کمبود سیمان در استان فارس چند ماهی است در بازار ساخت و ساز هیاهو به پا کرده است آن هم در شرایطی که این استان یکی از قطب های مهم تولید است .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آینه فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان شیراز ، با مصوبه انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و هماهنگی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت سیمان افزایش یافت و افزایش قیمت از ۳۱ فروردین اجرایی شد.

حسنی، معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صمت فارس روزی قبل از اعلام قیمت مصوب با بیان این مطلب که ستاد تنظیم بازار کشور با افزایش قیمت سیمان موافقت کرده است، گفت: صنعت سیمان فارس این وعده را داده که با افزایش قیمت بازار سیمان آرامش خودش را بازیابد.

این مقام مسئول از نظارت بیشتر بر نحوه‌ توزیع سیمان هم گفت و اینکه متخلفان شناسایی شده اند و دست دلال‌ها و واسطه‌ها از بازار کوتاه می‌شود.

دیگر مسئولان استان فارس هم در چند ماه اخیر بار‌ها با تایید تاثیر مخرب کمبود سیمان از راهکار‌ها و وعده‌ها برای حل این مشکل گفتند اما باوجود اعلام قیمت مصوب شده سیمان هنوز مصرف کننده‌ها از کمبود سیمان می‌گویند.

دیگر مصالح ساختمان گران شدند، سیمان نایاب شده!

از دوست معماری که دانش آموخته کارشناسی ارشد معماری است از اوضاع کار پرسیدم، گفت: به دلیل افزایش هزینه کمتر کسی ریسک سرمایه گذاری در عرصه ساخت و ساز را می‌پذیرد و من هم به همین علت بیشتر کار طراحی داخلی انجام می‌دهم .

به گفته این کارشناس ارشد معماری قبلا با در نظر گرفتن تورم ۲۰ تا ۳۰ درصد یک بنا به سرانجام می‌رسید و معمولا با پیش فروش یک واحد می‌شد کل ساختمان را تمام کرد اما حالا هزینه مصالح چنان بالا رفته و در حال افزایش روز افزون است که کسی پژوه‌های بلند مدتی که چند سال طول می‌کشد را نمی‌پذیرد و حتی مردم هم بازسازی بنا را برساخت ترجیح می‌دهند.

او این مطلب را هم عنوان کرد که در این آشفته بازار قیمت مصالح ساختمان، کمبود سیمان کار ساخت و ساز را با مشکل جدی کرده است و در حالی که قیمت مصالح ساختمانی افزایشی چند برابر داشته، سیمان تقریبا نایاب شده است.

کمبود سیمان در استان فارس، حربه ای موفق برای افزایش قیمت

به نظر این فعال عرصه ساخت و ساز در چنین مواقعی با بالا رفتن قیمت دلار، صادرات اولویت تولیدکننده‌ها می‌شود و از طرفی برخی از تولید کنندگان سیمان استان فارس محصول بسیار مرغو بی تولید می‌کنند ترجیح می دهند محصولشان با قیمت بالاتر صادر شود.

از استادعقیل که حدود بیست سال نماکار ساختمان است هم درباره اثر کمبود سیمان برنحوه فعالیتشان پرسیدم، گفت: تاثیر این کمبود روی کار ما این است که کار تعطیل می‌شود، ما بر طبق قراردادی تعیین شده هرجامصالح آماده باشد کار می‌کنیم و سیمان از ضروری‌ترین مصالح ساختمانی است.

بر طیق شنیده‌های استاد عقیل از این طرف و آن طرف صادرات عامل این کمبود است. به نظر او سیمان تولیدی دربرخی نفاط استان فارس مرغوبیت ویژه‌ای دارد و طبیعی است که بازار خوبی برای صادرات داشته باشد و تا زمانی که سیمان به اندازه دربازار توزیع نشود، آرامش به بازار برنمی گردد.

ناصر خرسند مهندس عمران است در عرصه تولید بتون فعالیت دارد و به عنوان یکی از مصرف کنندگان عمده سیمان وضعیت بازار را با وجود اعلام قیمت مصوب سیمان مانند قبل می‌داند.

