روستاییان و عشایر به خصوص زنان این جوامع علاوه بر استحکام نظام خانواده، در رشد تولید و رونق اقتصادی نیز نقش بسزایی دارند که تا همین چندسال گذشته حتی جای خدمات بیمه‌ای برای آتیه‌ این قشر موثر خالی بود.توانمندسازی زنان روستایی و عشایر و تامین آتیه آنان در برنامه های دولت سیزدهم جایگاه بارزی دارد.

زنان عشایر و روستایی در انجام کارهای زندگی و مراحل تولیدی و کشاورزی نقش بسزایی دارند و اگر این زنان نباشند در عمل زندگی عشایری نیز مفهومی نخواهد داشت.توانمندسازی زنان روستایی و عشایر و تامین آتیه این قشر موثر در برنامه های دولت سیزدهم نقش بارزی دارد.

ارتقاء توانمندی زنان روستایی و عشایر، برنامه ریزی جهت گسترش مشارکت آنان در فعالیت های اجتماعی، اقتصادی و حذف موانع رشد و توسعه جایگاه آنان امری ضروری است؛ بنابراین، سیاستگذاران و برنامه ریزان حوزه زنان می بایست به دنبال روش‌هایی برای افزایش انگیزه زنان روستایی و عشایر، به منظور شکوفایی استعدادها و توانایی‌های آنان و ایجاد زمینه های لازم برای بکارگیری این استعدادها و خصوصا تامین آتیه این قشر باشند.

شاید تا همین چند سال گذشته کمتر کسی را در روستاها و در بین جامعه عشایری استان فارس می‌دیدید که از نعمت داشتن یک بیمه درمانی و بازنشستگی برخوردار باشد اما حالا صندوق بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر استان فارس همانگونه که از اسمش پیداست توانسته ۱۸۴ هزار نفر از این جامعه بزرگ که بیش از ۵۴ هزار نفر آنان زنان روستایی و عشایر هستند را بیمه کند.

بیمه روستاییان، عشایر و کشاورزان صندوقی نوپا است که سه طیف جامعه را تحت پوشش خدمات خود قرار داده و در تلاش است تا از یک سو فقر مطلق و دوران سالمندانی را از پیکر جامعه زدوده و از سویی دیگر به دنبال افزایش منابع درآمدی زنان این گروه از جامعه در مناطق روستایی و عشایری باشد که این را می‌توان مهمترین ‌قدم در راه مبارزه با فقر مطلق در جامعه کمتر برخوردار از امکانات رفاهی و درمانی به شمار آورد.

جامعه هدف این صندوق روستاییان، عشایر و کشاورزان هستند که با پرداخت پایین‌ترین حق بیمه می‌توانند از خدمات دریافت مستمری و بازنشستگی برخوردار شوند.

نقش بارز دولت سیزدهم در توسعه خدمات بیمه و تامین آتیه زنان عشایر
 مدیرکل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان فارس: ۳۰ درصد بیمه شدگان فارس را زنان تشکیل داده اند

مدیرکل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این صندوق در حال حاضر ۱۸۴ هزار نفر از جامعه هدف را در سراسر این استان بیمه کرده و تحت پوشش درآورده است.

حسن کمالی با بیان اینکه ۵۴ هزار و ۳۶۸ نفر از این افراد را زنان روستایی وعشایر تشکیل می دهند،افزود: طی سال ۱۴۰۱ حدود ۱۶ هزار نفر و طی حدود ۲ ماه گذشته از سال جاری نیز حدود ۴ هزار بیمه شده جدید به این صندوق اضافه شده که نزدیک به ۶ هزار نفر از این افراد را زنان تشکیل می‌دهند.

وی با تاکید بر لزوم توانمند سازی زنان و پیش بینی آتیهخ این قشر در جوامع روستایی و عشایری گفت: دولت سیزدهم تاکید ویژه ای بر حمایت از این قشر مولد و خصوصا زنان روستایی و عشایری دارد.

کمالی عنوان کرد: براساس پیشنهاد ارائه شده به دولت، زنان سرپرست خانوار در جامعه روستایی و عشایری دارای سه فرزند به صورت رایگان عضو بیمه روستایی و عشایری می شوند و سهم حق بیمه آن ها نیز توسط دولت پرداخت خواهد شد.

مدیرکل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان فارس افزود: برای ۲۳ دستگاه اجرایی استان، سهمیه تکلیفی برای پوشش بیمه ای این صندوق مشخص شده تا افراد واجد شرایط را شناسایی و به کارگزاران بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در سراسر استان معرفی کنند.

این مسوول در ادامه گفت: در مجموع ۱۰ هزار و ۵۰۰ خانوار روستایی و عشایری در حال حاضر مستمری بگیر این صندوق بیمه‌ای هستند.

