مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس اعلام کرد: در حال حاضر به اسناد دفترچه‌ای هیچ خدماتی ارایه نمی‌شود و مردم باید سندهای خود را به اسناد الکترونیکی و تک برگ تبدیل کنند.

 غلامرضا کیانی چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت روز دفاتر اسناد رسمی اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد دفاتر ثبت اسناد در قالب الکترونیک خدمات ارائه می‌دهند و کمتر از ۲ساعت استعلام‌ها اخذ و سند رسمی تنظیم می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس با بیان اینکه در حال حاضر تنظیم اسناد به صورت حضوری است، گفت: ثبت آنی به صورت فیزیکی است اما ثبت مجازی هنوز راه‌اندازی نشده است؛ در واقع ثبت آنی خدمت بزرگی هم به دفاتر و هم به شهروندان کرده که یکی از خدمات آن در احراز هویت است؛ در جایی که دیده می شود جعل هویت رخ می‌دهد به دلیل ناآگاهی مردم است.

تهیه نقشه در در قالب حدنگار در ۲۸ شهرستان فارس

کیانی افزود: یکی از برنامه‌های مهم در قالب حدنگار و کاداستر تهیه نقشه است که اگر برعهده مالک باشد هزینه بر است اما با توجه به قراردادهای منعقد شده با مهندسین مشاور در ۲۸ شهرستان فارس این نقشه‌برداری‌ها انجام می گیرد و سازمان این هزینه‌ها را پرداخت می کند.

وی به همکاری با منابع طبیعی جهت تثبیت و صدور اسناد مالکیت اراضی اشاره کرد و افزود: در سطح کشور ۹۸ درصد اراضی ملی دارای سند مالکیت هستند و در استان فارس ۵۰درصد محدوده اراضی کشاورزی سنددار و محدوده آنها مشخص شده است.

ارایه نشدن خدمات با اسناد دفترچه‌ای

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس با تأکید بر اینکه به اسناد دفترچه‌ای دیگر هیچ خدمتی ارایه نمی‌شود: از شهروندان و هم استانی‌ها خواستار شد که با مراجعه به ادارت ثبت اسناد و املاک اسناد خود را به تک برگ تبدیل کنند.

کیانی افزود: ۳۰۰ هزار جلد سند دفترچه ای در استان فارس وجود دارد که باید به اسناد تک برگ تبدیل شده و بتوان خدمات قضایی بر روی آنها انجام داد.

وی ادامه داد: نقشه های برخی از سندهای دفترچه ای در بانک‌های اداره ثبت اسناد موجود است که این موضوع تبدیل اسناد دفترچه‌ای به تک برگ را تسریع می‌دهد و نیازی به نقشه برداری مجدد نیست.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس با اشاره به آثار مثبت الکترونیکی دفاتر اسناد رسمی، گفت: از سال ۹۲ تمام خدمات دفاتر اسناد رسمی به صورت برخط و آنی ثبت می‌شود و شهروندان می‌توانند سند رسمی خود را در تمام دفاتر کل کشور استعلام بگیرند.

وی با بیان اینکه با تصویب طرح قانون طرح الزام سند رسمی معضلات اسناد عادی برطرف می‌شود، گفت: به عنوان مثال مشاورین املاک در این حوزه قرارداد عادی را تنظیم نخواهند کرد و با دسترسی که از سامانه ثبت الکترونیک به آنها داده خواهد شد برای تنظیم سند به دفاتر اسناد رسمی ارسال می‌کنند.

کیانی معتقد است که سند رسمی، پیشگیری کننده از وقوع جرم است و در اسناد عادی اشخاص معاملاتی انجام می‌دهند که براساس ملک قیمت‌گذاری نمی‌شود.

