مدیرکل بهزیستی فارس گفت: ۹۰ درصد موارد اقدام به خودکشی کنترل شده است که بانوان بیشترین آمار در بحث خودکشی را به خود اختصاص داده‌اند.

محمدرضا هوشیار در نشست خبری امروز گفت: مهمترین مشکل استان فارس این است که در بحث پیشگیری آسیب‌های اجتماعی به صورت جزیره‌ای عمل می‌شود.

مدیرکل بهزیستی فارس گفت: متأسفانه در حوزه آسیب‌های اجتماعی در استان فارس شاهد موازی کاری هستیم. این درحالیست که دامنه شعاع فعالیت‌های بهزیستی گسترده است و مراجعین این اداره کل در بحث آسیب‌های اجتماعی بحث چند فاکتوری است. در واقع ما یک عامل را ایجاد نکردیم و می‌طلبد تمام نهاد‌ها و سازمان‌ها در این زمینه ما را یاری برسانند.

هوشیار گفت: در بحث پیشگیری و مدیریت آسیب‌های اجتماعی تمام تخصص‌ها و اعتبارات باید یا برنامه‌ریزی تجمیع شود. در واقع تجمیع تمام سازمان‌ها در بحث پیشگیری آسیب‌های اجتماعی ضرورت دارد. اگر این اتفاق رقم بخورد می‌توانیم اقدامات خوبی را در زمینه مدیریت و کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام دهیم.

او گفت: در بحث آسیب‌های اجتماعی همه عوامل فردی، روانی، محیطی یا اجتماعی دخیل می‌شوند تا آسیبی ایجاد شود. شش مرکز در این زمینه فعالیت دارند که ۴مرکز روزانه و ۲ مرکز به صورت شبانه‌روزی فعال هستند.

هوشیار در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حدود ۶۰۴ کودک بی سرپرست و بد سرپرست تحت نظر بهزیستی فارس و ۲۵۱ کودک در مراکز ساماندهی هستند. این کودکان از ۲۱ روز تا یک سال می‌توانند از خدمات مرکز شبانه روزی بهره ببرند و در مراکز روزانه تا ۵ سال خدمت می‌گیرند.

او گفت: افزون بر ۸۰ درصد کودکان اتباع هستند که پارسال ۳۹ هزار ۸۷۱ تماس به ۱۲۳ داشته‌ایم که پس از اختلافات حاد خانوادگی، کودک آزاری، همسرآزاری و خودکشی جزو بالاترین آمار‌های تماس هستند.

این مقام مسئول گفت: سال گذشته ۱۲ هزار مشاوره ژنتیک داشته‌ایم که ۶۰۰ تا از این مشاوره‌ها منتج به آزمایش شد.

هوشیار گفت: جلسات کمیته مناسب‌سازی به صورت فصلی در استانداری برگزار می‌شود که از ابتدای سال دوکمیته در استانداری تشکیل شد که کمیته دوم با حضور استاندار فارس تشکیل شد که این جلسه خروجی و مصوبات ارزشمندی داشت.

او گفت: اگر مصوباتی که در زمینه مناسب‌سازی در خرداد ماه انجام شد نهایی شود، می‌توان گفت گام بزرگی در مناسب‌سازی جامعه هدف برداشته شده است.

هوشیار گفت: مناسب‌سازی که در خیابان‌ها و پیاده‌رو‌ها برعهده شهرداری است و بهزیستی هم در این زمینه مطالبه گر است. البته ارزیابی مناسب سازی دستگاه‌ها در سال ۱۴۰۰ به زودی به پایان می‌رسد.

او گفت: در زمینه مناسب‌سازی در سال ۱۳۹۹ بیشترین همکاری را دانشگاه علوم پزشکی و آبفا شیراز و کمترین همکاری را دانشگاه صنعتی شیراز داشته است.

این مقام مسئول گفت: متأسفانه معابر عمومی در شهر شیراز وضعیت خوبی از نظر مناسب‌سازی ندارند و شهر‌های استان به ویژه شیراز در این زمینه به خوبی کار نکرده‌اند.

هوشیاری گفت: سال گذشته غربال ۱۲۸ هزار کودک برای تنبلی چشم انجام شده است، از این تعداد ۳۵۰۰ کودک دچار اختلال بینایی و ۴۰۰ کودک دچار تنبلی چشم بودند و اگر مراجعه نمی‌کردند نابینا می‌شوند.

او گفت: از ابتدای سال جدید تاکنون یعنی در چهارماه اپل امسال نیز غربال ۵ هزار کودک ۳ تا ۶ ساله انجام شده که تعداد ۲۳۳ کودک مشکوک به اختلالات بینایی هستند.

هوشیار گفت: جمع‌آوری معتادان متجاهر در دستورکار است، ظرفیت مرکز ماده ۱۶، حدود ۴۰۰ نفر است، اما در حال حاضر بیش از هزار نفر معتاد جمع‌آوری شده است.

او با یادآوری اینکه ماده ۱۵ معتادان خود معرف هستند، گفت: متأسفانه به دلیل کمبود مکان مجبور شدیم ۱۴ مرکز اقامتی ماده ۱۵ را به معتادانی که باید در مرکز ماده ۱۶ پذیرش شوند اختصاص دهیم. این در حالیست که نوع درمان در این مراکز هم متفاوت است. البته مرکز ماده ۱۶ سپاه فجر با ظرفیت ۶۰۰ نفر آماده افتتاح است که با افتتاح این مرکز قطعا شرایط بهتری برای پذیرش معتادان داریم.