مدیرکل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان فارس، حداقل مبلغی که یک بیمه پرداز برای یک سال باید پرداخت کند را ۷۵۰ هزار تومان و حداکثر آن را ۴ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان عنوان کرد.

وی با بیان اینکه سال‌های زیادی قشر عظیمی از جامعه که موتور محرکه و چرخه اقتصاد تولید هستند به فراموشی سپرده شدند و برای تامین مایحتاج زندگی باید حتی در زمان ناتوانی، کهولت و بیماری کار و تلاش خود را ادامه می دادند، گفت: سال ۸۴ و در اجرای اصل ۲۹ قانون اساسی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر با هدف حمایت از روستائیان و عشایر که شرایط عضویت در دیگر صندوق های بیمه ای را ندارند بتوانند عضو این صندوق شوند و از خدمات آن بهره مند شوند؛ تاسیس شد.

کمالی با اشاره به اینکه هر فعالیت مستلزم توسعه فرهنگی است و اصحاب رسانه با قلم خود و گفتمان و برنامه هایی که دارند می توانند در تبلیغ و ترویج فرهنگ بیمه ای نهایت همکاری را با این صندوق داشته باشند، اظهارداشت: جامعه هدف بیمه روستایی و عشایری به دلیل عدم دسترسی به رسانه های گروهی بعضا از اهمیت و مزایای این بیمه اطلاعات کافی ندارند و می طلبد تا فرهنگ بیمه ای ترویج داده شود تا جامعه هدف که فاقد بیمه هستند زیر چتر این صندوق های بیمه ای قرار گیرند.

مدیرکل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان فارس ادامه داد: باید تلاش شود تا در آینده همه مردم جامعه به نوعی حقوق بگیر دولت باشند تا جامعه از یک رفاه نسبی برخوردار باشد و مسئولین دغدغه مشکلات معیشتی و معضلات اجتماعی را نداشته باشند؛ از طرفی نیز جلوی مهاجرت گروه مولد از روستا به شهرها هم گرفته شود و شاهد افزایش نیروی کار و راندمان بهره وری بالا باشیم.

کمالی به اقدامات شاخص امسال و سال گذشته در بیمه روستایی و عشایری فارس اشاره کرد و افزود: این اقدامات در زمینه بهره وری انجام گرفت که افزایش سطوح درآمدی به میزان ۶۰ درصد بوده است.

این مسوول گفت: صندوق بیمه روستایی و عشایر ۸ سطح دارد که افراد با توجه به توان مالی یکی را انتخاب و بر مبنای آن حق بیمه را پرداخت کنند تا در زمان بازنشستگی از خدمات دولت بهره مند شود.

مدیرکل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان فارس با اشاره به اینکه پایه حقوقی که برای یک مستمری محاسبه می شود برمبنای سطح درآمدی است که کشاورز و عشایر آن را انتخاب می کند،گفت: مستمری بگیران هر سال می توانند یک سطح بالاتر را انتخاب کنند و سطوح درآمدی خود را ارتقا دهند.

این مسوول ادامه داد: با پیشنهاد همه مدیران استان ها و برای اولین بار دو سطح دیگر به ۸ سطح درآمدی صندوق بیمه روستایی و عشایری اضافه شد؛ در سطح ۹ و ۱۰ افرادی که وضع درآمدی بهتری دارند می‌توانند مبلغ مستمری ماهیانه بالاتری دریافت کنند.

او حداقل مبلغی که یک بیمه پرداز برای یکسال باید پرداخت کند را ۷۵۰ هزار تومان و حداکثر آن را ۴ میلیون و۲۶۰ هزارتومان عنوان کرد و افزود: براساس تورم در جامعه سعی شده است تا سطوح درآمدی افزایش پیدا کند تا حقوق پرداختی به مستمری بگیران کفاف زندگی آن‌ها را بدهد.

مدیرکل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان فارس از امضای چندین تفاهم‌نامه با دستگاه های مختلف خبرداد و عنوان کرد: در راستای این تفاهم نامه ها با سازمان های مختلف افراد واجد شرایطی که هیچگونه پوشش بیمه ای ندارند تحت عضویت صندوق در می آیند.

این مسوول ادامه داد: ۱۵ هزار از مستمری بگیران کمیته امداد و ۸ هزار نفر از مستمری بگیران سازمان بهزیستی نیز تحت پوشش بیمه روستایی و عشایری استان فارس قرار دارند.

او با اشاره به اینکه ۵ میلیون تومان تسهیلات بدون بهره و ضامن به هزار و ۲۰۰ نفر از مستمری بگیران این صندوق در فارس پرداخت شده است، گفت: بیمه تکمیلی برای مستمری بگیران این صندوق در سراسر کشور پیش‌بینی شد که اکنون بصورت آزمایشی در ۳ استان اجرایی و در آینده به کل استان ها نیز توسعه داده می شود.