریجانی: اگر جسد برجام دفن می‌شد این گونه بو نمی‌داد
محمدجواد لاریجانی تحلیگر مسائل سیاسی، درباره آینده برجام گفت: متاسفانه جسد برجام دفن نشده و بو می‌دهد؛ اگر دفنش می‌کردند بو نمی‌داد! وی ادامه داد: برجام یک کج‌راه است و ما نباید به این کج‌راه دل ببندیم و به آن دلبستگی صورت گیرد. ما امروز بهای برجام را پرداختیم و باید تلاش کنیم که کالای آن را دریافت کنیم و کالای برجام هم برای ما این است که تحریم ها باید برداشته شود و طرف مقابل حتی باید به دلیل تاخیر در اجرای تعهداتش خسارت هم پرداخت کند؛ بنابراین، استراتژی ما باید این موضوع باشد که الان وجود ندارد. این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: البته باید مذاکرات را ادامه دهیم. ما مذاکرات را قطع نکرده ایم؛ مذاکرات را طرف مقابل قطع کرده است و ما آماده مذاکره هستیم.
مشاور سردار سلامی: با تروریستی خواندن سپاه اروپا نیرو‌های نظامی‌اش را زیر چَک می‌برد
حمیدرضا مقدم‌فر مشاور فرمانده سپاه گفت: برخی مقامات اروپایی گفتند که رویکرد پارلمانشان احساساتی است؛ امّا من می‌خواهم تاکید کنم که هیچ احساساتی این قدر احمقانه نمی‌شود؛ این رویکرد در واقع یک حماقت محض است. اروپایی‌ها می‌خواهند خودشان به دست خودشان نیرو‌های نظامی‌شان در منطقه را زیر چک سپاه ببرند.
سایت دانشگاه امام صادق(ع) و توئیتر عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد هک شد
 هکرها سایت دانشگاه امام صادق(ع) را هک کردند. از دقایقی پیش، سایت دانشگاه امام صادق(ع) مورد حمله هکری قرار گرفته و در دسترس نیست. طبق تصویری که در صفحه اول این سایت درج شده، گروه هکری بلک ریوارد، مسئولیت این حمله را به‌ عهده گرفته است. بنا بر این گزارش، صفحه منتسب به حجت‌الله عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد در توئیتر نیز هک شده است. عبدالملکی دقایقی پس از هک شدن صفحه خود نوشت: چند دقیقه پیش حساب کاربری اینجانب هک شد اما هم اکنون صفحه تحت کنترل است. این گروه هکری پیش از این حمله‌های سایبری دیگری نیز انجام داده بود.
نماینده مجلس: اینستاگرام، واتس آپ و تلگرام را محدود کردید، اینترنت را هم می‌خواهید محدود کنید؛ اصلا برق را هم قطع کنید
رحیمی جهان‌آبادی، نماینده مردم تربت جام و تایباد در مجلس گفت: ما خیلی اصرار داریم که چرخ را دوباره اختراع کنیم، سوال من از مسئولان اجرایی این است که ۲۰۰ کشور در جهان وجود دارد؛ این‌ها پول ملی و ارز خارجی خود را چگونه مدیریت می‌کنند؟ چرا ما به بانکداری و یا حکومتداری به عنوان یک علم و تخصص اعتقاد نداریم؟ چرا فکر می‌‌کنیم ما تخم دو زرده جهان را آوردیم که می‌توانیم همه امور جهان را اصلاح کنیم؟ رحیمی جهان آبادی افزود: تمام این خودروسازی‌هایی که امروز در جهان برند شدند و توانایی دارند در فضای رقابت و عرضه و تقاضا و تعیین قیمت براساس عرضه و تقاضا توانستند رشد کنند. نه این اقتصاد بسته آکواریومی که شما در و دیوارش را بسته‌اید، اینترنت را هم می‌خواهید محدود کنید، اینستاگرام و واتس آپ و تلگرام را هم محدود کنید؛ اصلا برق را هم قطع کنید. آیا می‌توانید کشور را به این شیوه اداره کنید؟ این نسل جدیدی که الان در کشور دارد زندگی می کند، با نگاه کردن به این سیاست‌های ما فقط دارد افسوس می‌خورد، عصبانی می شود و چاره ای هم ندارد و هیچ راه گریزی هم برایش نیست.