او گفت: نیاز به راه‌اندازی مراکز اعصاب و روان داریم و افراد متقاضی می‌توانند برای دریافت مجوز به این اداره کل مراجعه کنند.

مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه ۹۰ درصد موارد اقدام به خودکشی کنترل شده است، گفت: بانوان بیشترین آمار در بحث خودکشی را به خود اختصاص داده‌اند و افراد در سنین ۱۹ تا ۲۶ سال بیشترین آمار را داشته‌اند. آمار مربوط به خودکشی بالای ۴۵ سال و زیر ۱۸ سال نیز در حال افزایش است.

او به تشکیل یک موسسه دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: درصدد هستیم موسسه دانش بنیان از جامعه هدف راه‌اندازی کنیم. یک بانک اطلاعاتی از جامعه هدف تهیه شده و افراد نخبه‌ای در این جامعه هدف شناسایی شده است که نشان می‌دهد «معلولیت محدودیت نیست».

هوشیار گفت: در تلاش هستیم که این مؤسسه را در هفته بهزیستی ثبت کنیم. در بحث هوشمندسازی هم برنامه‌هایی در دستور کار قرار گرفته و بسیاری از فعالیت‌های ما به این سمت سوق داده شده است.

او گفت: بهزیستی در کشور ما فعالیت‌های خود را به دنبال بهتر زیستن دنبال می‌کند در صورتی که در سایر کشور‌ها در حیطه خدمات و مراکز اجتماعی فعالیت می‌کند. شاخص‌ها برای مقایسه کردن فعالیت‌های بهزیستی در کشور ما با سایر کشور‌ها متفاوت است.

هوشیار با اعتقاد به اینکه خیرین باید نیاز محور حرکت کنند، گفت: حدود ۱۴۰۰ مرکز و موسسه داریم و اگر خیرین به سازمان کمک نکنند نمی‌توانیم اهداف خود را پیش ببریم. در بحث آسیب‌های اجتماعی آمادگی بهره‌گیری از حمایت و کمک خیرین را داریم.

او گفت: با کمبود سمعک در کشور مواجه هستیم، متأسفانه به دلیل تحریم امکان ورود سمعک نداریم و یکی از کار‌هایی که در حال حاضر به صورت جدی دنبال می‌شود تولید سمعک توسط شرکت‌های دانش بنیان است.

هوشیار همچنین ضمن تبریک به مناسبت هفته بهزیستی گفت: در نخستین روز از هفته بهزیستی گلباران، عطر افشانی و ادای احترام به مقام سردار بی سر شهید حاج شیرعلی سلطانی انجام شد.

مدیر کل بهزیستی فارس گفت: تفاهم نامه همکاری با موضوع فرهنگی، اجتماعی، علمی و پژوهشی فی ما بین بهزیستی فارس و سرتیپ پاسدار رهام بخش حبیبی فرمانده انتظامی فارس منعقد شد.

او به اهدای ۱۱۰۰ دستگاه ویلچر به مددجویان اشاره کرد و گفت: دیدار با خانواده معزز شهید عبدالله اسکندری، مراسم تجلیل از مربیان مراکز تحت نظارت بهزیستی، برگزاری نمایشگاه از توانمندی‌های جامعه هدف در شهرستان‌ها استان، افتتاحیه چند مجمع در حوزه‌های توانبخشی و پیشگیری، افتتاح طرح‌های اشتغال دیدار با مددجویان و بررسی چالش‌ها و مشکلات این قشر و انجام مانور سراسری اورژانس اجتماعی، انجام برنامه‌های مفرح برای مددجویان و کارکنان بخشی از برنامه‌های اداره کل بهزیستی فارس در چهل و دومین سالگرد تاسیس بهزیستی است.

هوشیاری افتتاح ۱۷۰ واحد مسکونی برای افراد دارای دو عضو معلول و بالاتر در استان فارس را از دیگر برنامه‌های هفته بهزیستی قلمداد کرد و گفت: دیدار با خانواده شهید عبدالمطلب اکبری که به عنوان اولین شهید ناشنوای کشور شناخته می‌شود و تجلیل از مادر این شهید، همایش تقدیر از خیرین، نخبگان و ورزشکاران جامعه هدف، اجرای مانور اورژانس اجتماعی همزمان در سراسر استان، دیدار با نماینده محترم، ولی فقیه و استاندار فارس از دیگر برنامه‌های این هفته محسوب می‌شود.

او  به برگزاری پویش ورزش صبحگاهی با افراد دارای معلولیت و برپایی میز خدمت در شهرستان‌های مختلف در این هفته اشاره کرد و گفت: سازمان بهزیستی متولی سلامت اجتماعی است و با نگاه علمی و با محور مردمی سازی، شفاف سازی و توانمندسازی با هدف بهار زیستن به جامعه خدمت می‌کند.

مدیرکل بهزیستی فارس با اعتقاد به اینکه کار در بهزیستی یک کار ارزشی و فرسایشی است، گفت: اکثریت کارکنان و افراد فعال در حوزه بهزیستی با عشق کار می‌کنند.