این پیمانه تیتر‌هایی همچون روند معاملات بورس در هفته پایانی اردیبهشت ماه، افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی، قیمت نفت خام کاهش یافت، افزایش قیمت دلار در هفته‌ای که گذشت، کاهش حباب سکه به ۱۰۰ هزار تومان امری کم سابقه است، درباره رمزارز‌ها نباید شتابزده عمل کرد و تهدید اصلی برای ۱۴ تریلیون دلار دارایی‌های نفت و گاز را در بر دارد.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون روند معاملات بورس در هفته پایانی اردیبهشت ماه، افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی، قیمت نفت خام کاهش یافت، افزایش قیمت دلار در هفته‌ای که گذشت، کاهش حباب سکه به ۱۰۰ هزار تومان امری کم سابقه است، درباره رمزارز‌ها نباید شتابزده عمل کرد و تهدید اصلی برای ۱۴ تریلیون دلار دارایی‌های نفت و گاز را در بر دارد.

 

وزیر اقتصاد: یک ریال هم از بانک مرکزی استقراض نشد؛ از مردم قرض گرفتیم

دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه همایش اقتصاد هوشمند در جمع خبرنگاران در مورد استقراض دولت از بانک مرکزی اظهار داشت: سال ٩٩ از نظر تامین مالی بحرانی ترین و موفق ترین سال بوده و از بودجه ۵٧١ هزار میلیارد تومانی فقط ١٢ هزار و ۶٠٠ میلیارد تومان را از  طریق فروش نفت تامین کردیم. وزیر اقتصاد با بیان اینکه بدون یک ریال استقراض از بانک مرکزی توانستیم بودجه سال ٩٩ را تامین کنیم، گفت: به جای اینکه از بانک مرکزی قرض بگیریم اوراق فروختیم و از مردم برای تامین مالی استقراض کردیم. همچنین در بخش مالیات در سال گذشته تحقق ١٠٧درصدی داشتیم. وزیر اقتصاد با بیان اینکه با این اقدامات دیگر نیازی به استقراض از بانک مرکزی نداشتیم، گفت: هر چند هیچ استقراضی از بانک مرکزی نشده، بدهی دولت به بانک مرکزی افزایش یافته که آن هم در چارچوب چرخه چهار جانبه و تهاتر بدهی دولت به شرکت‌ها بوده است. دژپسند ادامه داد: من در چهار سال اول دولت در سازمان برنامه مشغول به کار بودم. در آن دوره هم هیچ استقراضی از بانک مرکزی انجام نشد. وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه استقراض از بانک مرکزی را پدیده شوم می دانیم گفت: استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول منشأ بسیاری از گرفتاری هاست.

چاپ ۸۰ هزار میلیارد تومان اسکناس بدون پشتوانه تکذیب شد

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد که خبر منتشره به نقل از دکتر همتی، رییس کل بانک مرکزی، مبنی بر «چاپ ۸۰ هزار میلیارد تومان» اسکناس «بدون پشتوانه» صحت ندارد و تکذیب می‌شود. براساس این گزارش صبح دیروز جلسه‌ای با حضور تعدادی از فعالان حوزه بازار سرمایه در بانک مرکزی برگزار شد که برداشت سوء از بخشی از سخنرانی دکتر همتی، شائبه چاپ پول بدون پشتوانه را در فضای رسانه‌ای ایجاد کرد که روابط عمومی بانک مرکزی این موضوع را تکذیب کرده است.

روند معاملات بورس در هفته پایانی اردیبهشت ماه

معاملات بورس در آخرین هفته اردیبهشت ماه بدون توجه به واریز نقدینگی از بانک مرکزی به صندوق تثبیت بازار سرمایه به روند نزولی خود ادامه داد و این اقدام هم نتوانست خوش‌بینی چندانی را بین سهامداران برای سرمایه‌گذاری دوباره در این بازار ایجاد کند.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه، ۲۹ اردیبهشت ‌ماه) با ۲۹ هزار واحد کاهش به عدد یک میلیون و ۱۵۴ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته قبل آن حدود ۲.۵ درصد افت داشت. شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۴۱۷ هزار و ۸۶۸ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۳۹۶ هزار و ۹۸۱ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۷۱ هزار و ۱۸۷ واحد به عدد ۲۵۷ هزار و ۱۱ واحد رسید. در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای ملی صنایع مس ایران (فملی)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، ایران خودرو (خودرو)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و سایپا (خساپا) در گروه نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. در هفته‌ای که گذشت استخراج کانه‌های فلزی، بیمه و بازنشستگی، هتل و رستوران و شیمیایی فروشی جزو صنایع مثبت بازار بودند.

افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی

دیروز قیمت طلا در بازارهای جهانی افزایش یافت و به بیشترین قیمت چهار ماه گذشته رسید. براساس گزارش رویترز سرمایه‌گذاران در حال ارزیابی پیش‌نویس نشست فدرال رزرو آمریکا در ماه آوریل هستند که بر میزان خرید آنها تأثیرگذار است. از سوی دیگر شاخص دلار به کمترین میزان سه ماه گذشته رسیده و به این دلیل جذابیت  طلا را برای سرمایه گذاران بیشتر کرده است. زمانی که ارزش دلار پایین می آید، طلا برای خریداران با دیگر ارزها ارزانتر تمام می شود و با ترغیب سرمایه گذاران به سمت خرید این فلز گرانبها، قیمت در بازار بالا می رود.

بر اساس این گزارش، دیروز هر اونس طلا با ۸.۲ دلار افزایش نسبت به روز قبل به قیمت ۱۸۷۷ دلار و ۵۰ سنت معامله شد. قیمت فلز زرد در کمترین زمان ۱۸۶۴ دلار و ۶۰ سنت و در بیشترین زمان ۱۸۸۱ دلار و ۵۰ سنت معامله شد. قیمت فلز گرانبها نسبت به یک ماه گذشته ۹۸.۷ دلار و نسبت به یک سال گذشته ۱۲۹ دلار افزایش داشت. فلز گرانبهای پلاتینوم ۱۰ دلار افزایش داشت، اما پلادیوم ۱۳ دلار کاهش را تجربه کرد.

قیمت نفت خام کاهش یافت

فارس: به نقل از رویترز قیمت نفت دیروز برای سومین روز متوالی کاهشی شد، چون دیپلمات‌های مذاکره کننده وین، خبر‌های خوشی از توافق هسته‌ای بین ایران و کشور‌های طرف مقابل دارند که این انتظار را تقویت کرده عرضه نفت ایران در آینده بیشتر می‌شود. قیمت نفت برنت ۸۰ سنت کاهش داشت و بشکه‌ای ۶۵ دلار و ۸۶ سنت معامله شد. نفت وست تگزاس آمریکا هم کاهش ۶۹ سنتی داشت و بشکه‌ای ۶۲ دلار و ۶۷ سنت به فروش رفت. به گزارش رویترز، حسن روحانی رئیس جمهور ایران در سخنرانی تلویزیونی گفته است لغو تحریم‌های نفتی، کشتیرانی، پتروشیمی، بیمه و بانک مرکزی در این مذاکرات توافق شده است. اما در دیگر سو دیپلمات‌های اروپایی اعلام کردند که موفقیت در این مذاکرات چندان تضمینی ندارد و مسائل اصلی هنوز باقی مانده است. مقامات تجاری اعلام کردند؛ پالایشگاه‌های هند و حداقل یک پالایشگاه اروپایی در حال ارزیابی خرید نفت از ایران برای نیمه دوم سال هستند. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که تحریم‌های آمریکا برداشته خواهد شد.

افزایش قیمت دلار در هفته‌ای که گذشت

بررسی روند بازار ارز در هفته گذشته نشان می‌دهد نرخ خرید و فروش دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور در آخرین روز هفته به نرخ ۲۱۸۵۷ تومان از مردم خریداری شده و در مقابل به قیمت ۲۲۲۹۹ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به اولین روز هفته، ۱۶۵۶ تومان گران‌تر شده است؛ بنابراین بهای اسکناس آمریکا در هفته‌ای که گذشت با رشد دو کاناله مواجه شده است.

نرخ انواع سکه در ایستگاه پایانی هفته

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز در بازار تهران با افزایش حدود ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۸۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۸۰۰ تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۸ هزار تومان رسید. قیمت مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۴۱۹ هزار تومان شد.

کاهش حباب سکه به ۱۰۰ هزار تومان امری کم سابقه است

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به دلایل روند کاهشی قیمت طلا و سکه در روزها و هفته‌های اخیر گفت: کاهش حدود ۲۵۰ هزار تومانی قیمت ربع سکه در یک روز و رسیدن حباب سکه تمام بهار آزادی به ۱۰۰ هزار تومان امر کم سابقه‌ایست. /ایرنا

شرط بزرگترین پالایشگر هندی برای خرید نفت ایران

اس کی گوپتا، مدیر فاینانس شرکت ایندین اویل در یک جلسه با تحلیلگران گفت: ما پیش از تحریمها نفت ایران را خریداری می کردیم و اگر تحریمها رفع شوند، درباره خرید نفت ایران در آینده تردیدی ندارم، زیرا مناسب سیستم پالایش هند است بنابراین ما قطعا نفت ایران را خریداری خواهیم کرد.

