عضو شورای شهر شیراز گفت: شهرداری‌ها برای محقق کردن مشارکت با بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری نیازمند سازمانی تخصصی در زمینه اقتصاد شهری و تامین مالی به کمک جلب مشارکت مردم و بخش خصوصی هستند.

محمدحسن اسدی در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی شورای شهر شیراز گفت: شهر شیراز هفته گذشته شاهد برگزاری همایش ملی توسعه سرمایه‌گذاری بود که این همایش را می‌توان رویدادی مهم و دارای اهمیت قلمداد کرد چرا که سرمایه‌گذاری امروز نیاز واقعی و دارای اهمیت ویژه و موتور محرکه اقتصاد است.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای شهر شیراز گفت:  ابتدا و پیشاپیش سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر را تبریک عرض نموده و سلام و درود میفرستم به روح بلند و ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و همه شهدای سرافراز و به خون خفته و آرزوی سلامتی مقام معظم رهبری و همه ایثارگران عزیز را از خدای منان مسئلت می نمایم.

      شهر شیراز هفته گذشته روزهای ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ شاهد برگزاری همایش ملی توسعه سرمایه‌گذاری بود که این همایش را می‌توان رویدادی مهم و دارای اهمیت قلمداد کرد. به سهم خود لازم می‌دانم از کلیه دست اندرکاران و برگزارکنندگان همایش از جمله ریاست محترم شورای اسلامی شهر شیراز- اعضای محترم کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری و سایر اعضای محترم شورا- شهردار محترم شیراز- معاون محترم مالی و اقتصادی- رئیس محترم سازمان سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی- کارکنان خدوم و زحمتکش این سازمان- مسئولین محترم حراست و روابط عمومی- سایر مدیران و کارکنان ارزشمند شهرداری شیراز- مسئولین محترم دانشگاه شیراز صمیمانه قدردانی نمایم.

     از نماینده محترم ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز- استاندار محترم فارس- ریاست محترم دادگستری فارس- مدیر کل محترم بازرسی استان فارس- نمایندگان محترم مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی- معاون محترم اقتصادی رئیس جمهور- معاون محترم اقتصادی وزارت امور خارجه- مدیرعامل محترم بانک شهر کشور، نیز که با حضور و ایراد سخنرانی و حمایت بر غنای این همایش افزودند نیز تشکر به عمل می آید.

     همانطور که از اسم همایش مشخص است موضوع و بحث اصلی بر روی سرمایه گذاران است واژه ای که همه مسئولین از آن به گرمی و حرارت یاد می‌کنند اما غریب و مظلوم واقع شده است.

     بله سرمایه گذاری امروز نیاز واقعی و دارای اهمیت ویژه است. سرمایه‌گذاری به عنوان موتور محرکه اقتصاد است. برای برون رفت از وضعیت فعلی اقتصادی در کشورمان بایستی توجه لازم را به سرمایه گذاری و جذب بخش خصوصی نمود زیرا افزایش سرمایه گذاری است که موجب افزایش تولید- افزایش ارزش افزوده- افزایش درآمدها- افزایش رفاه- افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری و کاهش فقر میشود.

اینکه از جیب عده ای پول بگیریم و به جیب عده‌ای واریز کنیم اداره اقتصادی دچار ضعف و باعث تورم میشود.

سرمایه گذاری یک نوع تامین مالی با مزایای ویژه است.

     امروزه روش ها و مدل های مختلف تامین مالی در دنیا وجود دارد از جمله: وام و استقراض- فروش و انتشار اوراق مشارکت- فانیانس – LC – مشارکت – شرکت های سهام پروژه- صندوق و بنگاه های سرمایه گذاری مورد تایید بورس و اوراق بهادار- استفاده از ظرفیت موسسات پولی، مالی و اعتباری

 اما به نظر می‌رسد حداقل برای شهرداری ها که دارای ظرفیت های بیشماری هستند و انحصاراً صدور هرگونه مجوز ساخت و ساز- تغییر کاربری و از این قبیل دراختیارش است و معمولاً شهرداری ها دارای اراضی با کاربریهای مختلف هستند. بهترین روش تامین مالی استفاده از سرمایه‌گذاری و مشارکت با بخش خصوصی است.

 استفاده از سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی نه‌تنها باعث توسعه و پیشرفت شهر و تأمین مالی بلکه موجب اعتماد مردم و سرمایه‌گذاران و کم ریسک ترین روش تامین مالی برای بخش دولتی و به خصوص شهرداری ها است.

شهرداری ها وظایف بی‌شماری به عهده دارند حداقل وظایف کارهای خدماتی از جمله نظافت شهر -نگهداری و توسعه فضای سبز- حمل و نقل و جابجایی مسافر و غیره و حد اعلای آن پیشرفت شهر و توسعه پایدار شهری است. مشارکت موثر شهروندان و بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری است که منجر به توسعه پایدار و پیشرفت واقعی می شود.

