با توجه به اینکه ۹۵ درصد از صادرات انجیر کشور به شهرستان استهبان اختصاص دارد، مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان اعلام کرد که پیگیری‌های لازم برای استقرار پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در حال انجام است.

در فاصله ۱۷۴ کیلومتری شرق شیراز و در امتداد بزرگراهی که به شهر استهبان ختم می‌شود، منظرگاه بسیار زیبایی از درختان چند ۱۰۰ ساله انجیر به چشم می‌خورد که از لب بزرگراه تا ارتفاعات را پوشش داده است.

سهم ۹۵درصدی استهبان در صادرات انجیر کشور/تلاش برای استقرار پایانه صادراتی

ثبت جهانی نظام میراثی باغ‌های انجیر دیم شهرستان استهبان

این درختان کهن که به اعتقاد کارشناسان طرحی بزرگ در آبخیزداری به شمار می‌روند میراث چندصدساله‌ای هستند که با دست کاشته شده و آبیاری آنان نیز از نزولات جوی انجام می‌شود.

انجیرستان‌های استهبان عمدتا دیم بوده و محصول آنها به لحاظ کمی و کیفی، جایگاهی ویژه در کشور، منطقه و حتی جهان دارد.

در ۱۶تیرماه سال جاری بود که نظام میراثی باغ‌های انجیر دیم شهرستان استهبان، در جیاس فائو به ثبت جهانی رسید.

هرچند که ثبت شدن نظام میراثی باغ‌های انجیر دیم شهرستان استهبان‌ در جیاس فائو به عنوان اقدامی بزرگ جهت توسعه فارس محسوب می‌شود اما پیمودن این مسیر پایان راه نیست بلکه آغازی برای هر چه بهتر پیش رفتن در مسیر کشت و تولید محصولات کشاورزی و رعایت هر چه بیشتر استاندارهای جهانی است.

سهم ۹۵ درصدی استهبان از صادرات انجیر کشور

اخیرا تدابیر اساسی برای بهره‌وری هر چه بیشتر و بهتر از این محصول اتخاذ شده و با توجه به اینکه ۹۵ درصد از صادرات انجیر کشور به شهرستان استهبان اختصاص دارد، مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان اعلام کرده که پیگیری‌های لازم برای استقرار پایانه صادراتی محصولات کشاورزی از جمله انجیر، زعفران و پسته در این شهرستان در حال انجام است.

مهدی اعیان منش با اشاره به اینکه شهرستان استهبان یکی از بزرگترین انجیرستان‌های دیم جهان را دارا است، گفت: افزون بر انجیر که محصول عمده این شهرستان است، زعفران مرغوب استهبان نیز رتبه اول استانی را داراست.

وی با بیان اینکه انار فاروق ایج شهرستان استهبان نیز در سطح کشور مطرح است، افزود: محصولات سردسیری دیگری نیز مانند سیب، زردآلو، آلوچه و غیره نیز در منطقه تولید می‌شود، این در حالیست که سطح زیر کشت این شهرستان زیاد نیست اما از لحاظ کیفی محصولات با کیفیتی در سطح استان فارس و کشور تولید می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی استهبان با اشاره به اینکه در تولید محصولات زراعی نیز گندم دُروم تولیدی شهرستان استهبان به علت داشتن گلوتن با کیفیت، مورد توجه کارخانه‌های ماکارونی‌سازی سراسر کشور است، اضافه کرد: اقتصاد این شهرستان برپایه کشاورزی و معیشت عمده مردم بر اساس کشاورزی است.

وی یادآور شد: کشاورزی در شهرستان استهبان بر روی زنجیره ارزش غذایی تمرکز دارد که محصول را از زمان کاشت تا صادرات تحت نظارت و حمایت قرار می‌دهد.

اعیان‌منش گفت: در حال حاضر در این شهرستان ۲زنجیره ارزش غذایی با مجوز در حال فعالیت هستند و همچنان درصدد توسعه زنجیره‌های ارزش غذایی بیشتری هستیم.

۲۷ کارخانه بسته‌بندی خشکبار در استهبان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان یادآور شد: شهرستان استهبان به لحاظ صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی از شهرستان‌های پیشرو است و دارای ۲۷ کارخانه بسته‌بندی خشکباری مانند انجیر، کشمش و خرما، بسته بندی گیاهان دارویی و زعفران، سه کارخانه فرآوری انجیر با ظرفیت دو هزار و ۵۰۰ تن و پنج واحد سردخانه با ظرفیت ۱۰ هزار تن است.

وی گفت: در حال حاضر ظرفیت شهرک صنعتی استهبان تکمیل است و با همکاری فرمانداری، نماینده مردم در مجلس، سازمان جهاد کشاورزی، شرکت شهرک‌های صنعتی فارس و اداره صنعت و معدن شهرستان استهبان در حال پیگیری برای الحاق و توسعه آن هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان بیان کرد: خوشبختانه در شهرستان استهبان از سنوات قبل، کشاورزی بر پایه کم آبی بنا نهاده شده است و عمده محصولات منطقه انجیر دیم و محصولاتی کم آب بر نظیر زعفران است.

سهم ۹۵درصدی استهبان در صادرات انجیر کشور/تلاش برای استقرار پایانه صادراتی

باغات انجیر نیازمند تمهیدات برای کنترل دما و حفظ رطوبت خاک

اعیان منش اضافه کرد: با توجه به کم‌آبی، افزایش دما و گرمازدگی، نیاز به تمهیداتی برای کنترل دما و حفظ رطوبت خاک در مزارع و باغات انجیر هستیم.

به گفته وی، با هماهنگی مرکز تحقیقات انجیر و شرکت‌های دانش‌بنیان، رویکردهای استفاده از مالچ پاشی، تنک کردن درختان و استفاده از سایبان که می‌تواند افزون بر کنترل دما در کنترل آفات و برداشت بهداشتی محصول انجیر نیز موثر باشد در حال ترویج است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان اظهار کرد: با پیگیری و هماهنگی این مدیریت با جامعه نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان ۲دستگاه سورت انجیر برای اولین بار در کشور با الهام گرفتن از دستگاه زغفران پاک کنی بومی‌سازی شده و در حال حاضر توسط ۲کارخانه بسته‌بندی و فرآوری انجیر در شهرستان استهبان در حال بهره‌برداری است.

سهم ۹۵درصدی استهبان در صادرات انجیر کشور/تلاش برای استقرار پایانه صادراتی

نهال انجیر استهبان یکی از نهال‌های بسیار اقتصادی است، این نهال بومی ایران و متعلق به استان فارس و شهر استهبان است و از پیوند دو نهال کاملاً متفاوت تولید شده که از محصول مرغوبی نیز برخوردار است.

این در حالیست که بهره‌گیری از این محصول ارزشمند در حوزه صادرات می‌تواند کمک شایانی به رشد اقتصاد کشاورزی فارس کند.