شیراز- رئیس شبکه لرزه نگاری فارس گفت: کمبود ایستگاه‌های لرزه نگاری در استان باعث شده است که عمدتاً زلزله‌هایی که بزرگی آنها بالاتر از ۳ باشند، در ۳ ایستگاه دریافت شودوقابل مکان یابی باشند.

حسین فهیمی با اشاره به اینکه برخی از زلزله‌های آبان ماه و آذر امسال و تعدادی از زلزله‌های مهر ماه ۱۳۹۸« شهرپیر»، در مرکز لرزه نگاری کشوری ثبت نشده، اظهار کرد: برای ثبت و اندازه گیری بزرگی و مکان دقیق یک زلزله لازم است که حداقل سه ایستگاه لرزه نگاری آن را ثبت کند.

او با بیان اینکه شب گذشته از ساعت ۳ و ۵۱ دقیقه تا بعد از پنج صبح تعداد هفت لرزش تنها در ایستگاه مزایجان دریافت شده است، ابراز کرد: این لرزش‌ها در عمق کم (کمتر از ۱۰ کیلومتر) به مرکزیت شهرپیر و با بزرگی کم رخ داد و لرزش آن به اندازه‌ای نیست که حداقل سه ایستگاه لرزه نگاری آن را دریافت کند.

فهیمی عنوان کرد: شهر پیر از توابع شهرستان زرین دشت استان فارس در عرض جغرافیایی ۲۸.۳۲ درجه و طول جغرافیایی ۵۴.۳۲ درجه قرار دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: براساس داده‌های موجود در بانک اطلاعات لرزه‌ای مرکز لرزه نگاری کشوری، از ابتدای سال ۱۳۸۵ تا امروز در شعاع ۲۰ کیلومتری شهر پیر، حدود ۳۸ زمین لرزه ثبت شده است.

رئیس شبکه زلزله نگاری استان فارس بزرگترین زلزله در تاریخ ۲۲ آبان ماه سال ۱۴۰۰ با بزرگی ۴.۵ در عمق ۵ کیلومتری و فاصله حدودی ۱۹ کیلومتری از شهر پیر رخ دانست و گفت: در تاریخ ۲۶ خرداد ۹۳ نیز زلزله‌ای به بزرگی ۴.۱ در عمق ۹ کیلومتری و فاصله حدودی ۵ کیلومتری از شهر پیر رخ داده است.

او افزود: بزرگی بقیه زمین لرزه‌ها کمتر از ۳.۵ بوده است که حدود ۴۰ درصد از زمین لرزه‌های این منطقه در اعماق کمتر از ۱۰ کیلومتری به وقوع پیوسته اند.

کمبود ایستگاه های لرزه نگاری در فارس/ مسئولان همکاری کنند

وی نزدیکترین ایستگاه‌ها به شهر پیر، مرکز بخش ایزدخواست شهرستان زرین دشت، را ایستگاه مزایجان (با فاصله ۴۰ کیلومتری)، ایستگاه جهرم (با فاصله ۷۵ کیلومتری) و ایستگاه لامرد (با فاصله ۱۶۰ کیلومتری) اعلام کرد.

این مسئول در شبکه زلزله نگاری فارس متذکر شد: لرزش‌های مورخ ۲۹ آذر شهر پیر، به دلیل کوچک بودن بزرگی شأن (بزرگی کوچک‌تر از ۳) تنها در ایستگاه مزایجان دریافت شده اند، بنابراین امکان مکان یابی و تعیین بزرگی دقیق آنها وجود ندارد.

فهیمی اضافه کرد: از طرفی مردم شهر پیر به دلیل نزدیک بودن به کانون زلزله، این زمین لرزه‌ها را احساس کرده اند. در حالی که مردم شهر حاجی آباد، که در همسایگی آنها قرار دارند، این لرزش‌ها را احساس نکرده اند. این موضوع نشان دهنده کوچک بودن بزرگی زمین لرزه ولی نزدیک بودن آن به شهر پیر می‌باشد.

رئیس شبکه زلزله نگاری فارس یادآور شد: در حال حاضر در استان پهناور و لرزه خیز فارس تنها ۵ ایستگاه لرزه نگاری داریم که ایستگاه مزایجان شهرستان زرین دشت به عنوان پنجمین ایستگاه لرزه نگاری در استان فارس از تاریخ ۰۲/‏۰۴/‏۱۳۹۹‬ شروع به فعالیت کرده است.

او گفت: در این ایستگاه از سنسور Trillium 120 ثانیه و دیجیتایزر Taurus استفاده می‌شود.

فهیمی با اذعان بر اینکه کمبود ایستگاه‌های لرزه نگاری در استان فارس، باعث شده است که عمدتاً زلزله‌هایی که بزرگی آنها بالاتر از ۳ باشند، در ۳ ایستگاه دریافت شده و قابل مکان یابی باشند، تصریح کرد: این موضوع بارها به مسئولین مربوطه گزارش شده است اما به نظر می‌رسد گسترش ایستگاه‌های استان نیازمند همکاری و پشتیبانی بیش از پیش استانداری فارس است.