مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس از واگذاری ۹۵ درصد از اراضی شهرک صنعتی استهبان در قالب ۵۰ قرارداد سرمایه گذاری به متقاضیان، از برنامه این شرکت برای اجرای طرح توسعه این شهرک صنعتی خبر داد.

احد فتوحی در جلسه بررسی و رفع مشکلات شهرک صنعتی استهبان گفت: در دوسال گذشته شاهد جهش در جذب سرمایه گذار در شهرک صنعتی استهبان بودیم و ۶۵ درصد از اراضی صنعتی در این دوسال واگذار شد و در حال حاضر به علت نبود اراضی قابل واگذاری پاسخگوی حجم زیادی از متقاضیان نیستیم.

او با بیان اینکه طرح توسعه شهرک صنعتی در اراضی افزون بر ۷۰ هکتار در حال پیگیری است، افزود: در این طرح توسعه، رویکرد ما توجه به صنایع مرتبط با بسته بندی و فرآوری انجیر به عنوان مزیت اصلی و مهم این شهرستان است و ایجاد زون تخصصی برای استقرار صنایع انجیر در جانمایی طرح توسعه در دستور کار قرارخواهد گرفت.

فتوحی با اشاره به برنامه این شرکت برای ایجاد خوشه انجیر، گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در شهرستان استهبان و مطرح بودن به عنوان بزرگترین تولید کننده انجیر دیم کشور، شرکت شهرک‌های صنعتی فارس از تمامی ظرفیت‌ها برای ایجاد و شکل گیری این خوشه این خوشه استفاده و حمایت‌های خود را انجام خواهد داد.

او، هدف از ایجاد خوشه انجیر استهبان را بسترسازی برای هم‌افزایی و کارگروهی برای ارتقای توان واحد‌های تولیدی و صنعتی و حضور در بازار‌های داخلی و خارجی، ارتقای کیفی و کمی تولیدات، ایجاد برند مشترک و ارزش ‌افزوده بیشتر بیان کرد و گفت: کار مطالعاتی و امکان سنجی این خوشه انجام و به عنوان اولویت به سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ارسال می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای ایجاد ناحیه جدید صنعتی در بخش رونیز گفت: با توجه به ارزیابی اولیه اراضی پیشنهادی جهت طی مراحل اداری و اخذ مجوز‌ها برای ایجاد ناحیه در دهستان خیر در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس در ادامه با اشاره به آمادگی این شرکت برای راه اندازی نواحی جدید صنعتی در شهر‌های رونیز و ایج نیز گفت: در این زمینه به محض معرفی اراضی مستعد، مراحل اجرایی این نواحی صنعتی نیز در دستور کار قرارمی گیرد.

در این جلسه فرماندار شهرستان استهبان نیز راه اندازی خوشه انجیر را بعنوان یکی از مصوبات سند پیشران توسعه استان و شهرستان و نیز مصوبه سفر استاندار فارس، خواستارشد و گفت: با توجه به تولید سالانه افزون بر ۱۶ هزارتن انجیر در این شهرستان و عنوان نخست استهبان در تولید این محصول و نیز وجود بزرگترین انجیرستان دیم جهان در استهبان ایجاد و راه اندازی این خوشه ضروری است.

احمد رضا کمالی سروستانی گفت: محصول انجیر استهبان در سبد صادرات غیر نفتی استان و کشور جایگاه بالایی دارد و تقویت و توانمندسازی بخش صادرات از مهمترین اولویت‌ها است.

فرماندار شهرستان استهبان در ادامه با اشاره به وجود متقاضیان جهت ایجاد واحد‌های مختلف تولیدی و صنعتی بویژه در محصولات انجیر و زعفران و انار به عنوان مزیت مهم این شهرستان بر تسریع در اجرای طرح توسعه شهرک صنعتی استهبان و نیز راه اندازی نواحی جدید صنعتی در شهر‌های ایج و رونیز و نیز دهستان خیر تاکید کرد.

او بر همکاری دستگاه‌های اجرایی شهرستان به منظور اجرای طرح توسعه شهرک صنعتی استهبان و نیز ایجاد نواحی صنعتی تاکید کرد و گفت: ایجاد زیرساخت‌های صنعتی برای جذب سرمایه‌گذار ضرورتی مهم و گامی اساسی در مسیر توسعه صنعتی و رونق تولید به شمار می‌رود و در این باره اهتمام ویژه‌ای در شهرستان وجود دارد.

بر اساس این گزارش، مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس همچنین در بازدید از شهرک صنعتی استهبان از ۴ واحد صنعتی مستقر در این شهرک صنعتی بازدید و به بررسی مشکلات این واحد‌های تولیدی پرداخت.

فتوحی در این بازدید با اشاره به اجرای طرح تکمیل شبکه روشنایی با اعتبار ۳ میلیارد ریال گفت: طرح‌های تکمیل شبکه داخلی مخابرات و نیز تصفیه خانه فاضلاب این شهرک صنعتی نیز در راستای توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها اجرایی خواهد شد.