۲۲ اسفندماه سالروز تشکیل بنیاد شهید و امور ایثارگران به فرمان امام خمینی (ره) بهانه‌ای تقویمی شده تا بیشتر به یاد رشادت‌های آنها برای میهن اسلامیمان باشیم.

اسفندماه ۵۸ که امام خمینی (ره) با فرمان ۱۰ ماده‌ای، دستور تشکیل بنیاد شهید را داد و خواستار رسیدگی به مسائل فرهنگی و معیشتی و خانواده شهدا شد ، شهدای انقلاب اسلامی و ترورهای کور پس از انقلاب زیر پوشش این نهاد درآمدند اما این بنیاد امروز پس از ۴۴ سال ۲۳۰ هزار شهید وطن را در عرصه‌های مختلف تحت تکلف گرفته که بیش از ۱۵ هزار نفر آن از خطه فارس پهناور است.

روز شهید هر سال در این تاریخ در قالب برنامه‌های متعدد گرامی داشته می‌شد اما این بار قرار است با ابتکار فارسی‌ها یک هفته با عنوان “هفته شهید” برگزار شود.

روزشمار هفته شهید براساس نیازهای فرهنگی و شرایط روز، نامگذاری شده و متناسب با آن ویژه‌برنامه‌هایی برپا می‌شود؛ به گفته مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس قرار است در این هفته نزدیک به ۵۰۰ ویژه برنامه در سراسر فارس اجرا شود.

سردار ابراهیم بیانی در نشست با خبرنگاران گفت: نخستین روز هفته شهید یعنی ۱۶ اسفندماه ” شهدا، رسالت انقلابی و بصیرت و مقاومت” نامگذاری شده است و نشست‌های بصیرتی در بنیادهای همه شهرستان‌ها برای جامعه هدف برپا است.

او با بیان اینکه نشست‌های بصیرتی این روز با عنوان “این عمار” برگزار شده، توضیح داد: رهبر معظم انقلاب جهاد کبیر امروز را دشمن شناسی معرفی کرده و این نشستها با همین محوریت انجام می‌شود.

یاد شهید، فارس را سبز می‌کند

بیانی افزود: با تاسی از سخن امام امت که شهدا را امامزادگان عشق و مزار آنها را زیارتگاه عاشقان تا همیشه تاریخ خواندند، دومین روز هفته شهید ” شهدا، امامزادگان عشق” نام گرفته و در این روز ۱۵ هزار نهال به یاد ۱۵ هزار شهید فارس در استان غرس می‌شود.

وی گفت: هر یک از خانواده‌های شهدا که در مراسم درختکاری حضور پیدا کند، آن درخت به نام آن شهید بزرگوار ثبت می شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: برپایی جشن تکلیف فرزندان شهدای امنیت و محور مقاومت در شیراز، تجلیل از کارکنان بنیاد شهید، برپایی تئاتر خیابانی در چند نقطه شهر از جمله گلزار شهدا و برپایی نمایشگاه کتاب در گلزار شهدا از دیگر برنامه‌های ۱۷ اسفندماه است.

هفته‌ای برای گرامیداشت مقام شهید در فارس

خدمت‌رسانی به جامعه ایثارگری در هفته شهید

بیانی ادامه داد: سومین روز هفته شهید “شهدا، انتظار و ولایتمداری” نام گرفته و در این روز بنیاد شهید و امور ایثارگران در حاشیه آیین عبادی سیاسی نماز جمعه همه شهرهای فارس میز خدمت خواهد داشت، هرچند اینمیز خدمت از امروز نیز در نمازخانه اداره کل برپا شده و آماده خدمترسانی و مشاوره به جامعه هدف است.

اوگفت: برای نخستین بار در فارس، این هفته ۶۴ میز خدمت مشاوره حقوقی از سوی بنیاد شهید در فارس با استفاده از ظرفیت قضات و وکلای علاقمند به همکاری برگزار می‌شود.