آیت‌الله مکارم شیرازی: افزایش درآمدهای نفتی در زندگی مردم احساس نمی‌شود
آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به افزایش فروش نفت و درآمدهای ارزی حاصله از آن و همچنین تفاوتی که در نرخ ارز اتفاق افتاده، افزود: باید آثار و نتیجه‌ آن در زندگی و سفره‌ مردم آشکار شود، در حالی که چنین چیزی احساس نمی‌شود. آیت‌الله مکارم شیرازی، در دیدار وزیر کشور گفت: کشورهای غربی تابع هیچ قانون اخلاقی نیستند، بدترین اهانت‌ها را می‌کنند، اما نه دادگاهی به آن‌ها رسیدگی می‌کند و نه از سوی دولت خودشان و نه دیگر دولت‌ها محکوم می‌شوند.

علم الهدی در مورد قطعی های گاز: خناسان سیاسی با تمسخر سعی کردند که از نظام انتقام بگیرند
امام‌جمعه مشهد با انتقاد از آنچه «سودجویی‌های اقتصادی و سیاسی» در جریان سرمای کم‌سابقه هوا خواند، اظهار کرد: این‌ها خیال می‌کنند به منافع اقتصادی رسیدند، درحالی‌که اگر شما از استیصال و نیاز مردم به دنبال نفع فردی باشید، این پول‌های حرام، بنای زندگی سودجویان فرصت‌طلب را به آتش می‌کشد. علاوه بر این، خناسان سیاسی هم آن‌هایی بودند که قلم‌ها را به دست گرفتند و چه در فضای مجازی و چه فضای حقیقی، علیه مجاهدان خدمت به مردم و عناصر مخلص و فداکار به ملت، دست به کار شدند. این‌ها با این بدگویی‌ها و تمسخر‌ها سعی داشتند تا از نظام انتقام بگیرند، اما بدانند که آن‌ها جز عاملان استکبار جهانی، چیز دیگری نیستند.

 

ربع سکه بیش از ۴ میلیون تومان حباب دارد
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به اینکه نوسان نرخ ارز در بازار داخلی علیرغم نوسان کاهشی قیمت طلا در بازارهای جهانی، اجازه کاهش قیمت در بازار سکه و طلا را نداده است، از افزایش قیمت هر قطعه سکه تا بیش از ۲۳ میلیون تومان در آخرین معاملات هفته خبر داد و گفت: حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان این قیمت حباب است و ربع سکه نیز حباب چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی دارد.

 

پروسه سخت شناسایی افراد جدید برای سهام عدالت
رئیس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این که چرا در لایحه بودجه به ادامه فرایند شناسایی جاماندگان سهام عدالت اشاره نشده است، گفت: شناسایی افراد جدید پروسه سختی دارد، زیرا باید این اطمینان ایجاد شود که افراد واقعا مشمول هستند یا خیر، البته مسئولیت این کار با  وزارت رفاه است. این فرایند هنوز آغاز نشده است. از طرف دیگر  منابعی برای این کار وجود ندارد؛ بنابراین فکر نمی کنم جامانده دیگری شناسایی شود.

