مدیرکل فرهنگی معاونت گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس گفت: شیراز صاحب نماد هویت بصری و نشان جهانی می‌شود.

مدیرکل فرهنگی معاونت گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس در جلسه هماهنگی “طراحی نماد هویت بصری و نشان جهانی شهر شیراز” با بیان اینکه طراحی نشان هویتی بصری در اکثر شهرهای بزرگ و گردشگرپذیر جهان صورت گرفته است، ابراز کرد: شیراز نخستین شهری در ایران است که در صدد طراحی نشانی برای مردم و مسافرانی است که به این شهر سفر می‌کنند.

سید مجتبی علوی با اشاره به بهره‌مندی کلان‌شهر شیراز از شاخصه‌های شناخته‌شده جهانی، افزود: با توجه به اهمیت شیراز باعنوان شهری مذهبی، فرهنگی، تاریخی، ادبی و عرفانی این نماد باید به‌گونه‌ای طراحی شود که بتواند در عین سادگی، همه قابلیت‌های شیراز را نشان دهد.

او عنوان کرد: پیشینه شیراز باعنوان شهری صلح‌طلب و نماد زیست مسالمت‌آمیز همه اقوام و گروه‌های قومیتی و مذهبی مختلف، در کوچه ادیان واقع در بافت تاریخی سنگ سیاه دیده می‌شود و امیدواریم بتوانیم این شاخصه‌های مهم را به‌صورت امروزی و در نظر گرفتن نیازها و خواسته‌های جدید جامعه با تکیه بر سنت‌ها و ارزش‌ها به جهانیان معرفی کنیم.

مدیرکل فرهنگی معاونت گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس با اشاره به اینکه پیشنهادها و نظرهای دستگاه‌های مرتبط و متخصصان امر به پیشبرد هر چه بهتر و مفیدتر این اقدام می‌انجامد، افزود: خروجی این اقدام فرهنگی باید برای عموم مردم قابل درک و ملموس باشد و قابلیت‌های شهر شیراز را در حوزه فرهنگی، مذهبی، اصناف، تجارت و بازرگانی در نظر گیرد.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در این نشست، طراحی نشان شهر شیراز را گامی بلند به منظور معرفی این شهر در عرصه‌های مختلف بین‌المللی و برندسازی برای شیراز دانست.

مرتضی جعفری ابراز کرد: بسیاری از شهرهای جهان با ظرفیت‌های کمتر از شیراز توانسته‌اند با طراحی نشان مخصوص و استفاده از آن در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی تولید یا صادرات محصول، خود را به جهان بشناسانند و در این میان، شیراز با ظرفیت‌های بسیار مذهبی، جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی، هنر و صنایع‌دستی، موقعیت‌های علمی و ادبی می‌تواند فرصت‌های مهمی در زمینه‌های مختلف گردشگری ‌کند؛ از همین رو طراحی نشان ویژه شیراز زمینه‌ای برای ساماندهی این فرصت‌هاست.

او بیان کرد: برای رساندن شیراز به نقطه بلند و جایگاه واقعی، تمامی دستگاه‌ها و نهادها باید همراه شوند تا پس از انتخاب این نشان، به صورت یک‌پارچه و منسجم آن را به کار گیرند.

جعفری رویکرد بین‌المللی طرح، استفاده از چهره‌های شاخص ملی و جهانی برای داوری آثار، همچنین پیش‌بینی جوایز ارزنده را از نقاط مثبت این طرح دانست و افزود: حمایت، تعهد و همکاری دستگاه‌های متولی مدیریت حوزه‌های مختلف شهر شیراز بزرگ‌ترین پشتوانه موفقیت طراحی نشان و هویت بصری برای ترسیم آینده‌ای موفق در عرصه شناخت جهانی این شهر خواهد بود.

در این جلسه مقرر شد به‌زودی تفاهم‌نامه طراحی نماد هویت بصری و نشان جهانی شهر شیراز با مسئولان استانی و شهرستانی برای هرچه زودتر به ثمر رسیدن این طرح منعقد شود.

انتهای پیام/