گرده افشانی انجیر در شهرستان استهبان آغاز شد.

مهدی اعیان منش مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان از توابع استان فارس با اشاره به آغاز گرده افشانی انجیر در استهبان قطب تولید انجیر دیم کشور و دنیا، گفت: امسال به رغم سرمازدگی، خشکسالی و بارش های کم، انجیرها از کیفیت مناسبی برخوردار است.

او گفت: با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی در شهر ایج با بیش از ۵۰۰ هکتار سطح کشت انجیر تولید می شود  و تنها ۱۵۰ هکتار بَر انجیر در مناطق دیگر استهبان وجود دارد.

اعیان منش گفت: باغداران در انتخاب بَر انجیر مناسب دقت کنند و با شکافتن میوه بَر انجیر از میزان گرده مناسب و تعداد زنبورها  نیز آگاه شوند، دقت کنند با لمس کردن ، بر انجیر، خنک و زرد رنگ و یا زیاد رسیده هم نباشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان گفت: بَر انجیر مناسب سبز رنگ است و میزان گرده و تعداد زنبور مناسبی دارد که باغداران می توانند با کارشناسان جهاد کشاورزی هم مشورت کنند.

او گفت: انواع بر انجیرهای تولیدی در استهبان، پوزدمبالی و دانه سفید ،تومسجدی ،جوهری ،سیبی ،خاکستانی  است و انواع بر انجیر کوهی نیز بدلیل کمبود بر و نیاز شهرستان از شهرهای شیراز، کارزون و داراب وارد استهبان می شوند.

اعیان منش سطح زیر کشت بر انجیر را ۶۵۰ هکتار در شهرستان استهبان برشمرد و گفت: تولید بَر انجیر امسال یک هزار و ۱۲۲ تن  برآورد شده و ۷۰ درصد نیاز شهرستان را برآورده می کند  در حالی که ۶۰۰ تن کمبود تولید بر انجیر در استهبان داریم از شهرها و استان های همجوار نیز  تامین می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان گفت: ارقام مختلف بَر انجیر  از سوی مرکز تحقیقات تخصصی انجیر استهبان در حال بررسی و تحقیق است تا بهترین ارقام را به باغداران معرفی کند.

او گفت: از آن جایی که میزان تولید و کیفیت مناسب  بَر انجیر تولیدی بر روی کیفیت و کمیت انجیر تولیدی در استهبان اثر  گذار است و ارتباط مستقیمی دارد که ایجاد باغات بر انجیر با کیفیت از مهمترین ضروریات انجیرستان ها است که باید مورد توجه باغداران قرا رگیرد.

اعیان منش گفت: بعضی از گونه های انجیراز جمله انجیر استهبان  احتیاج به گرده افشانی دارند و اگر گرده افشانی انجیر انجام نشود میوه انجیر بارور نشده و شروع به ریزش می کنند.

این نوع انجیر را با گونه ای به نام بَر انجیر گرده افشانی می کنند.