شهرداری ها برای محقق نمودن مشارکت با بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری نیازمند سازمانی تخصصی در زمینه اقتصاد شهری و تامین مالی به کمک جلب مشارکت مردم و بخش خصوصی هستند.

وظیفه چنین سازمانی فراهم نمودن زمینه مشارکت مردم و تحقق سرمایه گذاری آنان در قالب تعریف و اجرای پروژه های کوچک، متوسط و بزرگ مشارکتی است.

با توجه به اهمیت و ضرورت سرمایه گذاری باید به دنبال شناسایی و رفع آسیب های سرمایه گذاری و دغدغه بخش خصوصی بود که مهمترین آسیبهای سرمایه‌گذاری عبارتند از:

-عدم ثبات اقتصاد کلان و ناامنی اقتصادی

-ضعف در تامین ثبات مدیریتی

-تزلزل و غیرقابل پیش بینی بودن رویه ها و مقررات

-حمایت و تشویق های ضعیف از بخش خصوصی

-ناکارآمد بودن قوانین و مقررات

-زیرساخت های ضعیف

-عدم تعامل با بازار بین الملل سرمایه

-ضعف و اختلال در جریان انتقال آزاد پول

-جذابیت در کشورهای سرمایه

-عدم شفافیت قوانین مربوط به نحوه حمایت سرمایه گذاری

-نبودن پنجره واحد سرمایه گذاری

-تعداد زیاد تصمیم‌گیران

-بروکراسی و تشریفات زائد اداری

-حمایت های ناکافی حقوقی و قضایی

اولین همایش ملی توسعه سرمایه گذاری در شهر شیراز برگزار شد و در ارزیابی و برآورد اولیه دستاوردهای خوب و قابل توجهی داشت.

 تقریباً همه مسئولین استان و شهر شیراز حمایت خویش را از امر سرمایه‌گذاری اعلام کردند.

شهرداری موفق شد میثاق نامه ای را تهیه و به تایید مسئولین ارشد استان فارس برسانیم.

 بله همگی یک صدا در گفتار خود و به صورت مکتوب میثاق نامه را امضا کردند.

بنابراین فرصت کم نظیر در شیراز به وجود آمده و آن هم مسئولین یک صدا اعلام کردند که حامی سرمایه‌گذار و بخش خصوصی هستند

این یکصدایی و حمایت، مسئولیت شورای اسلامی شهر شیراز و شهردار شیراز را دو صد چندان کرده است.

به طور شاخص و برگزیده تفاهماتی صورت گرفت و اعلام شد که مهمترین آن عبارتند از:

۱-انعقاد و مبادله تفاهم نامه‌هایی فی مابین شهرداری شیراز و برخی شرکت‌های تامین سرمایه- بانک شهر و شرکت‌های دولتی در زمینه های تامین مالی، تهاتر، اجرای تملک- تسویه بدهی‌ها- تامین مصالح مورد نیاز پروژه های عمرانی از قبیل فولاد- سیمان- قیر و از این قبیل- اجرا و ساخت پروژه‌های بزرگ عمرانی و غیره

۲-اعلام بانک شهر مبنی بر اعطای تسهیلات برای مراکز اقامتی و گردشگری از محل صندوق توسعه مالی

۳-تهیه بسته های متعدد سرمایه گذاری با جذابیت خوب و بالا

۴-ایجاد پنجره واحد سرمایه گذاری ترجیحاً به صورت الکترونیکی

۵-پهن نمودن فرش قرمز پیش پای سرمایه‌گذاران

۶-اعلام شیراز به عنوان بهشت سرمایه گذاری ایران

۷-امضای میثاق نامه حمایت از سرمایه‌گذاری در شهر شیراز

۸-اعلام بیانیه پایانی همایش که دربردارنده موضوعات موصوف و پیش گفته است

و اما سخن پایانی

برای محقق و عملیاتی شدن اتفاقات خوب همایش که عمدتاً به‌صورت فهرست مطالب و موضوعات و عناوین گوناگون طی دو روز در برنامه های افتتاح و اختتام و کارگاه ها یا همان پنل های تخصصی بازگو شد نیاز به داشتن راهبرد و برنامه اقتصادی و سرمایه‌گذاری است.

امروز و منبعد توپ در زمین شهرداری شیراز است و همه سمت و سو ها و انگشت های اشاره به سمت شهرداری است.

بنابراین انتظار میرود شهرداری شیراز با حمایت‌های صورت گرفته و بخصوص پشتوانه شورای اسلامی شهر شیراز به مطالبی که گفته شد جامه عمل بپوشاند.

 این یک مطالبه عمومی و مردمی و درخواست مسئولین ذیربط از جمله شورای اسلامی شهر شیراز است.

 به امید آن روز که با الطاف لایزال خداوند سبحان و همت شهردار محترم و سایر مدیران و کارکنان گرانقدر شهرداری شیراز میسر گردد.