مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس گفت: از زمان آغاز فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ١٧١ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در قالب ١١ طرح سرمایه گذاری در این استان دنبال و انجام شده است.

بابک دایی در جمع خبرنگاران گفت: یکی از سیاست‌های راهبردی و کلان در راستای ایجاد رونق، رشد اقتصادی، اشتغالزایی و کارآفرینی در دولت سیزدهم، بحث بند الف تبصره ١٨ بوده است.

او با بیان اینکه مهمترین هدف این بند از تبصره ۱۸ موضوع اشتغال است، گفت: خوشبختانه فارس در یک سال و سه ماه فعالیت دولت سیزدهم توانسته برای اولین بار طی سال‌های گذشته، دبیرخانه‌ای تشکیل در این خصوص تشکیل دهد و همین امر موجب شد تا تسهیلات و جذب خوبی داشته باشیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس همچنین با بیان اینکه اولویت‌ها و محور‌های تسهیلات پرداختی بند الف تبصره ١٨، بیشتر به واحد‌های تولیدی نیمه تمام، واحد‌های تولیدی پیشران، شرکت‌های دانش بنیان و واحد‌های تولیدی صادرات محور اختصاص داده شده است، اعلام کرد که ۳۷۷۶ پروژه اقتصادی با ارزش بالغ بر ٧ هزار میلیارد تومان و ظرفیت اشتغال افزون بر ١٠ هزار نفر آماده و به بانک‌های عامل معرفی شدند.

دایی گفت: از این تعداد تاکنون به ١٧۴٠ طرح به ارزش ١٨٠٠ میلیارد تومان، تسهیلات پرداخت شده است.

او گفت: در اولین سال فعالیت دولت سیزدهم، ١٣٠ درصد تحقق جذب تبصره ١٨ بند الف در فارس داشته‌ایم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس همچنین گفت: حوزه‌های کشاورزی و صنعت ٧٣ درصد این تسهیلات را دریافت کرده‌اند. در این راستا ١٢ بانک عامل هم فعالیت داشته‌اند.

دایی اعلام کرد که در استان فارس امسال سه پروژه سرمایه گذاری خارجی به ارزش ١٢٩ میلیون دلار و پیش بینی اشتغال ٣٧٠ نفر ارائه شده است که نسبت به عملکرد سال قبل، بیش از دو برابر افزایش دارد.

به گفته او، طی یکسال و چهار ماه گذشته ١٧١ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در قالب ١١ طرح سرمایه گذاری در فارس داشته‌ایم.

سید مصطفی هاشمی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعنی فارس نیز در این نشست گفت: با توجه به رفع مشکلات شهرک صنعتی، امسال موضوع کمبود زمین به ویژه در مناطق تقاضا محور و مرکز استان احصاء شد.

هاشمی با بیان اینکه بحث توسعه شهرک‌های صنعتی در ۱۵ نقطه استان در حال پیگیری است، گفت: در این رابطه در مناطق تقاضا محور همچون شیراز، سروستان، بیضا، داریان، سپیدان و مناطق محروم همچون لار، آباده و اقلید در توسعه شهرک‌ها اقداماتی در حال انجام است.

او با اشاره به اینکه برای اولین بار پس از ۷ سال توانستیم مراحل نهایی توسعه شهرک صنعتی شیراز را به مساحت ۳۳ هکتار در دستور کار قرار دهیم، گفت: در شش ماه اول سال آینده واگذاری این اراضی انجام خواهد شد.

هاشمی همچنین گفت: در شهرک صنعتی نیز برای اولین بار تکمیل و رفع نواقص زیرساختی انجام شد و پس از ۱۲ سال شهرک صنعتی توانست نسبت به تأمین آب با ۴۰ لیتر در ثانیه اقدام کند، اما هنوز این کار محقق نشده و انتظار می‌رود در فصل بحران آب با مشکل کم آبی مواجه نباشیم.

همچنین پیگیری استفاده از پساب برای استفاده در شهرک، تأمین برق ۱۵ مگا وات و ایجاد پست‌های برق شهرک سروستان و چهار خط انتقال برای شهرستانو‌های مرودشت، پاسارگاد و بیضاء و تکمیل و اصلاح ظرفیت تصفیه خانه شیراز و واگذاری زمین به صورت الکترونیکی از دیگر موضوعاتی بود که مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس به آن‌ها اشاره کرد.