در این مطلب سعی داریم، اطلاعاتی از پرفروش ترین فیلم های سینمایی ایرانی را در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

پرفروش ترین فیلم های سینمایی ایرانی
پرفروش ترین فیلم های سینمایی ایرانی

سینمای ایران شرایط بسیار ویژه‌ای دارد. از سویی فیلم‌هایی که اکران جهانی را تجربه می‌کنند جایی در سالن‌های سینمای ایران ندارند و از سوی دیگر بسیاری از مخاطبان ایرانی رغبت زیادی به تماشای آثار درام نشان نمی‌دهند. از آن‌جایی که فیلم‌های ترسناک و اکشن هم جایگاه ثابتی در سینمای ایران ندارند شاید خیلی هم غیرمنطقی نباشد که تقریبا همه فیلم‌های پرفروش تاریخ سینمای ایران در ژانر کمدی قرار بگیرند. ژانری که نه تنها برای بسیاری از کارگردانان و تهیه‌کنندگان ساده به نظر می‌رسد بلکه تماشاگران و علاقه‌مندان بیشتری هم دارد.

فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران فهرستی از فیلم‌های به نمایش درآمده در سینمای ایران است که توانسته‌اند رکوردهای فروش در گیشه را کسب کنند. در حال حاضر، مطرب (مصطفی کیایی، ۱۳۹۷) با فروش ۳۸٫۵ میلیارد تومانی، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در سال نخست اکران و بدون در نظر گرفتن نرخ تورم است. همچنین اخراجی‌ها ۲ (مسعود ده‌نمکی، ۱۳۸۷) با ۵٫۳ میلیون بیننده، پربیننده‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در سال نخست اکران است.

پرفروش‌ترین فیلم‌ها

مطرب پرفروش ترین فیلم سینمایی ایرانی
مطرب پرفروش ترین فیلم سینمایی ایرانی

در حال حاضر فیلم مطرب به نویسندگی و کارگردانی مصطفی کیایی در صدر جدول قرار دارد. پرویز پرستویی، محسن کیایی، مهران احمدی و الناز شاکردوست از جمله بازیگران این فیلم هستند.

رتبه دوم این جدول، هزارپا با فروش بیش از ۳۸ میلیارد تومانی است. این فیلم به کارگردانی ابوالحسن داوودی و بازیگری رضا عطاران و جواد عزتی، داستانی در دهه شصت را روایت می‌کند. این فیلم پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۳۹۷ شده‌است. رتبه سوم این جدول، فیلم متری شیش و نیم به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی و تهیه کنندگی سید جمال ساداتیان است. پیمان معادی، نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار از جمله بازیگران این فیلم هستند. متری شیش و نیم در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد. این فیلم در نهایت بیش از ۲۷ میلیارد تومان فروش داشت.

تگزاس ۲ دنباله قسمت اول این فیلم به کارگردانی مسعود اطیابی و با ایفای نقش بازیگرانی چون سام درخشانی، مهدی هاشمی و پژمان جمشیدی، با بیش از ۲۵ میلیارد تومان فروش، چهارمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران است.

فیلم رحمان ۱۴۰۰ پس از گذشت حدود یک ماه از نمایش آن در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۳۹۸، به دلیل نمایش نسخهٔ اصلاح‌نشدهٔ فیلم روی پردهٔ نمایش توقیف شد. این فیلم با فروش بیش از ۲۲ میلیارد، اگرچه رتبه دوم جدول را به دست آورد و اکنون نیز در رتبه پنجم جدول است، اما عمدتاً نقدهای منفی دریافت کرد. فیلم ۵۰ کیلو آلبالو نیز در روزهای پایانی اکران خود توقیف شد. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد بود که این فیلم نباید مجوز اکران می‌گرفت.

