روز دوشنبه ۱۶ بهمن ماه جاری نخستین موزه بین‌المللی مطبوعات کشورکه در شیراز قرار دارد ۱۱ ساله می‌شود

مجوز تاسیس موزه بین المللی مطبوعات ‘خبر’ در روز ۱۶ بهمن سال ۱۳۹۱ از سوی یحیی رحمتی رییس وقت اداره کل موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور صادر شد و این موزه به عنوان نخستین موزه مطبوعات کشور و دومین موزه بین المللی مطبوعات پس از موزه مطبوعات Newseum در واشنگتن آمریکا به همت حسین واحدی پور بنیان گذار و مدیر موسسه مطبوعاتی خبر فعالیت خود را آغاز کرد.

در سال ۱۳۹۸ با گذشت هفت سال از فعالیت این موزه، تعطیلی موزه مطبوعات Newseum در واشنگتن آمریکا رخ داد و از آن زمان نخستین موزه بین‌المللی مطبوعات خبر به عنوان تنها موزه فعال مطبوعات دنیا مورد اقبال علاقمندان حوزه رسانه قرار گرفته و در این سال‌ها میزبان مقامات رسمی ایران و دیگر کشورها و نیز تورهای رسانه‌ای داخلی و خارجی بوده است.

نخستین موزه بین‌المللی مطبوعات کشور ۱۱ ساله شد

این موزه تخصصی که در برج مطبوعاتی نشریات بین المللی خبر در شیراز واقع شده در هشت تالار، بخش‌های متنوعی از نحوه فعالیت و پیشینه مطبوعات و روند تحول ماشین‌های چاپ را با هدف ارتقا سطح آگاهی طبقات مختلف جامعه و آشنایی هر چه بیشتر آنان با رسانه ها پیش روی بازدیدکنندگان قرار داده است.

ضمن آنکه امتیاز قرار گرفتن موزه در برج مطبوعاتی گروه شاخص و فعالی از مجموعه نشریات درجه یک کشور از جمله خبرجنوب به عنوان روزنامه رتبه یک منطقه‌ای کشور، برای بازدیدکنندگان امکان تور رسانه ای ومشاهده روند چاپ روزنامه را به صورت زنده فراهم ساخته است.

در اهمیت وجود چنین مکان ماندگاری باید گفت که روزنامه‌ها روایت مکتوب تاریخ زندگی یک ملت در پیچ و خم رخدادهای تلخ و شیرینی است که در ادوار مختلف با آنها خندیده یا گریسته‌اند.

در زمانه دگرگونی روز افزون رسانه‌ های مدرن و مجازی، موزه بین المللی مطبوعات خبر به بازدیدکنندگان امکان ورود به دنیای رسانه‌های کاغذی و قلم های ماندگار را خواهد داد و آنها را به تماشای گنجینه میراث خرد و آگاهی و قلم صاحبان اندیشه‌ای خواهد برد که با تعهد در شرایطی سخت قلم زدند و جاودانه شدند.

نخستین موزه بین المللی مطبوعات خبر هفته جاری و به مناسبت آغاز دوازدهمین سال فعالیت خود برنامه رونمایی از ۱۰ نسخه کتاب های تخصصی مطبوعات به قلم استاد سیروس رومی و گشایش تالار جدید تورق مجلات کهن را برگزار می کند.