پتروشیمی هر شهرستان در محدوده همان شهرستان و در مجاورت هم احداث می شوند

به گزارش آینه فارس، معاون عمرانی استاندار فارس، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت : پتروشیمی های فسا و جهرم در منطقه مرزی بین دو شهرستان و به گونه ای که هر پتروشیمی در محدوده همان شهرستان ولی در مجاورت هم قرار گیرد احداث می شود

محمود رضایی در جلسه بررسی نقشه راه صنعت فارس در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به ظرفیت های منحصر به فرد فارس استان در حوزه نفت و گاز عنوان کرد : احداث پتروشیمی‌ها در استان فارس به عنوان پروژه‌های حائز اهمیت اقتصادی مطرح و در حال پیگیری است.
وی به وجود شرکت‌های فنی و مهندسی قوی در حوزه نفت و گاز، ظرفیت های  دانشگاهی موجود در این حوزه  و نیز ظرفیت پشتیبانی مثل منطقه ویژه انرژی‌بر، صنایع فولاد، آلومینیوم، سیمان اشاره و اظهار کرد :  یکی از اولین واحدهای پتروشیمی کشور در ابتدای دهه چهل، در شیراز احداث شده و پالایشگاه شیراز نیز از پیشینه و توان بالایی برخوردار بوده است.
رضایی با تاکید بر ضرورت شناسایی نقاط ضعف استان فارس در زمینه تولیدات حوزه پتروشیمی و پالایشگاهی نسبت به سایر نقاط کشور گفت :  فارس به عنوان یکی از مراکز مهم در حوزه مهندسی نفت و گاز و پتروشیمی مطرح بوده و نیروی انسانی توانمند و متخصصی را تربیت و به کشور معرفی کرده است.

معاون عمرانی استانداری فارس همچنین با بیان اینکه در این استان ۶۰ شرکت در حوزه خدمات فنی و مهندسی نفت، گاز و پتروشیمی فعال هستند و ۳۲ شرکت تولید تجهیزات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در این استان وجود دارد، گفت : ۳۰ طرح سرمایه‌گذاری در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در استان فارس آماده است که سرمایه‌گذاران می‌توانند از آن بهره ببرند.
رضایی با بیان اینکه ۶ پتروشیمی در فارس در دست اقدام است ، گفت : بر اساس مصوبه اولیه هیئت دولت ، ساخت ۴ پتروشیمی در استان فارس فیروزآباد ، جهرم ، فسا و داراب  در دستور کار بوده است .
به گفته وی متاسفانه اجرای این پتروشیمی ها گرفتار داستان غم انگیزی هستند ؛ از زمان تصویب اجرای این پروژه ها ، نگاه های متفاوتی به نحوه اجرای آنها مطرح بوده است .

معاون عمرانی استانداری فارس با عنوان اینکه در مصوبه اولیه دولت ساخت پتروشیمی ها به صورت مجزا در ۴ شهرستان مذکور به تصویب رسیده بود اعلام کرد : بعد از پیگیری و تبادل نظرات مقررشد برای به ثمر رسیدن این پروژه ها ، پتروشیمی های  فسا و جهرم در منطقه مشترک  بین دو شهرستان  اجرایی شود.

رضایی عنوان کرد : این طرح اقتصادی و سرمایه‌گذاری که به قرارگاه خاتم‌الانبیاء پیشنهادشده و مورد تأیید این سرمایه‌گذار نیز قرارگرفته و‌مشکلی در این زمینه وجود ندارد .

معاون عمرانی استانداری فارس  خاطر نشان کرد : با اجرای این طرح در مرز میان دو شهرستان جهرم و فسا علاوه بر ایجاد اشتغال قابل‌توجه در منطقه، می‌توان از خطوط آب و گاز مستقر در منطقه نیز در راستای تأمین خوراک اولیه این واحدهای اقتصادی استفاده کرد.

رضایی گفت : ساخت پتروشیمی ها  یکی از اقدامات مهم و‌ضروری در راستای صنعتی شدن  و توسعه استان فارس است که  پیگیری و عملیاتی شدن آنها در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اثرگذار خواهد بود .