برنامه‌های سازگاری با کم آبی باید در استان‌های خشک مانند فارس اجرا شود

به گزارش پایگاه خبری آینه فارس ، معاون امور عمرانی استاندار فارس در نشست شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی فارس گفت: فارس با بحران خشکسالی روبه رو است به گونه‌ای که بارش‌های پارسال نسبت به سال قبل از آن، ۴٠ درصد کاهش داشت.
رضایی با بیان اینکه به طور متوسط سالانه ١٠ میلیارد متر مکعب آب در استان تجزیه می‌شود افزود: بخش قابل توجهی از این آب برای مصارف کشاورزی و بخش دیگر برای آشامیدن و صنعت مصرف می‌شود.
وی گفت: برای استان‌هایی مانند فارس که در منابع و مصارف تعادل ندارند، باید برنامه سازگاری با کم آبی اجرا شود، در غیر این صورت با افت سفره‌های آب زیرزمین و کاهش ذخایر آبی رو به رو خواهیم شد.
معاون امور عمرانی استاندار فارس با بیان این که با کمک بعضی از دستگاه‌های اجرایی باید تا پایان امسال، ٨٠٠ میلیون متر مکعب کاهش مصرف آب داشته باشیم افزود: برای دستیابی به این میزان از کاهش، جهاد کشاورزی باید با تغییر الگوی کشت و اجرای فناوری‌های نوین آبیاری و شرکت‌های آب و فاضلاب با تعمیر شبکه‌های فرسوده و مسیر‌های انتقال آب، نقش مهمی دارند.
رضایی گفت: شرکت آب منطقه‌ای هم باید چاه‌های غیر مجاز را پر، چاه‌های مجاز را به کنتور هوشمند متصل و ساخت تصفیه خانه‌های مورد نیاز را اجرایی کند.
وی به بی نیاز کردن صنعت استان از آب آشامیدنی نیز خبر داد و گفت: با اجرای انتقال آب خلیج فارس به صنعت، این بخش از مصرف آب آشامیدنی بی نیاز می‌شود