سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور از شناسایی 123 اینفلوئنسر و بلاگر با گردش مالی 2300 میلیارد تومان خبر داد و گفت: سازمان مالیاتی در حال رسیدگی به پرونده حساب اینفلوئنسرهاست، این مالیات مربوط به سال 1400 است، برای عملکرد سال 1401 اطلاعات به تازگی گرفته شده اما هنوز بررسی نشده است.

مهدی موحدی بکنظر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد مالیات اینفلوئنسرها و بلاگرهای فضای مجازی اظهار داشت: بر اساس یک حکمی از قانون بودجه ۱۴۰۰، سازمان امور مالیاتی موظف شد‌ کاربران رسانه‌های فضای مجازی کاربرمحور که بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده و دارای درآمد تبلیغاتی هستند را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شناسایی کند، در این زمینه ۵۵۰ نفر اینفلوئنسر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شناسایی کردیم که حجم قابل توجهی درآمد به حساب این افراد واریز می‌شد.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: بر اساس اطلاعاتی که از بانک مرکزی گرفتیم، مجموع گردش مالی ۱۲۳ نفر از این اینفلوئنسرها ۲۳۰۰ میلیارد تومان است که بخشی از این وجوه واریزی جنبه درآمد دارد و برخی درآمد نیست، اما سرجمع این ورودی‌ها ۲۳۰۰ میلیارد تومان بوده است.

‌موحدی بکنظر گفت: سازمان امور مالیاتی در حال رسیدگی به پرونده حساب اینفلوئنسرهاست که این مالیات مربوط به ۱۴۰۰ است، برای عملکرد سال ۱۴۰۱ اطلاعات به تازگی گرفته شده و هنوز بررسی نشده است.

وی افزود: هر فردی که دارای درآمد باشد و ما شناسایی کنیم، تا یک حدی که قانون مشخص کرده معاف از مالیات است و بقیه درآمد بر اساس ماده ۱۰۱ قانون مالیات که همه مشاغل از جمله طلافروش، سبزی‌فروش و اینفلوئنسرها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در برمی‌گیرد، باید مالیات بپردازد، فرقی ندارد که این درآمد حاصل از چه فعالیتی باشد.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: بعد از شناسایی بلاگرها، معافیت‌های مالیاتی بر اساس ماده ۱۳۱ شناسایی می‌شود، اما اگر کسانی معافیت شغلی دارند، در عین حال درآمد تبلیغاتی دارند، باید اظهارنامه بدهند که اگر این افراد اظهارنامه نداشته باشند، مشمول جریمه عدم اظهارنامه می‌شوند و اگر کتمان درآمد کرده باشند، مشمول جریمه کتمان می‌شوند.

به گفته موحدی بکنظر؛ تاکنون ۲۵۰ نفر اینفلوئنسر شناسایی شده و پرونده آنها در جریان رسیدگی قرار دارد، اما هیچ‌کدام به مرحله پرداخت مالیات نرسیده، برای برخی از این افراد برگه تشخیص مالیات صادر شده و در مرحله رسیدگی قرار دارد و این مالیات‌ها مربوط به سال ۱۴۰۰ است.