مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس خبر داد: شیراز در پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ میزبان نخستین جشنواره کورال ملی با حضور گروه‌های کر کشور خواهد بود.

آمار گیشه‌ها، شمار کنسرت‌های موسیقی، صندلی‌های تماشاخانه‌ها و رویدادهای هنری، حاکی از رونق هنری فارس است در سالی که گذشت.

در سالی که گذشت، برپایی جشنواره‌های هنری متعدد در فارس، هنرمندان بسیاری را از شاخه‌های هنری گوناگون دور هم جمع کرد و مخاطبان پرشماری را به گالری‌ها و سالن‌ها آورد.

پررونق‌ترین روزهای هنری فارس زمستان رقم خورد؛ روزهایی که دهه نخست دی ماه ۴۰۰ هنرمند تئاتر از استان‌های فارس، سمنان، قم، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، هرمزگان، خوزستان و یزد در تئاتر منطقه‌ای پارس بر روی صحنه تماشاخانه‌های فارس رفتند و در بیشتر اجراها نیزظرفیت پذیرش تماشاچیان تکمیل شد.

جشنواره تجسمی فجر نیز از نیمه بهمن در شیراز برپا شد ونگارخانه‌های مرکز اسناد فارس شاهد نمایش ۲۰۰ اثر هنری در ۱۰ رشته بود؛ اتفاقی که می‌توان آن را در سالهای گذشته بی‌سابقه خواند.

جشنواره فیلم فجر فارس نیز از ۱۶ بهمن ماه در سه سینمای شیراز برپا شد و آنطور که آمار بلیت فروشی‌ها می گوید، طی هفت روز، ۱۰ هزار شیرازی به تماشای ۱۷ فیلم سینمایی و انیمیشن این جشنواره نشستند.

پس از آن نوبت جشنواره موسیقی بود و ۱۰ گروه استانی در سه سالن از ۲۵ تا ۲۸ بهمن به اجرای برنامه پرداختند.

اما جای موسیقی مذهبی نیز در فهرست برنامه‌های هنری فارس خالی نبود و اردیبهشتِ شیراز در ششمین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی میزبان ۲۰ گروه از اقوام مختلف در گونه‌های گوناگون بود که به صورت تک خوانی، گروه نوازی و ساز و آواز به مدت ۲ روز در تالار حافظیه به اجرا پرداختند.

تابستان گذشته نیز شیراز میزبان سوگواره آواها و نواهای عاشورایی بود و گروه‌های بومی در ماه صفر، سه شبانه روز به اجرای برنامه پرداختند.

به این همه باید فعالیت ارکستر سمفونیک فارس را نیز افزود که با یادروز سعدی در یکم اردیبهشت به صحنه رفت و با یادروز حافظ و بزرگداشت حکیم نظامی تداوم یافت.

اما علاوه بر برپایی رویدادها و رونق هنری که به دنبال آن در بازه‌های زمانی خاص به استان و بویژه شیراز آمد، آمارهای سالانه به طرز روشنی حاکی از سالی پر رونق در عرصه هنر فارس است.

فروش ۷۸۶ میلیارد ریالی گیشه‌های فارس

استقبال از سینما در یکسال گذشته در سراسر کشور چشمگیر بوده و ۱۴۰۲ برای هنر هفتم هم از نظر توسعه زیرساخت‌ها و هم میزان فروش گیشه‌ها، سالی پر رونق به شمار می‌رود. در فارس نیز به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سال یک میلیون و ۸۰۰ مخاطب به تماشای فیلم‌های سینمایی اکران شده در ۲۷ سینمای فعال استان نشستند.

حمیدرضا قانعی به ایرنا گفت: فارس در سالی که گذشت از نظر میزان بلیت‌فروشی سالن‌های سینماها، سومین استان کشور شد.

به گفته او در این سال ۲۷ سینمای فارس ۳۰ هزار سانس فیلم را به نمایش گذاشتند و گیشه‌های این استان در ۱۴۰۲ بیش از ۷۸۶ میلیارد و ۷۶۴ میلیون ریال فروش داشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اظهار کرد: این آمار قابل توجهی است و همین استقبال مردم از هنر سینما، نشان‌دهنده این است که نیازمند رقم خوردن اتفاقات ویژه‌ای در حوزه زیرساختی این حوزه هستیم.

