عضو شورای شهر شیراز با تاکید بر اینکه هوشمندسازی باید به عنوان اولویت اول مدیریت شهری در نظر گرفته شود، از استاندار فارس خواست در قالب کارگروه هوشمندسازی شیراز، تصمیمات یکپارچه جهت شهر هوشمند به کار گیرد.

مهدی نصیری رییس کمیسیون هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و اطلاعات  در صحن علنی شورای شهر شیراز گفت: هوشمندسازی واستفاده فناوری‌های نوین راهکاری است که سرعت اجرای آن در سازمان هاو نهاد‌های پیشرو روز به روز بیشتر می‌شود.

او افزود: امروزه می‌توان شهر‌های کلان را در جهان از جمله کشور ما به عنوان قطب اقتصادی مهم معرفی کرد از نظر متخصصان مهمترین تمایز بین کلانشهر‌ها هوشمندسازی به معنای استفاده از زیرساخت‌ها و سامانه‌های هوشمند معرفی شده است. اگر بخواهیم شیراز به عنوان یک قطب اقتصادی مهم شود باید هوشمندسازی را بعنوان اولویت اول مدیریت شهری در نظر بگیریم.

نصیری بیان کرد: قطب اقتصادی شدن یعنی ایجاد بستر اشتغال، کاهش محرومیت، افزایش قدرت شهر برای گردشگری بیشتر، ایجاد بستر برای کسب و کار‌های جدید و جذابیت بیشتر برای سرمایه گذاران و پیشرفت در معرفی الگوی اسلامی ایرانی شیرازی به کشور و جهان.

او با بیان اینکه با افزایش جمعیت حساسیت این موضوع بیشتر احساس می‌شود، گفت: در هوشمندسازی باید به دوبخش زیر ساخت‌ها و کاربرد‌ها توجه کرد، زیر ساخت‌هایی مانند فیبر نوری، مرکز داده، کیف پول الکترونیک که برای هوشمندسازی ضروری است و کاربرد‌هایی همچون تکنولوژی اینترنت اشیا و توسعه نرم افزاری و از فناوری‌های نوین همچون هوش مصنوعی، هوش تجاری و داشبورد‌های مدیریتی، ایجاد انباره داده متمرکز شهرداری و واقعیت مجازی به عنوان یک ضرورت بهره برد.

عضو شورای شهر شیراز خواستار ارتقاء جایگاه و قدرت در اختیار دادن به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز شد و اظهار کرد: این سازمان باید بتواند تمام پروژه‌های بهره برداران در سازمان‌های دیگر هدایت و زمینه ارتباط  با نخبگان، شرکت‌های دانش بنیان و نوپا و همچنین دانشگاه‌ها را فراهم کند.

نصیری تأکید کرد: در صورت استفاده نکردن از این ظرفیت هیچ امیدی به هوشمند سازی نداشته باشید.

او یادآور شد: در صورتی می‌توانیم شهرمان را هوشمندتر معرفی کنیم که تعداد پروژه‌های عمرانی را کاهش دهیم، و همچنین مدیریت حمل ونقل با هزینه کمتر، خدمات با کیفیت تری به شهروندان ارائه کند و ترافیک شهر با هزینه‌های بسیار کمتر بهبود بیشتری داشته باشند.

نصیری با بیان اینکه هوشمند سازی بعنوان پل ارتباطی بین شهروندان و سازمان‌های دولتی و شهرداری می‌تواند باعث  کاهش ارتباط مستقیم و رو در رو،  کاهش احتمال ارتکاب به جرم و تخلف از سوی شهروندان و کارکنان کاهش هزینه‌های عملیاتی و افزایش شفاف سازی فعالیت‌های شهرداری شود.

او همچنین از استاندار فارس و سازمان‌های زیربط تقاضا کرد چون هنوز مدیریت یکپارچه شهری مصوب نشده در قالب کارگروه هوشمندسازی کلان‌شهر شیراز با این کمیسیون تعامل داشته باشند تا تصمیم‌گیری‌های یکپارچه برای شهر هوشمند و نه فقط شهرداری هوشمند اتخاذ شود.

انتهای پیام/