 

اشتباه دلار جهانگیری چه بود؟
بغزیان کارشناس اقتصادی با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور به‌گونه‌ای نیست که اختیار بازار ارز را به عواملی غیراقتصادی و بازارهایی مانند هرات و سلیمانیه داده شود، تشریح کرد: تا زمانی که اقتصاد کشور تثبیت نشده، بانک مرکزی باید نرخ ارز را مدیریت کند. در حال حاضر قیمت برخی از کالاها بر اساس نرخ ارز ۴۰-۴۴ هزار تومان محاسبه می‌شود، درحالی‌که دولت در حال تخصیص دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به اکثر کالاهاست. بغزیان در بخش دیگری از اظهارات خود به تفاوت میان ارز جهانگیری و نرخ تثبیت شده ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی اشاره و اعلام کرد: اشتباهی که دلار جهانگیری (۴۲۰۰ تومانی) داشت این بود که در سال‌های بعدی و به دنبال افزایش نرخ ارز تغییری در آن نرخ داده نشد؛ اما اگر سالانه نرخ را در مبلغ بالاتری تثبیت می‌کردند، همین امر در کاهش سوءاستفاده از بازار مؤثر خواهد بود. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت نباید بازار آزاد ارز را رها کند، افزود: چنانچه در دولت فعلی نیز نرخ ارز مطرح شده در سال‌های بعدی تغییر نکند، به سرنوشت دلار جهانگیری دچار خواهد شد؛ همچنین به دلیل نظارت ناکافی کالاهایی که با نرخ ارز دولتی وارد کشور می‌شود، با سودی نامعقول به فروش می‌رسد.

 

۲۵ درصد بوشهری‌ها از راه ته لنجی امرار معاش می‌کنند
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر با بیان اینکه ۲۵ درصد مردم استان بوشهر از راه ته لنجی امرار معاش می‌کنند، گفت: تصویب اصلاح آیین‌نامه کالاهای ته لنجی و ملوانی یک ضرورت است.

 

سهم ۰.۲۵ درصدی ایران از کل تجارت جهانی چین
گمرک چین اعلام کرد: مبادلات تجاری این کشور با ایران در سال ۲۰۲۲ با رشد ۷ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۱۵ میلیارد و ۷۹۵ میلیون دلار رسیده است. تجارت ایران و چین در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۴ میلیارد و ۷۶۰ میلیون دلار اعلام شده بود. رشد ۷ درصدی مبادلات تجاری ایران و چین در سال ۲۰۲۲ در حالی است که در سال قبل از آن تجارت دو کشور حدود یک درصد کاهش یافته بود. بر اساس این گزارش، صادرات چین به ایران در ماه‌های ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۲ رشد ۱۴ درصدی داشته و به ۹ میلیارد و ۴۴۰ میلیون دلار رسیده است. چین در سال قبل از آن ۸ میلیارد و ۲۵۸ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود. اما واردات چین از ایران در سال ۲۰۲۲ با کاهش ۲ درصدی روبه رو شده و از ۶ میلیارد و ۵۰۲ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ به ۶ میلیارد و ۳۵۵ میلیون دلار در این سال رسیده است. تراز تجاری دو کشور در سال ۲۰۲۲ حدود ۳ میلیارد دلار به نفع چین بوده است. سهم ایران از کل تجارت جهانی چین در این سال فقط ۰.۲۵ درصد بوده است. چین در این سال ۶۳۰۸ میلیارد دلار با دنیا رابطه تجاری داشته که ۳۵۹۳ میلیارد دلار از این رقم مربوط به صادرات این کشور و ۲۷۱۵ میلیارد دلار نیز شامل واردات این کشور بوده است. تجارت جهانی چین در سال میلادی گذشته ۴.۴ درصد رشد داشته است.

 

سود ۱۹۰۰ میلیارد تومانی خودروساز از فروش دناپلاس در بورس
روز ۲۶ دی ده هزار دستگاه خودروی دنا پلاس دستی سفید در بورس با قیمت نهایی ۴۳۵ میلیون تومان معامله شد که با توجه به قیمت حدود ۶۲۰ میلیون تومانی این محصول در بازار آزاد، قیمت این خودرو در بورس کالا ۱۸۵ میلیون تومان زیر قیمت بازار کشف قیمت شد که با احتساب معامله ۱۰ هزار خودرو در بورس کالا، سود مصرف کنندگان ۱۸۰۰ میلیارد تومان و سود تولیدکننده نیز ۱۹۰۰ میلیارد تومان شد. /فارس