با فعال شدن صندوق پروژه ویژه طرحهای بزرگ فارس از جمله مسیر بزرگراه شیراز به عسلویه، شیراز-بوشهر و ضلع جنوبی کمربندی شیراز اجرا می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آینه فارس ،جعفر قادری در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان فارس به تسویه بدهی اشخاص حقیقی و حقوقی در قانون بودجه اشاره و بیان کرد: سال گذشته تهاتر مطالبات و بدهی‌ها به صورت نوع یک (تسهیلات بانکی) و نوع دو به صورت مالیات بود.
او با یادآوری اینکه در سال جدید در نوع یک بخش تهاتر، به جای بانک‌ها ابتدا باید اسناد خزانه توسط سازمان برنامه و بودجه ارائه شود تا مطالبات تهاتر شود، گفت: بنا نیست که بخش خصوصی در این شرایط بیش از این‌ها ضرر کند لذا باید به موقع بدهی‌ها تسویه شوند.
قادری به موضوع تامین قیر هم اشاره و بیان کرد: دهیاری‌ها توان تامین همه منابع مالی قیر برای بهسازی‌ها را ندارند و باید یک سوم را کمیته برنامه ریزی استان از محل منابعی که در اختیار شهرستان است پیش‌بینی کند و یک سوم را بنیاد مسکن و یک سوم هم دهیاری‌ها و در این صورت شاید فشار کمتری ایجاد شود و دهیاری‌ها بتوانند سهمیه قیر را جذب کنند.
او ادامه داد: همچنین منابع خوبی برای دستگاه‌هایی برای مانند کمیته امداد، ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان و… ویژه اشتغال‌هایی که منابع مالی زیادی نیاز ندارند پیش‌بینی شده که باید در استان به خوبی از این ظرفیت استفاده شود.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در بودجه ١۴٠٠ برای جمعیت‌های خارج از محدوده روستا‌ها و حریم شهر‌ها نیز منابعی پیش‌بینی شده است که باید سهم استان نیز در این باره جذب شود.
قادری به صندوق پروژه هم اشاره و بیان کرد: کل بودجه‌های عمرانی اگر ١٠٠ درصد تخصیص داده شود باز هم بیش از دوسه هزار میلیارد تومان بیشتر نیست و در این راستا امکان خوبی در بودجه ١۴٠٠ پیش آمده تا صندوق پروژه برای پروژه‌های عمرانی راه‌اندازی شود.
او اضافه کرد: طرح صندوق پروژه در کمیسبون جهش تولید ارائه و نهایتا در مجلس به تصویب رسید و براساس آن، نقل و انتقال سهام از صندوق و به صندوق پروژه‌ها کاملا معاف از مالیات است و آورده غیر نقدی شرکت‌های در حال تاسیس نیز مشمول پرداخت مالیات نمی‌شوند.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صندوق پروژه هزینه تامین مالی پروژه‌های عمرانی را کاهش می‌دهد، گفت: به عنوان مثال؛ پروژه کمربندی شمال شرق شیراز به نرخ روز نزدیک به ٩٠٠ میلیارد تومان برآورد شده که با اجرای طرح صندوق پروژه ٣٠ درصد شهرداری شیراز، ۳۰ درصد وزارت راه و شهرسازی و ۴٠ درصد هم شرکت سرمایه گذاری متقبل شده و اکنون صندوق در حال تاسیس و در مرحله انعقاد قرار دارد