کمبود گوشت مرغ در فارس و خصوصا شیراز موجب تشکیل روزانه صف‌های طولانی در مقابل مرغ‌فروشی‌ها شده است، مشکلی که بسیاری دلالان و واسطه‌ها را در بروز آن دخیل می دانند.

از حدود یکماه پیش و چندروزی قبل از شروع ماه مبارک رمضان بازار گوشت مرغ در شیراز و استان فارس دچار تلاطم شد که این وضعیت دردسرهایی را برای شهروندان ایجاد کرده است.
با وجود گذشت بیش از یکماه از بروز نابسامانی و کمبود گوشت مرغ در بازار فارس و وعده‌های بسیاری مسئولان اما هنوز این مشکل پابرجاست.
مشکلی که حتی با ثبت رکورد کشوری تولید روزانه گوشت مرغ در فارس هم رفع نشد به نحوی که روز شنبه چهارم اردیبهشت‌ماه جاری، ۶۳۶ تن مرغ در استان فارس کشتار و روانه بازار مصرف شد که در نوع خود بی سابقه و رکوردی تازه در سطح کشور ثبت کرد و در روزهای بعد نیز بیش از نیاز استان، مرغ در استان کشتار و توزیع اما مشکل رفع نشد.
مسئولان مربوطه بارها دلیل بروز و عدم رفع این مشکل را اخلال دلالان و واسطه‌ها در بازار عنوان کرده اند.
به باور بعضی کارشناسان، یکی از چالش های اساسی حوزه بازار مرغ در سال ۹۹ این بود که قیمت تمام شده تولید گوشت مرغ از قیمت مصوب که ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شد، بالاتر بود که این موضوع در نرخ گذاری سال جاری رفع و قیمت منطقی شده به نحوی که قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم اکنون ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است.
اما گویا این افزایش قیمت‌ نیز نتوانسته دلالان و واسطه‌های فارس را که انگار نقش بسیار پررنگی در این بازار دارند متقاعد کند تا مشکل کمبود این کالای اساسی سبد خانوار حل شود.

مرغ خاطره‌ای تلخ برای پژمان
دهم آذرماه ۹۹ حسین پژمان به عنوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به جای محمدمهدی قاسمی مدیر چندین ساله این سازمان معرفی شد.
مهمترین چالش دوران حدود ۶ ماهه و کوتاه تکیه پژمان بر کرسی ریاست جهاد کشاورزی فارس نابسامانی بازار مرغ بود،بگونه‌ای که این مدیر تا آخرین روزی که بر این منصب تکیه زده بود نتوانست بزرگترین چالش دوران مدیریتی خود را رفع کند.
بی تردید کوتاهی دوران مدیریت این مدیر بی ربط با وجود نابسامانی در بازار گوشت مرغ و شاید عدم رفع آن در این دوران نبوده است.
حال باید دید مدیر جدید و تازه نفس این سازمان که روزهای اخیر معارفه شده تا چه اندازه می تواند در رفع این چالش که شروع آن به دوران قبل از ریاست وی مربوط است فائق آید.

نخستین آزمون رییس جدید
۲۵ اردیبهشت ماه جاری احمد طمراسی در حکمی از سوی وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس منصوب و معرفی شد.
وی که ۲۹ سال سابقه خدمت و مدیریت در مناصب مختلف را در کارنامه خود دارد اکنون بر کرسی ریاست سازمان جهاد کشاورزی فارس تکیه زده و باید دید تا چه اندازه می تواند بر نخستین چالش این حوزه در زمان مدیریتش که قطعا تاثیر مستقیمی بر عملکرد وی دارد موفق عمل کرده و این بازار آشفته را ساماندهی کند.

مرغ در بازار تنها یک ساعت دوام می‌آورد
براساس مشاهدات میدانی و گفت و گو با تعدادی از مرغ فروشان سطح کلانشهر شیراز ،روزانه حوالی ساعت ۸ صبح بین ۷۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم گوشت مرغ گرم بین هر یک این واحدها توزیع می شود که باتوجه به شکل‌گیری صف های طولانی از ساعات اولیه صبح هر روز در مقابل مرغ فروشی ها و مشتریان فراوان، این میزان گوشت ظرف حداکثر یکساعت تمام و مرغ فروشی های شیراز سریعا از وجود این کالا خالی و مابقی ساعات روز را بیکار می‌مانند و اغلب نیز فعالیت این صنف به چند ساعت ابتدایی روز محدود شده و با اتمام گوشت مرغ تا حوالی ساعت ۹ یا ۱۰ صبح کرکره‌های خود را پایین کشیده و تعطیل می‌شوند.

یکی از مرغ فروشان شیرازی اظهار داشت: نقش دلالان در بازار مرغ این استان پررنگ است و اکنون نیز واسطه ها مانع ساماندهی این بازار شده اند.
علی یعقوبی افزود: هر روز از حوالی ساعت هفت صبح رفته رفته صف های طولانی در مقابل فروشگاه تشکیل و با رسیدن بار سریعا گوشت توسط مردم خریداری می شود.
وی معتقد است که مدیریت بازار مرغ و توزیع آن در این شرایط باید از دست دلالان خارج شود و توسط نهادی واحد مدیریت و یا با نظارتی دقیق اوضاع بهبود یابد.