بیانی عنوان کرد: طرح ویزیت رایگان خدمات درمانی یا گرامیداشت یاد و خاطره شهدای سلامت و برگزاری رویدادهای ورزشی مختلف از جمله مسابقات کشتی ادواره شهید حسین خالصی با حضور ۳۰۰ کشتیگیر در زرقان، مسابقات والیبال نشسته استانی با حضور ۱۲ تیم، دوچرخه‌سواری و پیاده‌وری خانوادگی، دومیدانی، ویلچررانی و پرتاب توپ بسکتبال و مسابقات دارت همسران جانبازان نخاعی از دیگر برنامه‌های سومین روز هفته شهید در فارس است.

او ادامه داد: چهارمین روز هفته‌ای که به پاسداشت و گرامیداشت نام و یاد شهید مزین شده، با نام ” شهدا، وحدت و انسجام ملی و خدمت به مردم نامگذاری شده و همایش رابطین ایثارگران دستگاه‌ها و تجلیل از خیرین ایثار و شهادت فارس در این روز برگزار می‌شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس اظهار کرد: شهدا همواره محور انسجام ملی بودند و مراسم تشییع سردار شهید قاسم سلیمانی نمودی از این وحدت و وفاق ملی بود.

بیانی اضافه کرد: پنجمین روز هفته شهید با نام ” شهدا، امید و خودباوری و کسب علم و معرفت” گرامیداشته میشود و برپایی یادواره روز شهید در مدارس شاهد، شب شعر در حافظیه، تجلیل از نویسندگان، شاعران و فعالان رسانه حوزه ایثار و شهادت و اردوهای بانوان مونث از ویژه برنامه‌های این روز است.

او با بیان اینکه شهدا محور تلاش و خودباوری بودند، گفت: رهبر معظم انقلاب ایجاد امید در میان مردم را جهاد دانستند و همه ما رسالت داریم به صحنه بیاییم.

به گفته مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران ۲۱ اسفندماه، یعنی ششمین روز هفته شهید ” شهدا، سبک زندگی و تحکیم بنیان خانواده” نام گرفته است و با این محورگامی داشته می‌شود؛ تجلیل از منتخبین جایزه ملی ایثار، برگزاری مسابقه عمومی دلنوشته‌ای به شهدا، پویش کتابخوانی ” خودسازی به سبک شهدا”، برگزاری اردوهای بانوان و همسران شهدای فارس، برگزاری اردوهای جانبازان قطع عضو و نمایشگاه ۲ روزه کتاب در اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران از ویژه برنامه‌های این روز است.

روز تقویمی شهید یعنی ۲۲ اسفند ماه نیز به گفته بیانی “شهدا، عبودیت، اخلاص و معنویت” نام گرفته و بیشترین و بزرگترین ویژه برنامه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران با همکاری دیگر دستگاه‌های فارس در این روز برگزار می‌شود.

او عنوان کرد: نواختن زنگ شهید در مدارس، دیدار با چهار هزار نفر از خانواده شهدا در قالب رزمایش سلام شهید، عطرافشانی و غبارروبی قبور مطهر شهدا، رونمایی تصویر شهید از دیوارنگاره مرکزی شیراز، توزیع ۲ هزار بسته فرهنگی شامل تقویم ۱۴۰۳ با طرح شهدا و وصیتنامه شهدا در میان عموم مردم و رونمایی از برنامه راویشود، موشن گرافی شهدا و مستندها و کتابهای شهدای شاخص فارس برخی از برنامه‌های گرامی‌داشت مقام و یاد شهدای فارس است.

هرچند نام و یاد شهدای میهن از خاطر ایران و ایرانی نمی‌رود اما این مناسبت تقویمی بهانه‌ای برای یادآوری رشادت‌های بی‌دریغ این شاهدان شهید برای تقویت ارزش‌ها و آرمان‌ها است.