امام جمعه شیراز به مطالبه گری به عنوان یک وظیفه در جامعه اشاره کرد و گفت: مطالبه‌گری همراه با دانش به نفع جامعه و ملت است و می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات در جامعه جلوگیری کند.

آیت‌الله دژکام ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به هفته دولت اظهارداشت: هفته دولت فرصتی برای بررسی و بازنگری، توضیح و تبیین خدمات دولت‌هایی است که در نظام مقدس جمهوری اسلامی مشغول فعالیت می‌شوند.

وی با اشاره به حضور معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در جمع نمازگزاران گفت: حضور و سفر معاونین رئیس‌جمهور در میان مردم نشانه رویکرد مردمی دولت آیت‌الله رئیسی است اما رهبر معظم انقلاب فرمودند مردمی بودن خوب است ولی حفظ مردمی بودن کار دشواری است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه به صورت ویژه رئیس جمهور مشاورینشان را مامور کردند که مردمی‌سازی دولت را به عنوان یک طرح و پروژه دنبال کنند، افزود: دولت تلاش‌های خوبی در یک سال گذشته کرده و  آنچه که مسلم است دولت در جهات مختلفی که تلاش کرده مشکلات مردم را برطرف کند توفیقات مناسبی نیز داشته است. اگر دولت جمهوری اسلامی موفق شود نظام اسلامی سربلند می‌شود.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه اگر بخواهم زبان توقعات مردم باشم ممکن است توقعات زیاد باشد بر برنامه داشتن تاکید کرد و گفت: دولت یک نگاهش باید به توقعات مردم باشد و یک نگاه به برنامه‌ راهبردی باشد که بتواند به صورت منطقی و علمی دانش بنیان به این نیازهای اساسی پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه رهبر معظم تاکید داشته که حرکت دولت برنامه محور باشد، افزود: کار بزرگ پیش روی دولت تنظیم برنامه هفتم توسعه کشور است این برنامه باید با نگاه انقلابی دولت تنظیم شود و توقع رهبر معظم نیز این است که مطابق برنامه توسعه راهبردی کشور جلو برویم.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه آنچه در برنامه ششم پیش‌بینی شده و آنچه تا امروز محقق شده فاصله زیادی دارد؛ عنوان کرد: این برنامه‌ریزی و تحقق اهداف از جایی دچار مشکل شده است؛ باید نقاط ضعف موجود را در دولت جدید برطرف کنیم و عزیزان برنامه عملیاتی و اجرایی داشته باشند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه مطالبه‌گری نه این است که صرفا فریاد بزنیم، گفت: مطالبه‌گر کسی است که متناسب با دانشش مطلبی که به نفع مردم و به نفع جامعه از دولت بخواهد تا وقتی اجرا شد جامعه سود ببرد؛ یکی از مطالبه‌گری‌های مهم تحقق برنامه ششم توسعه کشور است؛ در زمینه اقتصادی که مقام معظم رهبری هم اسناد بالادستی را ابلاغ کردند؛ اینها باید تبدیل به برنامه شود چون سندها راهکارهای کلی است اما برنامه‌ها عملیاتی و اجرایی است.

وی با بیان اینکه یک راه مردمی شدن دولت این است که در چگونگی تنظیم برنامه و بهره گیری از توان نخبگان اطلاع رسانی شود و در اجرا و مطالبه اجرا، مردم سهیم باشند، افزود: از نگاه جهانی برخی می‌گویند اسلام آمریکایی؛ برخی در ایران نیز این حرف‌ها را می زدند؛ اسلام آمریکایی چگونه است؟ می گویند تقسیم کاری که در جامعه بین المللی بیان شده را باید رعایت کنیم اینها می‌گویند ایران نفت بفروشد و نان و غذا بخرد و هر وقت هم ما ابرقدرت های دنیا نخواستیم نفت را از ایران نمی خریم! در این صورت ما برده آنها می شویم امام با این رویه و سیاست مخالف بود امام گفت اسلام آمریکایی نمی خواهیم. برخی نمی‌خواهند یک ذره از برنامه های بین المللی و از نگاه قدرت‌های بزرگ تخطی کرده باشند.

وی تصریح کرد: رهبر معظم این قضیه را تغییر داده و گفته نباید به نفت اینگونه متکی باشیم حتی فرمودند پول‌هایی که اخیرا در قراردادهای بین‌المللی آزاد شد دولت نباید در هر موردی خرج کند؛ این پول باید در مسیر تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی برود.