حرص زدن مرغ را فراری داده
او ادامه داد: قبل از بروز نابسامانی در بازار مرغ روزانه حدود ۳۰۰ کیلوگرم گوشت مرغ در فروشگاهم توزیع می کردم که این میزان گوشت تا آخر شب تمام می شد اما در حال حاضر این میزان گوشت مرغ ظرف یک ساعت تمام می شود چون مردم و شهروندان نیز هجوم آورده و این کالا را بیش از نیاز روزانه خانوار خریداری می کنند.
او اظهار داشت: اگر مردم به مرغ فروشی ها هجوم نیاورند شاید اوضاع این بازار زودتر ساماندهی شود.

دلالان حذف نمی شوند اما ساماندهی چرا
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت:‌ طی روزهای اخیر و همزمان با شروع کار مدیریت جدید سازمان جهاد کشاورزی این استان اقداماتی با کمک دستگاه‌های مرتبط برای ساماندهی بازار مرغ فارس انجام شده که احتمالا آثار آن طی روزهای آینده در سطح بازار مشاهده خواهد شد.
صمد رنجبری افزود: رییس جدید سازمان جهاد کشاورزی استان از سه روزپیش کار خود را آغاز کرده و پیش بینی می شود طی سه تا چهار روز آینده آثار اقدامات و برنامه ریزی‌های انجام شده در حوزه ساماندهی بازار مرغ رفته رفته در سطح بازار مشاهده شود.

مقاومت دلالان تا کی ادامه دارد؟
وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا دلالان و واسطه‌های بازار مرغ از مقاومت در برابر ساماندهی این بازار دست برداشته اند یا خیر؟ گفت: مقرر است که از ظرفیت تمام عواملی که در چرخه تولید و توزیع گوشت مرغ در سطح استان فارس ازجمله واسطه‌ها فعال هستند استفاده شود و قرار نیست کسی حذف شود.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه قرار نیست واسطه‌های بازار مرغ حذف شوند افزود: واسطه‌ها نیز باید به صورت صحیح نقش خود را بازی کنند اما نباید مانع کار و مخل نظم عمومی باشند.
وی نیاز روزانه بازار مرغ استان فارس در شرایط عادی را حدود ۴۰۰ تن گوشت مرغ عنوان و اعلام کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید متناسب با نیاز بازار استان در فارس وجود دارد.

نقش دلالان افزایش بهای مرغ در بازار فروردین ۱۴۰۰
رییس وقت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس که سه روز پیش مراسم تودیع وی برگزار شد هفتم اردیبهشت امسال با اشاره به مشکلات ناشی از فعالیت واسطه‌ها در بازار مرغ گفته بود: ۱۲۲ واسطه و عامل کشتار در بازار گوشت مرغ استان فارس فعال هستند که مرغداران را تامین مالی می‌کنند و در عوض، مرغ این مرغداران را پیش خرید می‌نمایند؛ این افراد در اواخر فروردین ماه ۱۴۰۰ اقدام به عرضه گوشت مرغ به بازار با نرخی بیشتر از قیمت مصوب کردند.
حسین پژمان افزود:‌ از ۲۳ فروردین تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۰، با وجود اینکه میزان مرغ آماده کشتار در مرغداری‌های فارس قابل توجه و هیچ مشکلی در این خصوص وجود نداشته، مشکلاتی در بازار عرضه این محصول ایجاد شد.
وی افزود: قرارگاه ساماندهی بازار مرغ فارس در آن مقطع زمانی تصمیم گرفت که مرغ با قیمت ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان به کشتارگاه ها عرضه کند تا دست این واسطه ها از بازار کوتاه شود.

تبانی عده‌ای برای کاهش عرضه مرغ به بازار
پژمان ادامه داد: به دلیل اعلام نرخ  ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم گوشت مرغ، برخی واسطه‌ها و فعالان بازار مرغ  فارس تا سی‌ام فروردین‌ماه امسال در برابر عرضه گوشت مرغ با نرخ مصوب مقاومت کردند.
وی گفت: باتوجه به اینکه برخی از این واسطه ها بیش از ۲ دهه با مرغداران استان فارس در ارتباط هستند اقدام به تبانی با برخی مرغداران برای عدم عرضه مرغ به کشتارگاه‌ها کردند که همین موضوع به کاهش شدید گوشت مرغ و کمبود آن در بازار استان در اواخر فروردین ماه امسال منجر شد.
رئیس وقت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت:‌ به دنبال این حرکت واسطه‌ها و برخی مرغداران، خلأ در بازار مرغ ایجاد شد.
وی افزود: با وجود آن که از روزهای نخست اردیبهشت ماه ۱۴۰۰مشکلات موجود در زمینه عرضه مرغ به کشتارگاه‌ها حل شد، اما شاهد مراجعه زیاد مردم به فروشگاه‌ها و اقدام برخی افراد در زمینه خرید بیش از نیاز و مصرف خانوار هستیم که همین موضوع نیز بر تشدید شرایط دامن زده است.

  • منبع خبر : ایرنا