سفیر کشور جمهوری تاجیکستان گفت:تاجیکستان از آغاز استقلال خود آغوشش را برای دوستانش از جمله جمهوری اسلامی ایران باز کرد و باعث افتخار است که جمهوری اسلامی ایران نیز برادری‌اش را با جمهوری تاجیکستان برای ایجاد تعامل و همکاری‌ها اثبات کرد.

نظام‌الدین زاهدی شامگاه پنجشنبه در آیین افتتاحیه هفته فرهنگی و هنری تاجیکستان در شیراز اظهار کرد: تاجیکستان و ایران در دوران و عرصه‌های مختلف به دلیل ارزش‌های مشترکی که مردمان تاجیک و ایرانی دارند به هم پیوستند.

سفیر کشور جمهوری تاجیکستان ادامه داد: ما تاریخ، ادبیات، زبان، آداب و رسوم و سنت‌های مشترک داریم. این مشترکات باعث می‌شود که دو کشور روابط و مراودات سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی داشته باشند.

وی عنوان داشت: امسال ما ۳۰ سالگی روابط دیپلماتیک تاجیکستان و ایران را تجلیل کردیم؛ با مروری بر همکاری‌هایی دو کشور در ۳۰ سال گذشته متوجه خواهیم شد که این دو کشور در طول این سال‌ها در کنار هم بودند و هنوز هم در تلاش هستند تا این همکاری‌ها را ادامه دهند.

زاهدی با بیان اینکه تحولات مثبتی از همکاری این دو کشور ایجاد شده است، گفت: اقدامات روسای محترم دو کشور و پیگیری‌های دکتر آیت‌الله رئیسی رییس جمهور ایران در دولت سیزدهم باعث شد که دو کشور عزم خود را برای گسترش ارتباطات جزم کنند و آمادگی خود را برای گسترش همکاری‌ها در تمام حوزه‌ها اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه ما شاهد افزایش همکاری سیاسی، تجاری و اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور هستیم، گفت: هفته فرهنگی سیر خود را روز دوشنبه از تهران آغاز کرد و درحال حاضر به شیراز مهمان نواز رسیده و در ادامه نیز راه خود را در تبریز ادامه خواهد داد. امیدواریم شاهد تداوم این کار‌های فرهنگی با کشور ایران و شهر شیراز باشیم.

اسماعیل محبی پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز در این مراسم گفت: روابط تاجیکستان و ایران مربوط به تاریخ معاصر نبوده و پیوند‌های از هم ناگسستنی میان دو کشور در تاریخ، فرهنگ، علم و در مراودات بخشی از تاریخ مدون و ثبت شده هر دو کشور است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری ادامه داد: امروز هر دو کشور مستقل با هویت مستقل همراه با پیوند‌های در هم آمیخته و بسیار نزدیک هستند که این پیوند می‌تواند نشان دهنده در هم تنیدگی‌های فرهنگی باشد.

محبی پور افزود: این دو کشور با ارتباطات و سوابق تاریخی وسیع و عمیق و گسترده می‌توانند به تمام جهان و همه کسانی که مدعی هستند که بدنبال پیوند بین دولت‌ها و ملت‌ها در قالب دهکده جهانی و نظام متمرکز جهانی هستند نشان دهند که این کار شدنی است.

وی گفت: پیش از اینکه افرادی به دنبال این پیوند‌ها باشند، این دو کشور این ارتباطات، علاقه و عمق فرهنگی را داشته اند. این در حالیست که استقلال سیاسی ما نیر همواره محفوظ بوده است.

معاون استاندار ادامه داد: امروز رابطه دو کشور ایران و تاجیکستان نه فقط در عرصه فرهنگی بلکه فراتر از آن با استفاده از ظرفیت‌های ژئوپولوتیک، ژئوکونومیک، ژئوکالچر و ژئواستراتژیک هر دو کشور که برای همه کشور‌های جهان تعریف شده است می‌تواند برای این دو ملت بزرگ دستاورد‌های عظیمی را به دنبال داشته باشد.

محبی پور ابراز کرد: پیوند‌های عمیقی که امروز در معادلات سیاسی کشور‌ها با ترفند‌ها و روش‌های مختلفی به دنبال ایجاد آن هستند هر دو کشور دارند و کافی است که اراده کنیم و از این ظرفیت بیش از گذشته استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز اگر مقبره شاعر نامی “رودکی” در کشور تاجیکستان است و در شهر شیراز خیابانی به نام رودکی داریم، گفت: امروز اشعار این شاعر بزرگ در مجالس و محافل تاجیکستان خوانده می‌شود و در کشور ما نیز دانش آموزان و در محافل ادبی اشعار این شاعر بزرگ را زمزمه می‌کنند.

محبی پور با بیان اینکه از دیگر وجوه مشترک بین دو کشور گویش زبان فارسی می‌باشد، گفت: در این خصوص هر دو کشور نیز با فهم و درک صحیح از زبان با یکدیگر گویش و محاوره داریم و این ارتباط فرهنگی ما را عمق می‌دهد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اظهار کرد: در سال ۱۹۹۱ در زمانیکه کشور تاجیکستان استقلال خود را اعلام کرد جمهور اسلامی ایران اولین کشوری بود که استقلال آنرا به رسمیت پذیرفت و در سال ۱۹۹۲ جزو اولین کشور‌هایی بود که سفارت خود را در آن کشور افتتاح کرد و این اقدام نشانه عمق نگاه ما به کشور تاجیکستان است.