پرفروش ترین فیلم سینمایی ایرانی بر پایه میزان فروش

  • بیشترین فروش روز نخست: مطرب با ۰٫۷ میلیارد تومان فروش در روز ۱۵ آبان ۱۳۹۸.
  • بیشترین فروش سه روز نخست: مطرب
  • بیشترین فروش روزانه: رحمان ۱۴۰۰ با ۱٫۳۵۰ میلیارد تومان در روز چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۸.
  • بیشترین فروش هفتگی: هزارپا با ۵ میلیارد تومان.
  • سریع‌ترین زمان رسیدن به فروش ۱۰ میلیارد تومانی: هزارپا پس از ۱۶ روز اکران.
  • بیشترین فروش در یک روز غیرتعطیل: هزارپا با فروش ۰٫۶۸۰ میلیارد تومان در روز ۲۷ تیر ۱۳۹۷.
  • بیشترین فروش در یک روز با بلیت‌های نیم‌بها: هزارپا با ۰٫۸۶۵ میلیارد تومان در روز ۱۶ مرداد ۱۳۹۷.
  • بیشترین تعداد فروش‌های بالای یک میلیارد تومان در جمعه‌های متوالی: هزارپا با ۵ روز جمعهٔ متوالی.

پرفروش ترین فیلم سینمایی ایرانی بر پایه تعداد بیننده

فیلم هزار پا با رکورد بیشترین بیننده در یک روز
فیلم هزار پا با رکورد بیشترین بیننده در یک روز

بیشترین بیننده در یک روز: هزارپا با ۱۶۰ هزار نفر در روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷.

بیشترین بیننده در ۴۵ روز نخست اکران: هزارپا با حدود ۳ میلیون نفر.

پربیننده‌ترین فیلم دهه ۱۳۶۰: عقاب‌ها با ۸٫۶ میلیون نفر.

پربیننده‌ترین فیلم دهه ۱۳۷۰: افعی با ۶٫۳ میلیون نفر.

پربیننده‌ترین فیلم دهه ۱۳۸۰: اخراجی‌ها ۲ با ۵٫۳ میلیون نفر.

پربیننده‌ترین فیلم دهه ۱۳۹۰: هزارپا با ۴٫۲ میلیون نفر.[۱۴۰]زهای پایانی اکران خود توقیف شد. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد بود که این فیلم نباید مجوز اکران می‌گرفت.

پرفروش‌ترین فیلم‌ها با درنظرگرفتن تورم

اخراجی‌ها ۲ از پرفروش ترین فیلم های سینمایی ایران
اخراجی‌ها ۲ از پرفروش ترین فیلم های سینمایی ایران

با محاسبه شاخص قیمت مصرف‌کننده که هر سال از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌شود، ده فیلم با بیشترین فروش در سینمای ایران در جدول زیر قرار دارد. اخراجی‌ها ۲ با نویسندگی و کارگردانی مسعود ده‌نمکی با ارزش معادل بیش از ۴۱ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷، پرفروش‌ترین فیلم با درنظرگرفتن تورم محسوب می‌شود. رتبه دوم این فهرست، هزارپا به کارگردانی ابوالحسن داوودی است. این فیلم اگرچه بیش از ۳۸ میلیارد تومان فروش داشت اما نقدهای منفی نیز دریافت کرد. رتبه سوم این جدول نهنگ عنبر ۲: سلکشن رؤیا به کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی سامان مقدم، دنباله فیلم نهنگ عنبر است.

با نگاه به فیلم های پرفروش سینمای ایران می بینیم که اغلب این فیلم ها در ژانرهای کمدی بوده اند. فیلم های کمدی ایرانی فارغ از کیفیت معمولا در سینمای ایران با فروش قابل قبولی رو به رو می شوند و شاید تعدادی از اثار معرفی شده در این لیست از نظر کیفیت ساخت فیلم نقدهای منفی بسیاری را دریافت کرده باشند. البته باید بگوییم که در سینمای ایران ما در طی سال های اخیر فیلم کمدی خوب و استاندارد نیز کم نداشتیم. شما می توانید برای اطلاع از بهترین فیلم های کمدی ایرانی به روی لینک کلیک کنید.

همچنین اطلاعات این مقاله، صرفاً براساس آمارهای رسمی جدول فروش فیلم‌ها در مقیاس کل کشور ایران است که از سال ۱۳۶۴ به‌بعد موجود بوده و از منابعی چون ویکی پدیا و سازمان سینمایی کشور و وبگاه‌هایی که به آمارهای رسمی میزان فروش هر فیلم دسترسی داشته باشند، منتشر می‌شود.