معاون ارشاد فارس با اشاره به راه‌اندازی سامانه خرید از کتابفروشی‌های سراسر کشور، گفت: این سامانه جزء برنامه‌های شاخص وزارت ارشاد در بحث پیاده سازی عدالت فرهنگی است.

غلامرضا خوش اقبال با اعلام اینکه سامانه خرید از کتابفروشی‌های سراسر کشور توسط خانه کتاب و ادبیات ایران و دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد، گفت: این سامانه جزءطرح‌ها و برنامه‌های شاخص این وزارتخانه در بحث پیاده سازی عدالت فرهنگی است.

او با اشاره به اینکه بدین صورت که در این طرح تمام کتابفروشی‌های سراسر کشور می‌توانند با ثبت نام و بارگذاری فایل کتاب‌های خود در سامانه خرید کتاب به نشانی v.ketab.ir مراجعه و ثبت نام و اقدام به فروش کنند، در تکمیل مباحث این طرح اضافه کرد: تقریبا همه موجودی کتابفروشی‌هایی که در سامانه ثبت نامه کرده اند در دسترس عموم مردم است و در تمام نمایشگاه‌های کتاب، مهمترین بحث کتابفروش است که به عنوان اصلی‌ترین مسیر دسترسی به مشتری و علاقمند به کتاب وجود دارد؛ البته با اجرای صحیح این سامانه بخشی از دغدغه‌های وزارت فرهنگ درباره کتاب فروشان کشور مرتفع می‌شود.

خوش اقبال گفت: در این سامانه شرایط فروش حضوری نیز مهیاست و کتابفروشی‌ها در شرایط کاملا مساوی قرار خواهند داشت. برگزاری نمایشگاه‌های متعدد در کشور به راحتی نمی‌توانست خلاء موجود در کتابفروشی‌ها را جبران کند.

او گفت: با وجود چنین سامانه‌ای توسعه عدالت فرهنگی آنهم در حمایت از کتابفروشی‌ها مطرح است که ارزشمند خواهد بود. هر چند این طرح در فاز اول قرار دارد و در ادامه وزارت فرهنگ مسیر‌های تازه‌ای را برای توسعه کتاب و کتابخوانی در نظر خواهد داشت.

معاون فرهنگی ارشاد اسلامی فارس گفت: اگر به دقت بنگریم شاید این سامانه جایگزین طرح فصلی خرید کتاب است که وزارت فرهنگ برای تمام سال و برای همه علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در سراسر کشور به ویژه در مکان‌های کم برخوردار با یارانه‌ای که برای خرید کتاب در نظر گرفته شده، حمایت خود را تعریف کرده است و به همه افراد بالای ۱۸ سال مبلغ صد هزار تومان یارانه خرید کتاب در چهارصد هزار تومان خرید تعلق می‌گیرد.

خوش اقبال گفت: افراد می‌توانند با ارائه کد ملی و اعلام مشخصات خود بعد از ثبت نامه هم به صورت حضوری و هم به صورت مجازی از کتابفروشی‌ها خرید کنند.

او گفت: در این طرح که به صورت مستمرو دائمی است به جای تامین نیاز کتاب از فروشندگان غیرمجاز می‌توان کتاب را از مراجع رسمی و با قیمت مناسب‌تر تهیه کرد. لازم به یادآوری است هزینه ارسال کتاب، که سهم عمده آن از جانب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت می‌گردد، نیز در این طرح دیده شده است.

خوش اقبال گفت: این اتفاق یک گام جدید و بزرگ رو به جلو در بحث عدالت فرهنگی است که امید است با عث رضایت حداکثری مصرف کننده‌های مهمترین کالای فرهنگی یعنی کتاب قرار گیرد.