تیم ملی فوتبال ایران در مرحله یکچهارم پایانی مسابقات جام ملت‌های آسیا برابر ژاپن به پیروزی رسید و به جمع ۴ تیم برتر مسابقات صعود کرد.

تیم‌های ملی فوتبال ایران و ژاپن در چارچوب مرحله یک چهارم پایانی مسابقات جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از ساعت ۱۵ در ورزشگاه اجوکیشن سیتی به مصاف هم رفتند که این بازی با برتری ۲ به یک ملی پوشان کشورمان به پایان رسید.

شاگردان امیرقلعه نویی که نخستین بار در اداوار جام ملت های آسیا موفق به برتری مقابل سامورایی ها شدند در مرحله نیمه پایانی با برنده دیدار بین تیم‌های قطر و ازبکستان مصاف خواهند داد.

فوتبال جام ملت‌های آسیا؛ ایران ۰ ژاپن ۱ (نیمه نخست)
ایران  ۲ – ژاپن ۱
داور: مانینگ از چین
کمک داوران: آنتون شن تینین، اشلی بیکام( استرالیا)
گل: هیدماسا موریتا دقیقه ۲۸ برای ژاپن و محمد محبی ۵۵ و جهانبخش ۴+۹۰ برای ایران
کارت زرد:ایتاکورا از ژاپن
کارت قرمز: –
ترکیب ایران: علیرضا بیرانوند، محمدحسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده، رامین رضاییان، میلاد محمدی، امید ابراهیمی، سعید عزت‌اللهی، علیرضا جهانبخش، محمد محبی و سردار آزمون
سرمربی : امیر قلعه نویی
ترکیب ژاپن: زیون سوزوکی، کو ایتاکورا، هیدماسا موریتا، واتارو اندو، آیاسه اوئدا، ریتسو دوآن، سیا مایکوما، تاکفوسو کوبو (کائورو میتوما ۶۷)، هیروکی ایتو، تاکهیرو تومیاسو، دایزن مائدا (تاکومی مینامینو ۶۷)
سرمربی: هاجیمه موریاسو
نیمه نخست:
در ۱۰ دقیقه ابتدایی بازی، دو تیم پایاپای توپ و میدان را در اختیار داشتند. در دقیقه ۱۰ داور پس از ارسال کرنر سامان قدوس به محوطه جریمه ژاپن این صحنه را مشکوک به خطای پنالتی تشخیص می‌داد که با بررسی VAR دستور به ادامه بازی داد.
دقیقه ۱۳: نخستین موقعیت خطرناک ایران روی دروازه ژاپن شکل گرفت که ضربه محکم جهانبخش با فاصله کم از بالای دروازه به بیرون رفت.
دقیقه ۱۶: نخستین شوت داخل چارچوب ایران را سعید عزت اللهی به سمت دروازه سامورایی ها ارسال کرد که سوزوکی بدون مشکل آن را به راحتی مهار کرد.
دقیقه ۲۸ : نخستین گل ژاپن را موریتا به ثمر رساند. بازیکن ژاپن روی اشتباه کنعانی زادگان در موقعیت تک به تک با بیرانوند قرار گرفت و ضربه زمینی او با وجود واکنش بیرانوند وارد دروازه ایران شد.

در دقیقه ۳۹: روی ارسال بلند به نزدیکی محوطه جریمه ژاپن را سامان قدوس دریافت کرد و پس از کنترل به توپ ضربه زد که شوت او خطرناک از کنار دروازه به بیرون رفت.