به گفته این مهندس عمران تا زمانی که سیمان به اندازه توزیع نشود مصرف کنندگان از جمله تولیدکنندگان بتون، با مشکل جدی روبه رو هستند.

او هم این عدم توزیع را ناشی از صادرات برشمرد و گفت: جالب است کارخانه ها در اقدامی هماهنگ تعطیل می‌شوند و علت تعطیلی تعمیرات ذکر می‌شود.

این مهندس ساخت و ساز درخصوص دخالت دلال‌ها در بازار گفت: تولیدکنندگان سیمان مورد نیاز را عرضه نمی‌کنند که دلال‌ها بتوانند در نحوه توزیع و قیمتش اختلال ایجاد کنند و ما مجبوریم سیمان را به هر نحو و هرقیمت بخریم. شرایط به گونه‌ای است که برای مصرف کننده، نبود سیمان دربازار فعلی معضلی بزرگتر از افزایش قیمت است و حتی از دلالان و عاملان فروش سیمان هم به سختی می‌توان سیمان خرید.

او افزایش کرایه ماشین‌های حمل سیمان راهم قابل توجه عنوان کرد و افزود: کمبود سیمان از ابعاد مختلفی هزینه‌ها را بالابرده است.

کمبود سیمان در استان فارس، حربه ای موفق برای افزایش قیمت

کمبود سیمان و فلج شدن صنعت حمل و نقل این عرصه

یکی از فعالان عرصه حمل و نقل سیمان هم از نبود سیمان گفت و اینکه تولیدکنندگان سیمان مورد نیاز را عرضه نمی‌کنند و به همین علت ماشین‌های حمل و نقل کار نمی‌کنند و عملا خوابیده اند.

او درباره افزایش کرایه ماشین‌های حمل و نقل سیمان هم گفت: برای بار زدن سیمان از هر کارخانه، ممکن است راننده‌ها ساعت‌ها معطل شوند در حالی که قبلا تحویل بار سیمان چندان زمان برنبود این طبیعی است کرایه‌های حمل و نقل در این شرایط افزایش یابد.

فعالان عرصه حمل و نقل سیمان نبود سیمان را عاملی برای رکود عنوان کرد و افزود: عملا می‌توان گفت که حمل و نقل سیمان فلج شده و آنچه واضح است تا زمانی که کارخانه‌ها نیاز بازار را تامین نکنند همین حکایت را داریم.

او اولویت کارخانه‌ها بر صادرات را دلیل اصلی کمبود در بازار ذکر کرد و گفت: این طبیعی است که با توجه به قیمت دلار اولویت کارخانه دار صادرات باشد و تا زمانی که تامین نیاز داخلی اولویت نمی‌شود نمی‌توان از بازار انتظار ثبات داشت.

بازار سیمان مراحل توجیه برای گران‌تر شدن را سپری می‌کند؟

مهندس عمرانی که به عنوان مجری و سرمایه گذار در عرصه ساخت و ساز فعالیت دارد نبود سیمان را مشکلی بزرگتر از قیمت برشمرد و گفت: من نمی‌توانم کارگر را معطل کنم و به نماکار و کاشی کار بگویم باید منتظر سیمان با قیمت مناسب باشیم و ترجیح می‌دهم به هر نحو ممکن سیمان را تهیه کنم هر چند این تورم افسار گسیخته تاثیر منفی در روندکار خواهد داشت.

او علت کمبود سیمان را زمینه چینی برای افزایش قیمتی که حتی از قیمت مصوب شده فعلی بالاتر است عنوان کرد و افزود: می توان گفت سیمان در مقایسه و به تناسب با دیگر مصالح افزایشی نداشته است.

این فعال عرصه ساخت و ساز درباره وضعیت صادرات هم گفت: چون اطلاعی ندارم، نظری نمی‌دهم، ولی به طور حتم کارخانه‌های سیمان هم این حق را دارند با تورم موجود صادرات را برتامین نیاز داخل ترجیح دهند.

