رئیس شورای شهر شیراز گفت: در کمیسیون‌های عمران، هوشمندسازی و محرومیت‌زدایی هیچ یک از مصوبات اجرایی نشده است.

مهدی طاهری در نشست خبری با موضوع عملکرد یک ساله شورای شهر شیراز با بیان اینکه از کل مصوبات شورای شهر ۶۶ درصد از مصوبات اجرا نشده یا در حال اجراست، گفت: ۶۳ درصد از ۶۶ درصد اصلا اجرایی نشده است و فقط یک سوم مصوبات اجرا شده است.

او با بیان اینکه بیشترین میزان مصوبات اجرا شده مربوط به کمیسیون حمل و نقل بوده است، گفت: در کمیسیون‌های عمران، هوشمندسازی و محرومیت‌زدایی هیچ یک از مصوبات اجرایی نشده است.

طاهری در ادامه به اهم مصوبات فرهنگی شورا اشاره کرد و افزود: ساخت سریال احمدبن‌موسی در این دوره از شورا به مراحل انتهایی رسیده و امید است به زودی آغاز شود همچنین تصویب و اختصاص قطعه‌ای مناسب برای احداث باغ مزار مشاهیر نیز مورد توجه قرار گرفت.

رئیس شورای شهر شیراز از ایجاد پارک موضوعی المان‌های شهری خبر داد و عنوان کرد: طراحی المان مزین به نام امام حسین (ع) در میدان اصلی شیراز از دیگر مصوبات بوده که شهرداری با طراحی یک مسابقه ملی این را انجام می‌دهد.

طراحی و راه‌اندازی سامانه جامع موزه‌های شهر شیراز از دیگر مصوبات حوزه فرهنگی که طاهری در صحبت‌هایش به آن اشاره و گزارشی نیز از فعالیت‌های کمیسیون هوشمندسازی ارائه کرد.

پروژه مرکز داده دیتاسنتر، مدیریت متمرکز اسناد شهرداری شیراز و سند راهبردی فناوری اطلاعات از اهم مصوبات این کمیسیون بوده که رئیس شورای شهر شیراز به آن اشاره کرد و گفت: این مصوباتی است که باید شهرداری انجام دهد، اما هنوز اجرا نشده یا به دست شورا نرسیده است.

او در بخش دیگر این جلسه در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره هتل آسمان افزود: رئیس آتش نشانی شیراز یک دستور مفصل را تهیه کرده تا روی مطالعات سازه کارگروهی از شهرداری، نظام مهندسی و دیگر مجموعه‌ها مشخص شود که باید ظرف ۲ تا ۳ ماه آینده یک گزارش دقیق ذکر کنند.

طاهری با بیان اینکه مسئله این هتل خیلی روشن باید از منظر شهری بررسی شود و بعد مسائل حقوقی و کم و زیاد شدن طبقات این هتل مورد بررسی قرار می‌گیرد، تاکید کرد: اکنون بحث سازه و ایمنی آن مطرح است که بعد از نهایی شدن مطالعات اطلاع‌رسانی می‌شود.

گلایه رئیس شورای شهر شیراز از اجرایی نشدن مصوبات ۳ کمسیون

وی با بیان اینکه کلانشهر شیراز دو سند جامع ترافیک و شهرسازی دارد که هر دو در حال بازنگری است، عنوان کرد: طرح جامع ترافیک و حمل و نقل باید در چندسال گذشته مورد بازنگری قرار می‌گرفت، چون با سند یک دهه قبل نمی‌توان امروز را اداره کرد و
سند دیگر مربوط شهرسازی است؛ اما آیا با این سند‌ها شیراز در حد و جایگاه مطلوب قرار می‌گیرد و اینکه دو سند با هم ارتباط ندارند؟ که مسلم است با هم ارتباط تنگاتنگ دارد.

طاهری تصریح کرد: این اشکال است که دو سند جدا از یکدیگر باشند، یک مدیریت به صورت واحد باید تعریف شود.

رئیس شورای شهر شیراز افزود: از کل مصوبات ۴۰ درصد اجرایی نشده و تنها ابزار شورا تذکر و سوال است؛ از نظر قانونی دسترسی به مدیران شهرداری نداریم و نمی‌توانیم عملکرد آن‌ها را زیرسوال ببریم و این امر به دلیل این است که چهارچوب‌های در اختیار شورا ضعیف است.

او درباره رای دیوان عالی درباره شهرداری شیراز نیز گفت: مستقیم پیش معاون وزیر رفتم و سوال روشن کردم که تکلیف رای دیوان چیست؛ صراحتا گفتند که شهردار شیراز مشمول رای صادر شده از دیوان نیست و هیچ ارتباطی با این امر ندارد.

طاهری درباره لزوم شفافیت در شورای شهر عنوان کرد: شورا یک سایت جدید طراحی می‌کند که قابلیت‌های زیادی دارد و شفافیت در آن بیش از گذشته مطرح می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که چه نمره‌ای به شهرداری داده می‌شود، گفت: نمره به عملکرد مدیریت شهری از دیدگاه من متوسط است.

رئیس شورای شهر شیراز درباره مسئله ورود نیرو‌ها به شورا و ساماندهی آن‌ها گفت: طرح تحقیق و تفحص برای ورود نیرو‌ها به شهرداری تهیه شده و اکنون در حال اجرا است که از سال ۸۵ تا پایان ۱۴۰۰ را مشمول می‌شود؛ طبق قانون این اطلاعات باید محرمانه بماند و وقتی تایید نهایی شد اطلاع‌رسانی می‌شود و این بررسی مشمول دوره شورای ششم نیز خواهد بود؛ افرادی که حتی با تلفن سمت و مسئولیت گرفتند نیز بررسی و مطابق قانون با این افراد رفتار خواهد شد.

طاهری در ادامه درباره اعتراض به عوارض شهرداری شیراز گفت: از دغدغه و توجه همه مسئولان سپاسگزاریم، اما شورای شهر یک اداره و سازمان دولتی نیست، یک سازمان بزرگ مردمی است که مردم در قالب مردم سالاری دینی نمایندگان خود را انتخاب کردند لذا اگر این انتخاب متناسب با ذائقه عده‌ای نیست عذرخواهی کرده و اعلام می‌کنم شورا براساس قانون در قالب مدیریت شهری دیدگاه‌ها و تصمیمات خود را دنبال می‌کند و اگر بنا باشد با تحکم با این نهاد مردمی برخورد شود و اجازه تصمیم به آن داده نشود، پاسخ صریح و روشن این است که کل شورا را تعطیل کنید.