امام جمعه شیراز عنوان کرد: بدنه و ریشه اقتصادی چنان باید تقویت شود که اگر پول نفت هم نبود ما ادامه روند اقتصادی و اجتماعی کشور را به راحتی انجام دهیم؛ این نگاه نگاه اسلام نه شرقی و نه غربی است بایستی در برنامه‌های اقتصادی خیلی جدی دنبال کنیم و الا عقب می‌مانیم. نکته دیگر نیز درباره بحث‌های فرهنگی و اجتماعی است. رهبر معظم انقلاب نقشه مهندسی فرهنگی را خواستند اجرا شود و شیراز اولین شهری بود که برش نقشه مهندسی فرهنگی آن به دست رئیس جمهور رونمایی شد.

وی با بیان اینکه امروز ۱۵ استان برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی دارند، افزود: باید با جدیت همه مردم و دولت دست به دست هم دهند آن را جلو ببرند چون اگر طبق برنامه عمل کردیم در آینده نیز به نتیجه خوبی می‌رسیم اما اگر برنامه نباشد، و هر چند روز به موضوعی پرداختیم روزمرگی ما را درگیر می‌کند و نتایج مطلوبی که می‌خواهیم بگیریم از دستمان خواهد رفت‌.

آیت‌الله دژکام همچنین در خطبه‌های اول نماز با اشاره به مباحث مربوط به محاسبه و مراقبت در راستای رسیدن به معنویت گفت: مراقبت فردی و اجتماعی را در هفته‌های گذشته مطرح کردیم و اینکه باید در کارهای خود محاسبه داشته باشیم اما در این زمینه نباید از یک نکته غافل بود.

وی با اشاره به آیات قرآن در سوره کهف افزود: قرآن کریم موضوعی را به عنوان خطر یادآور شده که این خطر اگر پیش آید محاسبه‌های ما نیز به جایی راه نمی‌برد مانند اینکه کشاورزانی محصولی را کشت کرده باشند اما امروز هیچ خریداری ندارد، روزی که می‌کاشته به خیال درآمد بوده اما امروز که زمان برداشت است می‌بیند ضرر کرده است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه حال ما مثل این کشاورزان است که قیامت می‌خواهیم برداشت کنیم، عنوان کرد:
اگر محاسبات ما غلط باشد روز قیامت به جای اینکه سود کرده باشیم، ضرر کردیم. کسانی که اشتباه و خطا می‌کنند، رفتارهایی که خدا نمی‌پسندد انجام می‌دهند اما گمان می‌کند که کار خوب انجام می‌دهد این روز قیامت بیشتر ضرر می‌کند خدا می‌گوید مراقب باشید از این سنخ نشوید.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه خدای متعال در هر زمانی برای من و شما حجت قرا داده است اگر حجت را شناختیم و کارت را با او تنظیم کردیم روز قیامت ضرر نمی کنیم، تاکید کرد: حجت در زمان ما امام زمان است، چگونه بفهممیم امام زمان از کار ما راضی است؟ امام زمان نائب دارد. هر کس غیر از این مسیر را برود اشتباه می‌کند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه این مشکل را جامعه اسلامی به صورت یک رنج در طول تاریخ داشته که مسیر اصلی را گاهی گم می‌کند، گفت: اهل علم بودن و اصطلاحات یاد گرفتن خوب است، دینداری خوب است به شرطی که پشت سر ولی امر باشید خلاف رضای ولی امر رفتار کنیم اعمالمان ضایع می‌شود.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه تبعیت از ولایت شرط قبول عمل است، تاکید کرد: برخی یادشان رفته و دلخوش هستند که عبادت می‌کنند اما عملشان حبط و بی‌ارزش می‌شود چراکه وقتی عمل را در میزان می‌گذارند که وزنی داشته باشد وقتی وزنی نداشته باشد که در میزان نمی‌گذارند چون از ولایت منحرف شدند.

وی با اشاره به حدیثی از امام موسی کاظم(ع) افزود: معجب یعنی از خود راضی؛ انسانی که به فرمان ولی امر گردن نمی‌گذارد؛ برخی اوقات زیادی به خودمان مغروریم؛ علم را احترام می‌کنیم اما اگر همه هم اهل علم شود بالاخره یک رهبر می‌خواهند از جانب خدا یک ولی می‌خواهند آن کسی که ولایت دارد بر علماء هم ولایت دارد نه اینکه فقط بر عوام ولایت دارد بر همه ولایت دارد.

وی در پایان خطبه اول افزود: امید است این عجب و خودبینی در هیچ یک از امت اسلامی ایجاد نشود چون در روز قیامت از همه بیشتر ضرر می‌کند.