جاده بریو-اشکنان که محوری برای تردد خودروهای سنگین کارخانجات هرمزگان و جنوب فارس است، هر ماه بستر وقوع تصادفات مرگبار متعددی است و مردم خواستار تکمیل پروژه راهسازی این منطقه هستند

به گزارش آینه فارس، جاده روستای بریو به اشکنان یکی از محورهایی است که به دلیل ناایمن بودن، تصادفات متعددی در آن رخ می‌دهد و مردم و رانندگان خواهان سرعت بخشی در به اتمام رساندن این پروژه هستند.

محور بریو – اشکنان در ۱۲ کیلومتری مرکز شهر اشکنان و در فاصله حدوداً ۵۰ کیلومتری مرکز شهرستان لامرد قرار دارد.

هر ساله تعداد زیادی از رانندگان در پی حادثه رانندگی در این مسیر جان خود را از دست می‌دهند.

*حکیمه غلامی نیا رئیس شورای شهر اشکنان در این رابطه به خبرنگار ما گفت:* این جاده بین قدرت‌های سیاسی منطقه پاس داده می‌شود و هیچ وقت مردم دیده نمی‌شوند و هر مسئولی در هر دوره‌ای که بر مسند نشست اشکنان دیده نشد.

وی با اشاره به اینکه محور اشکنان -بریو مسیر ترافیکی به کارخانجات سیمان، گچ، معادن سنگ و مسیر ماشین آلات سوخت پالایشگاه بندرعباس و سالکو تبدیل شده است، تصریح کرد: سهم اشکنان در قِبَلِ این کارخانجات چه چیزی بوده است که باید اینقدر جوان در این مسیر پرپر شوند.

وی ادامه داد: جاده بریو – اشکنان استاندارد نیست و در تاریکی شب اگر یک ماشین در مقابل ماشین دیگری قرار بگیرد به دلیل نداشتن شانه جاده و مسیری که بشود جان خود وسرنشینان را نجات دید وجود ندارد و این خودخطرساز است.

این عضو شورای شهر اشکنان با اشاره به اینکه مردم ما مردمی نجیبی هستند و مشکلات پیش رو را تحمل کرده‌اند، تصریح کرد: در بازدید وزیر کشور به شهرستان و حضور در بخش اشکنان به ایشان یاداور شدم که مردم اشکنان به خاطر نبود راه مناسب خانواده‌های زیادی، جوانان خود را از دست داده‌اند که نیازمند ساخت جاده مناسب استاندارد هستیم.

مطالبه به حق مردم رسیدگی شود*

غلامی نیا افزود: مردم اشکنان مطالبه به حقی دارند، و این حق مردم هست و کوچک‌ترین حق مردم نادیده گرفته می‌شود.

وی گفت: خیراندیشان در ساخت مدارس و اماکن مذهبی پیشتاز و پای کارند، و یک جاده‌ای که دولت قرار بر ساخت آن دارد چندین سال است که هنوز به اتمام نرسیده است و اداره راه باید به جد ورود کند.

علی منصوری رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان لامرد نیز به خبرنگار مهر گفت: شروع به کار مجدد پروژه بریو به اشکنان از چند روز آینده توسط پیمانکار انجام خواهد شد.

وی در سوال به خبرنگار مهر که «این پروژه مدت زمانی است که تعطیل است» اظهار کرد: به دلیل تعطیلات نوروزی کارگاه تعطیل شده است اما طی صحبتی که با پیمانکار مربوطه داشته‌ایم قرار است ظرف یک هفته آینده مستقر و عملیات اجرایی را مجدداً آغاز کنند.

وی افزود: طبق تعهدی که پیمانکار به اداره راه و شهرسازی داده است قرار است از اوایل هفته آینده آسفالت و بقیه کارها نیز شروع کنند و در هفته دولت این پروژه به بهره برداری برسد.

وی افزود: اعتبار مورد نیاز تا تکمیل این پروژه به اشکنان حدود ٣٠ میلیارد تومان است.

منصوری ادامه داد: از ۵۰ دستگاه ابنیه، ٢۴ دستگاه ابنیه کاملاً اجرا شده است و ٢۶ دستگاه باقیمانده نیز انجام خواهد شد.

وی گفت: در قسمت ورودی بریو بلافاصله بعد از انتقال ترافیک به محور جدید محور قدیم ارتقا و پل‌های آن اصلاح خواهد شد.

*اهالی روستای بریو از پیشرفت لاک پشتی پروژه گله دارند*

مردم خواستار تسریع در روند بازسازی این مسیر هستند، آنها می‌گویند این جاده خطرناک خیلی از عزیزانمان را به کام مرگ کشاند و از مسؤلین می‌خواهیم برای به اتمام رسیدن این پروژه سعی و تلاش بیشتری کنند.

در این رهگذر بانوی روستایی که شوهرش را در این جاده از دست داده، در گفت وگو با مهر تصریح کرد: این جاده خطرناک شوهرم و یکی دیگر از آشنایانمان را به کام مرگ کشاند.
وی گفت: از متولیان امر می‌خواهیم تا جهت هرچه زودتر تمام شدن این پروژه تلاش کنند.

*مسیر بریو – اشکنان جان می گیرد/ مردم خواستار افتتاح جاده جدید*


در این راستا رحمانی یک از اعضای شورای روستای بریو ضمن تشکر و قدردانی از مسولینی که در حال ساخت این جاده تلاش می‌کنند در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مشکلات موجود در خصوص جاده، چند سال است که مطرح می‌شود اما متأسفانه آن‌طوری که باید ترتیب اثر داده شود انجام نمی‌شود و کارها به کندی پیش می‌رود، که در نتیجه شاهد تلفات و کشته شدن سالانه چندین نفر از عزیزان خود بوده‌ایم.

وی گفت: از جمله این مشکلات، عرض کم جاده است که به هیچ وجه دارای استاندارد لازم نیست به طوری که اگر دو ماشین در عرض یکدیگر حرکت کند، دچار سانحه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کم عرض بودن جاده باعث بالا رفتن تلفات شده است، اظهار داشت: این جاده دارای نقاط حادثه‌خیز زیادی است که دید راننده را به شدت کاهش می‌دهد و موجب تصادف می‌شود.

یکی از رانندگان ماشین آلات سنگین گفت: روزی چندین بار در این مسیر گذر می‌کنم که این جاده شاهد عبور و مرور متعدد ماشین‌های سنگین هستیم.

وی گفت: کار ساخت این جاده به صورت لاک پشتی پیش می‌رود از این رو مسؤلین فکری کنند تا مشکلات اساسی مردم یعنی امنیت جانی آنها به خطر نیافت وشاهد تلفات بیشتری در این جاده نباشیم.

احمد خضری معاون عمرانی فرماندار لامرد نیز در این رهگذر به خبرنگار مهر گفت: مسیر بریو به اشکنان از مصوبات سفر استاندار فارس به شهرستان لامرد است که در زمان تعیین شده به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: امیدواریم اداره راه با جدیدت تمام این مسیر را دنبال کند تا در وقت مقرر به بهره برداری برسد.

حوادث رانندگی سه علت اصلی دارد که نقص ایمنی خودرو، قصور راننده و جاده‌های غیر ایمن. بر اساس آخرین آمارهای موجود حدود ۳۳ میلیون خودرو در ایران در حرکت است و از این تعداد بیش از دو میلیون خودروی سبک و بیش از ۱۲۰ هزار خودروی سنگین فرسوده همچنان در حرکت هستند که باید برای این تعداد تردد جاده‌های ایمن فراهم کرد.مهر
✍🏻 *_خبرنگار/محمودصابری زاده