این مهندس عمران شرایط موجود را توجیهی برای افزایش بیشتر قیمت حتی بیش از قیمت مصوب برشمرد و با بیان ضرب المثل ” به مرگ گرفته تا به تب راضی بشه ” گفت: سیمان هم روال توجیه و عادی شدن گران شدنش را سپری می‌کند مانند همه کالا‌های دیگری که در بازار ابتدا نایاب می‌شوند و بعد افزایش قیمت می‌یابند تا مصرف کننده قیمت بالا را برنبود کالا ترجیح دهد.

این مهندس مجری ساختمان تولید در شرایط فعلی بسیار دشوار خواند و گفت: نهایت فشار بر تولید کننده باعث تعطیلی می‌شود و نمی‌توان به تولید کننده سیمان گفت باوجود افزایش قیمت چندبرابری هزینه‌های تولید به همین درصدی که گفته می‌شود رضایت دهد.

به گفته او با توجه به اضافه شدن قیمت کرایه به قیمت سیمان، برای مصرف کننده اصلا خرید سیمان از دیگر استان‌ها توجیه اقتصادی ندارد و نمی‌توان از این طریق مشکل را حل کرد و در هرصورت سردرگمی ناشی از کمبود سیمان برای مصرف کننده کلافه کننده است و مشکل امروز آشفته بازار سیمان از آنجا ناشی می‌شود که مسئولان ما مدیر نیستند و مدیران ما مسئول نیستند.

کمبود سیمان در استان فارس، حربه ای موفق برای افزایش قیمت

صادرات علت کمبود نیست!

محمد دانش نیا معاون توسعه تجارت خارجی صمت فارس صادرات سیمان استان فارس را تایید کرد و گفت: آمار‌ها گویای این مطلب است که میزان صادرات سیمان در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ تغییر ملموسی نداشته است و هنوز آمار‌های لازم برای ارائه صادرات در سال ۱۴۰۰ نداریم.

به گفته این مقام مسئول اگر صادرات عامل کمبود بود باید درسال ۹۸ و حتی ماه‌های آغازین سال ۹۹ هم این کمبود اتفاق می‌افتاد.

دانش نیا درباره اهمیت صادرات گفت: باید به این نکته توجه کرد که تولید کننده، بازار خارجی را به سادگی به دست نمی‌آورد و سال‌ها برای شناخته شدن خود و کسب اعتبار زحمت می‌کشد پس منطقی نیست چنین بازاری را به سادگی از دست بدهد.

او درباره نقش صادرات در کمبود سیمان داخلی افزود: ما باید این نکته را درن نظر بگیریم که بازار‌های خارجی ظرفیتی تعیین شده دارد و آن ظرفیت را صادر کننده تعیین نمی‌کند.

به گفته معاون توسعه تجارت خارجی صمت فارس باید این مطلب راهم در نظر گرفت رکود افتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت و شیوع کرونا در اقتصاد کشور‌هایی که مقصد صادرات هستند هم تاثیر منفی داشته و نمی‌توان در چنین بازاری انتظار تقاضا و عرضه بیشتر‌ی داشته باشیم.

به نظر دانش نیا معاون توسعه تجارت خارجی صمت فارس صادرات سیمان باید علت کمبود سیمان را در جای دیگر جستجو کرد.

دلیل هرچه هست، سیمان موجود نیست

صادرات، دلال‌ها، تقاضای افزایش قیمت و یا هر دلیل دیگری آنچه واضح است سیمان به اندازه کافی دربازار موجود نیست و این کمبود می‌تواند تاثیر مخربی از ابعاد مختلف داشته باشد آن هم در شرایطی که استان فارس با داشتن ۸ کارخانه سیمان سیاه و ۲ کارخانه سیمان سفید ظرفیت بالایی در تولید سیمان دارد.

حالا باید منتظر شد ودید ثبات در چه شرایطی و با چه عنوانی به بازار سیمان باز می‌گردد.

گزارش از راضیه جوینده

انتهای پیام/