یک مقام اتحادیه اروپا که مذاکرات برای احیای برجام را هدایت می‌کند، روز چهارشنبه اظهار کرد: مطمئن است توافقی حاصل خواهد شد؛ هر چند دیپلمات‌های اروپایی گفته اند موفقیت تضمین شده نیست، زیرا مسائل بسیار متفاوتی به قوت خود باقی مانده اند. پالایشگاه‌های هندی با انتظار برای رفع تحریم‌های آمریکا، قصد دارند خرید محموله‌های تکی نفت را در نیمه دوم سال کاهش دهند تا فضا برای ازسرگیری واردات نفت ایران فراهم شود. ام کی سورانا، رییس هیات مدیره شرکت دولتی هندوستان پترولیوم اظهار کرد: عرضه نفت از سوی ایران توازن بیشتری در بازار ایجاد می‌کند که به نفع کشور‌های مصرف کننده خواهد بود. وی گفت: اگر تحریم‌ها رفع شوند، شرکت هندوستان پترولیوم خرید نفت از ایران را بررسی خواهد کرد و امیدوار است که ایران همچنان در فروش و حمل نفت تخفیف دهد. سورانا گفت: این امر همواره بر مبنای مذاکرات دو جانبه میان دو طرف بوده است. صادرکنندگان ایرانی در گذشته شرایط پرداخت و شرایط حمل بار بهتری به ما عرضه می‌کردند و انتظار می‌رود که شرایط مذکور همچنان حفظ شوند.

درباره رمزارزها نباید شتابزده عمل کرد

رئیس کل بانک مرکزی در دیدار با فعالان بازار سرمایه با تأکید بر این مهم که درخصوص رمزارزها نباید شتابزه عمل کرد، یادآور شد: تراکنش های حوزه رمزارزها از پیچیدگی‌های خاص خود برخوردار است و تنها با بستن شتابزده درگاه‌های بانکی مشکلات برطرف نمی‌شود. البته در این زمینه دولت کارگروهی را با مسئولیت بانک مرکزی تعیین کرده و جلساتی نیز در این باره برگزار شده است. بانک مرکزی در هر حال هشدارهای لازم را درباره مخاطرات رمزارزها مطرح کرده است و البته در این مسیر تلاش می‌کنیم هرچه سریع‌تر با همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی تصمیماتی بگیریم.

تهدید اصلی برای ۱۴ تریلیون دلار دارایی‌های نفت و گاز

شرکت تحقیقاتی وود مک کنزی اعلام کرد که گذار انرژی دارایی‌های نفت و گاز به ارزش ۱۴ تریلیون دلار را به خطر می اندازد. به گزارش ایسنا، این شرکت تحقیقاتی اعلام کرد در کوتاه مدت آینده برای نفت و گاز خوب به نظر می رسد. تقاضا برای نفت و گاز به سطح پیش از شیوع پاندمی بهبود پیدا خواهد کرد و حتی از آن فراتر می رود و به معادل روزانه ۱۶۰ میلیون بشکه نفت می رسد. به گفته تحلیلگران وود مک کنزی، شرکتهای نفت و گاز همچنان چابکتر می شوند اما امسال قادر خواهند بود با نفت ۶۰ دلار در هر بشکه به همان میزان که هفت سال پیش با نفت ۱۰۰ دلاری درآمد داشتند، جریان نقدینگی تولید کنند. با این حال در بلندمدت اوضاع متفاوت به نظر می رسد و تمامی سناریوهای گذار انرژی شامل کاهش تقاضا برای نفت می شود.

در خوش بینانه ترین سناریو برای نفت و گاز، تقاضای جهانی به کندی و به تدریج کاهش پیدا کرده و به ۹۰ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۵۰ می رسد. این امر سرمایه گذاری در تولید جدید را تشویق کرده و صعود قیمتها به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه تا سال ۲۰۳۰ را به دنبال خواهد داشت. با این حال اگر دنیا تصمیم بگیرد سناریوی گرمایش دو درجه ای را دنبال کند، تقاضا برای نفت ممکن است تا سال ۲۰۵۰ به ۳۵ میلیون بشکه در روز نزول کند و رشد تقاضا تا سال ۲۰۲۵ به پیک می رسد. این به معنای آن خواهد بود که میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۳۰ به ۴۰ دلار می رسد و پس از آن پایین تر می رود.