دقیقه ۴۳: ارسال قدوس روی دروازه ژاپن یک موقعیت گلزنی خلق کرد، اما سردار آزمون به توپ نرسید.
فوتبال جام ملت‌های آسیا؛ ایران ۰ ژاپن ۱ (نیمه نخست)
نیمه نخست بازی با برتری یک به صفر ژاپن به پایان رسید.
نیمه دوم:
دقیقه ۵۲: امید ابراهیمی توپ را وسط زمین لو داد تا یک موقعیت گلزنی دیگر برای ژاپن فراهم شود و شوت کوبو با اختلاف کمی از بالای دروازه تیم ملی به بیرون رفت.
دقیقه ۵۱: آزمون در موقعیت آفساید با دروازه بان حریف تک به تک شد هرچند نتوانست از این فرصت آفساید هم استفاده کند!
ارسال بازیکنان ژاپنی روی سر مهاجم این تیم فرود آمد که ضربه سر شیرجه‌ای او با اختلاف کمی از بالای دروازه تیم ملی کشورمان به بیرون رفت.
دقیقه ۵۰: شوت بی دقت میلاد محمدی با اختلاف از کنار دروازه ژاپن راهی اوت شد.
دقیقه ۴۷: اوئدا دروی سر امید ابراهیمی سوار شد تا ضمن اعلام خطای بازیکن ژاپنی، یک کارت زرد هم داور به اوئدا نشان داد.
دقیقه ۴۶: پرتاب بلند اوت جهانبخش را مدافعان دور کردند، اما ارسال دوباره توپ راهی کرنر شد. رضائیان کرنر را زد که مدافعان توپ را دفع کردند.
دقیقه ۵۵: نخستین گل ایران را محمد محبی به ثمر رساند. سردار آزمون پس از دریافت پاس علیرضا جهانبخش، محبی را در موقعیت مناسب دید و با پاس رو به جلو او را صاحب موقعیت گلزنی کرد که ضربه زمینی دقیق او وارد دروازه شد و ایران به گل تساوی رسید.
صعود یوز‌های ایرانی به مرحله نیمه پایانی با برتری مقابل ژاپن

دقیقه ۶۰: جهانبخش در ضد حمله ایران را صاحب موقعیت گلزنی کرد، اما مدافعان ژاپن توپ را دفع کردند.
دقیقه ۶۲: ضربه کرنر ژاپن را مدافعان دور کردند.
دقیقه ۶۳: پاس پشت مدافعان به سردار آزمون رسید که او هم وارد محوطه جریمه شد و بعد ازدریبل گل دوم تیم ملی را زد که کمک داور ویدئویی این گل را به دلیل آفساید مردود اعلام کرد.

دقیقه ۶۶: شوت بازیکن ژاپنی را بیرانوند به راحتی مهار کرد.
دقیقه ۶۷: ضربه سرمحبی با اختلاف میلی متری از کنار دروازه ژاپن به بیرون رفت.
دقیقه ۷۲: ارسال قدوس روی سر آزمون فرود آمد و ضربه او با اختلاف میلی متری از بالای دروازه ژاپن به بیرون رفت.
دقیقه ۷۳: ضربه کاشته تیم ملی را رضائیان روی دروازه حریف فرستاد که حاصلی برای تیم ملی نداشت.
دقیقه ۷۷: قدوس ضربه کاشته تیم ملی را روی دروازه ژاپن فرستاد که سوزوکی دروازه بان ژاپن توپ را مهار کرد.
دقیقه ۷۹: قدوس ضربه کرنر تیم ملی را روی دروازه حریف ارسال کرد که توپ برگشتی را شجاع خلیل زاده زد و توپ به دست مدافع ژاپن خورد، اما داوراعتقادی به پنالتی نداشت و قلعه نویی به داور معترض شد.
دقیقه ۸۴: ارسال جهانبخش را مدافعان دفع کردند، اما توپ برگشتی را عزت الهی شوت کرد که دروازه بان توپ را مهار کرد.
دقیقه ۸۷: تیم ملی بازهم صاحب یک موقعیت گلزنی شد، اما توپ دریک رفت وبرگشت در نهایت به قدوس رسید و شوت او راهی کرنر شد. قبل از آن هم سردار آزمون با دروازه بان ژاپن برخورد کرد.
دقیقه ۸۸: رامین رضائیان ضربه کرنر را زد که مدافعان توپ را دفع کردند.
دقیقه ۹۰: شوت از راه دور جهانبخش با اختلاف زیادی از کنار دروازه ژاپن به بیرون رفت.
دقیقه ۳+۹۰: ارسال بازیکنان ایران در محوطه جریمه به کنعانی زادگان رسید که بازیکنان ژاپن روی او مرتکب خطای پنالتی شد.
دقیقه ۴+۹۰: ضربه پنالتی را سامان قدوس تبدیل به گل دوم تیم ملی کشورمان کرد.

کد ویدیو

ایران موفق شد در دقایق باقی مانده نیمه دوم جریان بازی را کنترل کرده و در نهایت این بازی حساس را با برتری ۲ به یک به پایان برساند.