حق آبه استان فارس از سد تنگ سرخ از ۷۲ به ۵۶ میلیون متر مکعب کاهش یافت.

معاون عمرانی استاندار این استان در برنامه زنده بدون تعارف که شب گذشته از شبکه استانی دنا پخش شد، گفت: با توجه به تغییر اقلیم و خشک سالی‌های اخیر باید به فکر جمع آوری روان آب‌ها باشیم که این کار با ساخت سد امکان پذیر خواهد بود.
حاجی زاده با بیان اینکه سد کوثر آب شرب چند شهر کشور را در خشکسالی های اخیر تامین کرد گفت: اگر سد کوثر نبود در سالهای اخیر باید برخی از این شهرها را با توزیع آب معدنی تامین می کردیم.

وی با بیان اینکه ساخت سد سیلاب‌ها را کنترل و در رفع مشکلات زیست محیطی تاثیر گذار خواهد بود، ادامه داد: اگر سدی در بالا دست رودخانه بشار وجود داشت به طور حتم از ایجاد خسارت سیلاب‌ها و تغییر بستر این رودخانه جلوگیری می‌شد.
معاون عمرانی استاندار با بیان اینکه عمق برخی از چاه‌های تامین آب شرب شهر یاسوج به حدود ۴۰ متر رسیده است، ادامه داد: به علت کم بارشی دبی آب در رودخانه بشار کاهش یافته است این بدین معنی است که ساخت سد بر روی این رودخانه ضروری است .
حاجی زاده به دستور وزارت نیرو مبنی بر ممنوع بودن کشت شالیزار در سال جاری در استان اشاره کرد و افزود: امسال به علت اینکه سیلاب‌ها و روان آب‌ها کنترل نشد بسیاری از کشاورزان نتوانستند در اراضی کنار این رودخانه کشت کنند.


وی با بیان اینکه مطالعات اولیه سد تنگ سرخ در دهه ۸۰ انجام شد افزود: کلنگ زنی این سد در سال ۹۰ صورت گرفت و در چند ماهه اخیر پیشرفت کاری این سد به ۳۸ درصد رسیده است.
معاون عمرانی استاندار با بیان اینکه در سد تنگ سرخ حق آبه زیست محیطی ۳۵ میلیون مترمکعبی دیده شده است، افزود: نمی توان بدون در نظر گرفتن حق آبه زیست محیطی سدی را احداث کرد.
حاجی زاده در پاسخ به این سوال که نبود آب در رودخانه بشار علت تعطیلی پتروشیمی سقاوه بود، افزود: اگر سدی در بالا دست این پتروشیمی وجود داشت نیاز صنعت نیز برطرف می‌شد.

همچنین فرهادی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد دومین حوزه بارشی کشور با ۱۱ میلیارد مترمکعب است، گفت: با کسر تبخیر از این مقدار تنها ۸.۵ میلیارد مترمکعب روان آب در استان وجود دارد که به جز سد کوثر و سد شاه قاسم هیچ منبع دیگر تامین کننده آب نداریم و همین عامل باعث شده با تنش آبی مواجه شویم.
وی با بیان اینکه ۵۵۰ میلی متر بارش سال زراعی این استان در سال گذشته بود، گفت: میانگین بارش این استان نسبت به بلند مدت ۶۶۰ میلی متر بود که حدود ۲۲ درصد کاهش داشته داست و همین مورد باعث خشک سالی ۵۰ درصدی مناطق استان، ۹۰ درصدی رودخانه‌ها و ۱۰۰ درصدی چشمه‌ها شده است.

وی با بیان اینکه چشمه گردوکنگک و خرم ناز در پایین دست این سد قرار دارد، گفت: با رها سازی حق آبه محیط زیستی و ورود آب این چشمه‌ها مشکل زیست محیطی در رودخانه بشار نخواهیم داشت.
فرهادی با بیان اینکه در بخش نامه جدید وزارت نیرو هیچ تغییری در حق آبه محیط زیستی وجود نداشته است، افزود: تنها حق آبه استان فارس از ۷۲ میلیون مترمکعب به ۵۶ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است.
همچنین آذربو فعال فرهنگی و زیست محیطی به عنوان یکی از منتقدان احداث این سد در تماس تلفنی در پاسخ به سوال مجری این برنامه مبنی بر اینکه آیا مخالف سد سازی در استان هستید، گفت: من با اصل سد سازی مخالف نیستم.
آذربو با بیان اینکه در طرح پتروشیمی سقاوه باید ۱۵ میلیون متر مکعب آب از رودخانه بشار به این طرح منتقل شود، گفت: نتایج کارشناسی نشان داد که دبی آب رودخانه بشار پایین آمده و به همین علت این طرح تعطیل شد.