وی افزود: اگر بدون راستی آزمایی و ضابطه سند ملکی تنظیم و مبالغ میلیاردی جابه جا شود، خریدار این دغدغه را دارد که آیا فروشنده مالکیت دارد یا ندارد؛ در بعضی مواقع دیده شده که شخص فروشنده حتی مالکیت ندارد و این موضوع باعث طرح دعاوی متعدد در مراجع قضایی می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد فارس: هیچ خدماتی به اسناد دفترچه ای ارایه نمی شود

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس اضافه کرد: باغ شهری‌هایی در سطح شیراز و فارس خرید و فروش می‌شود که هیچ مستند قانونی ندارد و فقط به استناد یک برگه معاملاتی در آن خرید و فروش انجام می‌شود؛ زمانی که خریدار برای سند مراجعه می‌کند با مشکلاتی روبرو می‌شود و باید از مراجع ذی صلاح مجوز بگیرد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس به موضوع توسعه قانون حدنگار یا کاداستر برای پیشبرد بهتر فعالیت دفاتر اسناد رسمی در تنظیم اسناد اشاره کرد و گفت: اگر این قانون پیاده‌سازی شود و املاک سنددار شوند، قولنامه‌های رسمی دیگر جمع آوری خواهد شد؛ البته این موضوع همکاری سایر دستگاه‌ها را می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های لازم برای تمام خدمات ادارات دولتی به صورت آنی در دفاتر اسناد رسمی وجود دارد، اعلام آمادگی کرد و گفت: در حال حاضر استعلام‌های شهرداری و دارایی به صورت آنلاین از طریق دفاتر انجام می‌شود؛ سازمان جهادکشاورزی و منابع‌طبیعی هم قرار است به این طرح اضافه شوند که به نفع مردم خواهد بود.

تصویب قانون تسهیل مجوز کسب و کارها

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی فارس نیز در این نشست گفت: قانون تسهیل مجوز کسب و کارها از ابتدای شروع به کار مجلس فعلی در دستور کارنمایندگان قرار گرفت و به دنبال تصویب آن بودند؛ چندین بار بین مجلس و شورای نگهبان رد و بدل شد و شورای نگهبان ایراداتی گرفت و نهایتا تصویب شد.

علی آراد با بیان اینکه به اسم تسهیل مجوز کسب و کار انجام می‌گیرد، گفت: سردفتری یک منصب است نه یک شغل؛ نمی توان به هرکسی گفت رأی صادر کند این بزرگترین ظلم اول به مردم است؛ عده‌ای شروع به کار می‌کنند و ممکن است نتوانند از عهده این شغل برآیند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی فارس گفت: کارآموزی جنبه حمایتی از این افراد است؛ در واقع سازمان به شکلی به این افراد کمک می کند که به یکباره وارد این شغل بدون تخصص لازم نشوند و این موضوع در همه مشاغل مطرح است.

آراد یادآور شد: سردفترانی که تازه شروع به کار کرده‌اند اگر تخصصی نداشته باشند، دوره‌های کارآموزی را نگذرانده باشند و هشدارهای لازم به آنها داده نشود به مشکل بر خواهند خورد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی فارس گفت: پیش از این کارآموزی الزامی نبود اما در همان زمان هم بسیاری افراد تا هشت ماه این دوره را طی می‌کردند، به دنبال این هستیم که در برگزاری جلسات کارآموزی به شکلی اقدام شود تا سردفتران در ابتدای کار با کمترین مشکل مواجه شوند و بتوانند به راحتی از عهده تنظیم سند اموال مردم برآیند، لذا دوره کارآموزی باید به عنوان جنبه مثبت برای این افراد در نظر گرفته شود.

آراد با اشاره به طرح الزام تنظیم سند رسمی اموال غیرمنقول، گفت: امیدواریم این طرح به گونه‌ای که باید تصویب شود چون این تجربه وجود دارد که برخی قوانین به شکل دیگری مصوب می‌شوند و قانون قبلی هم از بین می‌برند.

سند رسمی بدون حکم دادگاه قابل اجرا است

عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران فارس نیز در این نشست گفت: سند رسمی بدون حکم دادگاه قابل اجرا است؛ اما سند عادی معضلاتی دارد که قابل جعل است به گونه ای که دیده می شود یک ملک به چندین نفر فروخته می‌شود.

حسین ساجدی افزود: اگر مردم به سند رسمی روی بیاورند این معضلات از بین می رود، جامعه در حال پیشرفت است و از طرفی کلاهبرداری‌ها هم امروزه در بستر الکترونیکی اتفاق می‌افتد؛ سند رسمی قابل جعل نیست.

وی به بیان مشکلات دفاتر اسناد رسمی پرداخت و گفت سند خودرو را از این دفاتر گرفتند و ۶۰ درآمد این دفاتر کم شد.