گویا اداره ملی استاندارد ‎طالبان، دیروز هفت تانکر حامل بنزین را که از سوی ایران ارسال شده مسترد کرده است. در همین زمینه حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در افغانستان، گفت: در حال حاضر هیچ مجوزی مبنی بر صادرات یا حتی ترانزیت بنزین از ایران به افغانستان وجود ندارد بنابراین تانکرهای مسترد شده متعلق به ایران نیست

طالبان بنزین ایران را پس فرستاد؟/ ماجرای صادرات بنزین ایران به افغانستان چیست؟

به گزارش آینه فارس به نقل از تابناک ؛ ساعاتی پیش خبری مبنی بر اینکه اداره ملی استاندارد ‎طالبان، دیروز هفت تانکر بنزین را که از ایران به این کشور فرستاده شده بازگردانده است منتشر شد. در همین زمینه تابناک موضوع را از حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در افغانستان، پیگیری کرد.

او در این باره توضیح داد: ایران به افعانستان بنزین صادر نمی‌کند و اگر هم محصولی بازگردانده شده باشد متعلق به ایران نیست. در گذشته به دنبال درخواست مقامات این کشور و برای جبران کمبود سوخت آن‌ها صادرات کالاهایی مانند بنزین، ال پی جی و … از سوی ایران انجام ‌می‌شد. اما در حال حاضر نه‌تنها مجوز صادرات بلکه حتی مجوز ترانزیت این کالاها هم صادر نشده است.

وی ادامه داد: تنها ممکن است برخی پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس کشور اقدام به صادرات بنزین به افغانستان کرده باشند که آن‌ها هم مجوز رسمی ندارند. چراکه کیفیت بنزین تولیدی آن‌ها استاندارد نیست. هر سوختی که از مبادی رسمی ایران به این کشور صادر شده بدون مشکل بوده است.

به گفته این مقام مسٔول بنزین افغانستان از طریق روسیه و ترکمنستان تامین می‌شود. این کشورها گاها از طریق ایران اقدام به ارسال محصولات خود می‌کنند. اما در حال حاضر با توجه به عدم اعلام نیاز افغانستان چنین روندی دنبال نمی‌شود.

افغانستان به تازگی استانداردهای سوخت وارداتی خود را بالا برده و مینی‌ریفاینرهای ایرانی کیفیت لازم را در تولید ندارند، بنابراین چالش‌هایی در این زمینه میان معامله‌گران دو کشور به‌وجود آمده است. حتی به گفته حمید حسینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی، گویا افغانستان برای تولیدکنندگانی که براساس استانداردهای افغانستان تولید سوخت نکردند، پرونده تخلف در گمرک ثبت کرده است