رتبه­ بندی دانشگاه ­های جهان اسلام ISC ۲۰۲۳ توسط مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام انتشار یافت، که از میان دانشگاه­‌های ۵۷ کشور اسلامی، در مجموع ۴۹۹ دانشگاه از ۳۳ کشور اسلامی در این رتبه بندی حضور دارند.

سید احمد فاضل‌زاده رئیس مؤسسه ISC گفت: رتبه­ بندی دانشگاه ­های جهان اسلام ISC ۲۰۲۳ توسط مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام انتشار یافت، که از میان دانشگاه­‌های ۵۷ کشور اسلامی، در مجموع ۴۹۹ دانشگاه از ۳۳ کشور اسلامی در این رتبه بندی حضور دارند.

او گفت: در رتبه­ بندی دانشگاه ­های جهان اسلام ۲۰۲۳، دانشگاه‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرند که حداقل ۵۰۰ مدرک در سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۱۹ در پایگاه وب آو ساینس (WoS) به ثبت رسانیده باشند.

فاضل زاده ادامه داد: به دلیل اینکه بسیاری از دانشگاه‌های کشور‌های اسلامی در رتبه بندی‌های جهانی حضور ندارند، رتبه ­بندی دانشگاه ­های جهان اسلام می‌تواند علاوه بر مشخص کردن جایگاه هر دانشگاه در بین کشور‌های اسلامی با نشان دادن نقاط ضعف و قوت دانشگاه‌ها براساس هر معیار، اساس هدف گذاری و سیاست‌گذاری دانشگاه‌ها قرار گیرد.

رئیس مؤسسه ISC گفت: رتبه بندی دانشگاه‌های جهان اسلام از سال ۲۰۱۸ توسط ISC انجام می‌گیرد.

فاضل زاده افزود: ۱۰ دانشگاه برتر حاضر در این رتبه­ بندی، از کشور‌های عربستان، قطر، مالزی، پاکستان، لبنان، ایران و امارات متحده عربی هستند که کشور عربستان با ۴ دانشگاه و بقیه کشور‌ها هر کدام با یک دانشگاه در میان ۱۰ دانشگاه برتر جهان اسلام قرار گرفته اند.

رئیس مؤسسه ISC در ادامه گفت: از میان دانشگاه­‌های ۵۷ کشور اسلامی، در مجموع ۴۹۹ دانشگاه از ۳۳ کشور اسلامی شرایط حضور در این نظام رتبه بندی را داشته‌اند. بیشترین تعداد حضور دانشگاه ­ها متعلق به کشور‌های ترکیه، ایران و پاکستان است که به ترتیب ۱۲۲، ۸۰ و ۴۷ دانشگاه در این رتبه‌بندی دارند.

فاضل زاده خاطرنشان کرد: تعداد ۸۰ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در این رتبه‌بندی حضور دارند. این در حالی است که در رتبه‌بندی سال گذشته ۷۴ دانشگاه از ایران حضور داشتند.

او افزود: از میان دانشگاه‌های ایرانی حاضر در رتبه بندی، دانشگاه تهران در زمره ۱۰ دانشگاه برتر جهان اسلام قرار دارند و دانشگاه‌های تربیت مدرس، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی ایران، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی شهید بهشتی و علوم پزشکی مشهد دانشگاه‌های حائز رتبه زیر ۵۰ هستند.

رئیس مؤسسه ISC گفت: در رتبه­ بندی دانشگاه ­های جهان اسلام ۲۰۲۳، دانشگاه‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرند که حداقل ۵۰۰ مدرک در سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۱۹ در پایگاه وب آو ساینس (WoS) به ثبت رسانیده باشند.

او افزود: اطلاعات این رتبه‌بندی از پایگاه‌های اطلاعاتی بین المللی نظیر USPTO، WoS، Incites گرد‌آوری شده است.

موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) به منظور رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام در معیار‌های خود، مهم‌ترین مأموریت دانشگاه‌ها که عبارتند از: پژوهش (با وزن ۶۰ درصد)، نوآوری (با وزن ۱۵ درصد)، آموزش (با وزن ۱۰ درصد) و فعالیت‌های بین‌المللی (با وزن ۱۵ درصد) در نظر گرفته و بر این اساس دانشگاه‌های کشور‌های اسلامی را مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهد.

محاسبه تعداد مقالات سلب اعتبار شده (Retractions) دانشگاه ­ها با نمره منفی است که در شاخصی تحت عنوان اعتبار منفی (Neg Rep) آورده می ­شود.