ظرفیت تکمیل تماشاخانه‌های شیراز تا سه ماه آینده

هنرهای نمایشی فارس نیز سال موفقی را گذراند و در حالی که شیراز برای دومین بار متوالی میزبان جشنواره تئاتر منطقه ای بود، پنج نماینده فارس در جشنواره‌های منطقه ای کشور حضور یافتند و از این میان “ایلخونی” از فسا به جشنواره بین المللی فجر راه‌یافت و در پایان نیز در ۲ بخش برگزیده شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز معتقد است که طی ۲ سال اخیر اتفاقات ویژه‌ای در هنرهای نمایشی رخ داده و سال ۱۴۰۲ نیز یکی از پررونق ترین سال‌های هنرهای نمایشی این استان را پشت سر گذاشتیم.

به گفته قانعی تا سه ماه آینده هیچ پلاتو و سالن تخصصی تئاتری در شهر شیراز خالی نیست، جدول اجراهای همه تماشاخانه‌ها تکمیل شده و شیرازی‌ها می‌توانند هر شب به تماشای نمایش‌های صحنه‌ای بروند.

او اعلام کرد: ایلخونی برگزیده فجر نیز سوم تا هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار حافظ شیراز به روی صحنه می‌رود و علاقه مندان به دیدن یک تئاتر با کیفیت و دارای مولفه‌های بومی می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

قانعی ادامه داد: شهرستان‌های فارس نیز سال پر رونقی را گذراندند؛ تئاتر در این استان زنده و پویا است و علاقه مندان بسیاری دارد.

استقبال ۲۲۶ هزار نفری فارسی‌ها از تئاتر

علاوه بر درخشش فارس در رویدادهای منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی تئاتر در یکسال گذشته، آمار تماشاچیان آن نیز شایسته توجه است و به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالان بسیاری از استان‌های کشور را به تعجب واداشته است.

قانعی گفت: در ۱۴۰۲، تماشاخانه‌ها و سالن‌های تخصصی تئاتر در فارس ۲۲۶ هزار و ۵۰۰ مخاطب داشته است.

او ادامه داد: از این شمار ۱۳۵ هزار نفر در شیراز به تماشای تئاترهای صحنه‌ای پرداخته‌اند.

صدای رسای موسیقی در سال گذشته فارس

علاوه بر برپایی جشنواره موسیقی فجر و میزبانی از جشنواره آواها و نواهای رضوی و سوگواره آواها و نواهای عاشورایی، استان فارس در اجراهای صحنه‌ای و کنسرت‌های خوانندگان ملی نیز سال پررونقی را سپری کرد.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، سال ۱۴۰۲، به صورت میانگین هر ماه پنج خواننده ملی در این استان به اجرای کنسرت پرداخته‌اند که به این شمار باید شمار بالای اجراهای استانی و آموزشگاهی را هم افزود.

قانعی عنوان کرد: در مجموع، سال گذشته ۲۵۴ اجرا صحنه‌ای موسیقی در فارس برپا شد که با همراهی مدیریت کلان استان و موسسه‌ها و هنرمندان با کمترین حاشیه و آسیب را داشت.

او اظهار کرد: تلاش شد تا در مدیریت اجراهای موسیقایی فارس، قابی متنوع از انواع مختلف از جمله موسیقی اقوام و فولکلور در نظر گرفته شود تا مخاطب به سلیقه خود دست به انتخاب بزند.

قانعی ادامه داد: با این حال در مدیریت برنامه‌های موسیقی، تلاش کردیم به سوی موسیقی فاخر و غیر مخدر حرکت کنیم.

او این خبر خوش را هم داد که شیراز در پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ میزبان نخستین جشنواره کورال ملی با حضور گروه‌های کر کشور خواهد بود.

به رونقی سینمایی، نمایشی و موسیقایی فارس در سالی که گذشت باید دریافت ۲ طوبای زرین از سوی تجسمی کاران این استان و برپایی فصلی و منظم جشنواره‌های مد و لباس نیز افزود که قاب هنری فارس را بیش از گذشته تکمیل کرد.